۲۷ اسفند ۱۳۹۰، ۱۴:۳۱
کد خبر: 80043997
T T
۰ نفر

آنكارا - كشته شدن 12 سرباز تركيه عضو نيروي بين المللي كمك به برقراري امنيت در افغانستان (ايساف) شوكي بر جامعه تركيه ايجاد كرده و رسانه هاي اين كشور ضمن بازتاب سوگواراي خانواده هاي اين سربازان ،حضور سربازان اين كشور در عمليات برون مرزي را به چالش كشيده اند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، براثر سقوط یك فروند بالگرد تركیه در نزدیكی كابل بر روی خانه ای مسكونی، 12 تن از سربازان ارتش تركیه و چهار غیرنظامی افغان روز گذشته كشته شدند.

با رسیدن خبر كشته شدن این سربازان به تركیه، موضوع روز در این كشور به كلی تغییر كرد و 'رجب طیب اردوغان' نخست وزیر تركیه برنامه سفر امروز شنبه خود به آلمان را لغو كرد.

جنازه سربازان تركیه كه رسانه های این كشور آنها را 'شهیدان صلح' نامیده اند، قرار است امروز طی مراسمی در كابل به تركیه منتقل شود.

'حامد كرزای' رییس جمهوری افغانستان نیز دیشب با ارسال پیام تسلیتی به 'عبدالله گل' رییس جمهوری تركیه، از بروز این حادثه ابراز تاسف كرد.

'بان كی مون' دبیركل سازمان ملل، 'اكمل الدین احسان اوغلو' دبیركل سازمان همكاریهای اسلامی، دبیركل ناتو، سران آمریكا، انگلیس و كشورهای مختلف با ارسال پیامهایی به رهبران تركیه بروز این حادثه را تسلیت گفته اند.

بعداز مشاركت تركیه در جنگ كره كه زمینه عضویت این كشور در سازمان پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) را در سال 1952 میلادی فراهم كرد، این بیشترین تلفات ارتش این كشور در یك عملیات برون مرزی در خارج از محیط جغرافیایی تركیه می باشد.

طبق قوانین خبر كشته شدن سربازان تركیه را یكی از مامورین خدمت در واحد نظامی نظامی كشته شده به خانواده او می رساند. بر سر در منازل خانواده هایی هم كه فرزندان خود را در این سانحه دست داده اند، نیز پرچم تركیه آویخته می شود.

رسانه های تركیه با عكسهای بزرگی این گزارش ها را برجسته كرده اند. پیش بینی می رود به دنبال رسیدن جنازه های سربازان به تركیه، مراسم تشییع جنازه بزرگی در آنكارا با شركت مقامات بلندپایه لشگری و كشوری و مردم این كشور برگزار شود.

سربازان تركیه مامور خدمت در نیروی بین المللی كمك به برقراری امنیت در افغانستان (ایساف) بودند.

تركیه فرماندهی منطقه كابل این نیرو را در اختیار دارد ولی در عملیات نظامی علیه طالبان مشاركت ندارد. یك‌ تیپ‌ از نیروهای‌ ارتش‌ تركیه كه گفته می شود 1800 سرباز می باشند، مامور خدمت در این نیرو هستند.

به دنبال انتشار اخبار مربوط به این سانحه، بحثهایی نیز در رسانه های اجتماعی بر سر دلایل حضور نیروهای تركیه در افغانستان و همسویی این كشور با آمریكا مطرح شده است. روزنامه های تركیه نیز در شماره های روز شنبه خود خبر كشته شدن 12 سرباز را در صد اخبار خود به چاپ رسانده اند.

در این بحثها با اشاره به اینكه اعضای ناتو پس از 9 سال جنگ در ویتنام دوم آمریكا یكی پس از دیگری افغانستان را ترك می كنند، یادآور شده اند، 'باراك اوبا' رییس جمهوری آمریكا نیز قول داده است تا سال 2014 نیروهای آمریكا را از افغانستان خارج كند.

آمریكا به دنبال حادثه 11 سپتامبر در برجهای دوقلو در نیویورك با ادعای جنگ علیه تروریسم و دور كردن طالبان از قدرت، افغانستان را اشغال كرد و توسط ناتو نیروی ایساف را تشكیل داد.

نیروی ایساف ابتدا محدود به كابل بود كه با مصوبه 18 اكتبر 2003 شورای امنیت سازمان ملل حوزه عملیاتی خود را به تمامی خاك افغانستان گسترش داد.

در نیروی ایساف از 50 كشور بیش از 135 هزار نیرو خدمت می كنند.تركیه از نظر داشتن بیشترین تعداد نیرو در ایساف كه از بدو تاسیس از آن حمایت كرده است، در ردیف نهم قرار دارد.

آمریكا با 90 هزار نظامی بیشترین نیرو را در ایساف دارد.

تركیه كه تاكنون بیش از چهار بار فرماندهی نیروهای منطقه كابل ایساف را عهده دار شده در عملیات رزمی شركت نكرده و ضمن مدیریت فرودگاه بین المللی كابل، در امر آموزش نیروهای افغان نیز فعالیت دارد. تركیه تاكنون بیش از 12 هزار نیروی افغان را تعلیم داده است. میزان كمكهای تركیه به افغانستان نیز در حدود 419 میلیون دلار گزارش شده است.

موضوع مشاركت تركیه در عملیات بین المللی برون مرزی با كشته شدن سربازان تركیه ای در افغانستان بحث روز شده است. تركیه اكنون بیشترین سرباز را در بخش ترك نشین جزیره قبرس دارد كه بالغ بر 30 هزار نفر می باشد. تركیه در سال 1974 میلادی برای حمایت از تركهای قبرسی وارد این جزیره شد و از آن سال تاكنون نیروهای خود در جزیره را نگه داشته است.

تركیه 263 سرباز خودرا نیز مامور مبارزه با راهزنان دریایی در خلیج عدن در سودان كرده است. این نیروها در امر نیروهای ناتو انجام وظیفه می كنند. تركیه در نیروی حافظ صلح ناتو در كوزوو نیز 540 سرباز مامور خدمت كرده است.

روزنامه های تركیه نیز در بازتاب خبر كشته شدن سربازان تركیه مطالبی با عناوین ، روزنامه ملیت: '12 شهید برای جنگ ناپایان'، روزنامه زمان: 'درد بزرگ' روزنامه رادیكال: 'فرزند شما در كابل شهید شد'، روزنامه جمهوریت : '12 شهید در كابل'، روزنامه ینی آكیت : ' 12 سرباز ما در كابل شهید شد'، روزنامه ینی شفق: ' خبر خانمانسوز ، 12 سرباز شهید در افغانستان'، روزنامه خبر ترك:' شهیدان صلح'، روزنامه حریت: 'تركیه در سوگ 12 شهید در افغانستان' ، منتشر كردند.

خاورم/2011**230**1609
۰ نفر