بندرانزلي - رايزن بازرگاني سفارت چين در رأس هيأتي طي نشستي با مديركل بنادر و دريانوردي استان گيلان، خواستار گسترش همكاري ها بين كشور متبوعش و جمهوري اسلامي ايران شد.

به گزارش عصر روز دوشنبه خبرنگار ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره كل بنادر و دریانوردی گیلان؛ 'وان لی پین' در این نشست اظهار كرد: منطقه شین جان ، 10 میلیارد دلار با كشورهای آسیای میانه مبادلات تجاری دارد و هدف ما این است تا از طریق ایران و بندرانزلی، به كشورهای آسیای میانه متصل شویم.

رایزن بازرگانی چین خاطرنشان كرد: این اتصال چند ویژگی دارد اول اینكه این مسیر باعث می شود تا از طریق كشور چین، بندرعباس به بندرانزلی یك مسیر جدید باز می شود و این مسیر یك مسیر كوتاه تری نسبت به مسیر فعلی می باشد

وی ادامه داد: مزیت دوم اینكه زمان حمل كالا نیز در مسیر جدید بسیار كاهش می یابد و سوم اینكه این كوتاهی مسیر و كاهش زمان، قطعاً كاهش هزینه را نیز در بر خواهد داشت.

وان لی پین افزود: ما می خواهیم از این مسیر كالاهای الكترونیكی و مصرفی را حمل كنیم و مواد كشاورزی و معدنی را از این مسیر بر گردانیم و در این خصوص جلسات متعددی را با مقامات بازرگانی ایران داشته ایم.

مدیركل بنادر و دریانوردی گیلان نیز در این نشست ضمن بر شمردن مزیت ها و سابقه تاریخی بندرانزلی در زمینه حمل و نقل كالا گفت: در خصوص حمل و نقل كالا و ترانزیت باید كریدوری جدید را در سال 2012 با نام جدید بین كشورهای ایران ، روسیه ، قزاقستان و چین تعریف كنیم .

'فرهاد منتصر كوهساری' اظهار كرد : در این چارچوب؛ كشورهای یاد شده نشست چهار جانبه ای را برای راه اندازی این كریدور با هم در سازمان بنادر و دریانوردی ایران داشته باشند و اهدافی را بر اساس منافع این كشورها در نظر بگیریم.

وی افزود: زیرساخت ها و تجهیزات مناسبی در بنادر انزلی، آستارا، امیرآباد و نوشهر وجود دارد و می توانیم یك خط تجاری بین بنادر انزلی ، اكتائو آستراخان و ماخاچ كالا برقرار كنیم.

وی در خصوص اولویت این خط تجاری گفت: اولویت را باید به راه دریایی بدهیم و از خط لوله ای كه از قزاقستان به ایران وصل است و از امتیاز راه آهن نیز بهره كافی را ببریم و در این راستا ترانزیت از كشور چین به بندرعباس و از آنجا از راه زمینی به بندرانزلی و از راه دریایی از بندرانزلی به اكتائو انجام گیرد.

كوهساری در ادامه با اشاره به سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندرانزلی افزود: مالك كلیه تجهیزات تخلیه و بارگیری بخش خصوصی است و تمام امور در بندرانزلی توسط بخش خصوصی اداره می شود .

وی در خصوص نتایج این واگذاری نیز اظهار داشت: با ورود بخش خصوصی و سرمایه گذاری سازمان بنادر و دریانوردی، بندرانزلی تبدیل به یك بندر استاندارد و بهره ور گردیده و زمان خدمات دهی در این بندر، از 5 روز به 2 / 1 روز كاهش یافته است.

رایزن بازگانی سفارت چین در خاتمه این دیدار از پیشنهاد مدیركل بنادر و دریانوردی گیلان در مورد برگزاری جلسه چهارجانبه استقبال و تصریح كرد: این پیشنهاد را به مقام های چینی ارائه می دهم.

هیأت چینی پس از این نشست، از طرح توسعه و محوطه های بندرانزلی بازدید كردند.ك/1

620/695

سرخط اخبار استان‌ها