كارشناس مسوول تغذيه معاونت بهداشتي استان قزوين با اشاره به مضرات مصرف شيريني جات گفت: باتوجه به مضرات مصرف شيريني جات، بهتر است مردم در ايام نوروز بجاي مواد قندي، از ميوه و آجيل هاي كم نمك استفاده كنند.

'نوروزعلی عزیزخانی' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به مصرف بالای شكر در كشور افزود: به دلیل الگوهای غلط تغذیه ای، مردم از هر فرصتی برای افزایش مصرف این ماده غذایی كم ارزش استفاده می كنند.

عزیزخانی اظهاركرد: مصرف شیرینی جات بخصوص برای افرادی با اضافه وزن و بیماران دیابتی، فشار خون و بیماری های قلبی و عروقی، بسیار خطرناك است.

وی با بیان اینكه رنگ بكار رفته در نقل ها و شیرینی جات مصنوعی بوده و برای سلامتی بشدت مضر می باشد، اضافه كرد: با توجه به اینكه آجیل منجر به افزایش چاقی می شود مصرف تنها 30 گرم از آن در روز كافی است.

این كارشناس با اشاره به مخاطرات پرخوری، بر آداب مناسب تغذیه در هنگام مسافرت اشاره كرد و افزود: مصرف روزانه 500 تا 900 گرم سبزی تازه و میوه در سلامتی افراد نقش موثری دارد و نباید مورد غفلت واقع شود.

عزیرخانی با تاكید بر اینكه غذاهای سرخ كرده باید بندرت مصرف شود یادآور شد: بهترین راه حفظ سلامتی مصرف مواد غذایی آب پز و بخارپز و در صورت اطمینان به سالم بودن مواد اولیه، كبابی است.

وی ادامه داد: مسافران باید در رستوران های بین راهی تنها سالاد شیرازی كه احتمال آلودگی كمتری دارد، بهمراه آبلیمو استفاده كنند.

عزیزخانی خاطرنشان كرد: گرچه مصرف كنسرویجات از جمله كنسرو ماهی در صورتیكه قبل از مصرف بمدت 10 دقیقه جوشانده شوند، مشكلی ایجاد نمی كنند، اما مصرف طولانی مدت و دائم آنها هرگز توصیه نمی شود.

وی در پایان تاكید كرد: در ایام نوروز و مسافرت از آنجایی كه تمام آبهای چشمه ها، قنات ها و چاه های بین راهی مشكوك است، باید آبهای بطری شده مورد استفاده قرار گیرند.

7388/ 614/ 1644

سرخط اخبار استان‌ها