يزد-يك كارشناس تغذيه در يزد گفت: در طول سفر حتما دست هاي خود را قبل از صرف غذا و ميان وعده كاملا با آب و صابون شستشو دهيد از خوردن غذا در رستوران هاي غير بهداشتي و غير مطمئن اجتناب كنيد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روابط دانشگاه علوم پزشكی شهید صدوقی یزد یوسف نقیایی در خصوص توصیه های تغذیه ای و بهداشتی هنگام سفر افزود: در طول سفر مانند سایر مواقع به طور متناسب، متعادل و متنوع از تمام گروه های غذایی استفاده نمایید.

وی اظهار داشت: بهتر است در رستورانهای بین راهی در زمان سفر از خوردن سالاد و سبزی به صورت خام به دلیل احتمال آلودگی خودداری نمایید.

نقیایی با تاكید بر این كه حتما در طول سفر به دریافت مقدار مناسب لبنیات دقت كنید و روزانه حدود 2 تا 3 لیوان شیر یا ماست مصرف كنید افزود: در طول سفر برای جلوگیری از كم آبی و یبوست حداقل روزانه 6 تا 8 لیوان مایعات مصرف نمائید.

این كارشناس گفت: بهتر است در سفرهای بین شهری از آب های بطری كه سلامت آن مورد اطمینان است استفاده نمایید.

وی خاطرنشان كرد: به منظور جلوگیری از یبوست از میوه ها به عنوان میان وعده استفاده نمایید و به جای مصرف نوشابه، از دوغ، آب و نوشیدنی های كم كالری استفاده كنید.

مدیر تغذیه مركز بهداشت استان یزد تصریح كرد: برای رفع نیاز بدن به مایعات، آب بهترین نوشیدنی است، توصیه می شود از ساندیس و نوشابه های گازدار پرهیز كنید.

نقیایی اضافه كرد: برای سلامتی و نشاط بیشتر در ایام نوروز نیز مانند سایر روزهای سال به جای مصرف غذاهای سرخ شده، از غذاهای آب پز و تنوری استفاده نمایید.

این كارشناس با تاكید بر اجتناب از خوردن غذاهای چرب، سرخ شده، شیرینی ها، شكلات، خامه عنوان داشت: از مصرف سوسیس،كالباس و همبرگرهای آماده تا حد امكان پرهیز كنید.

وی توصیه كرد: قبل از مصرف غذاهای كنسروی از سلامت آن ها اطمینان حاصل كنید، در صورت مشاهده برآمدگــی و فرورفتگی از مصرف آن ها خودداری كنید. قبل از مصرف حتما' آن ها را 20 دقیقه بجوشانید.

این كارشناس یادآورشد: برای تقویت عادت صبحانه خوردن در كودكان ، در تعطیلات نوروز در كنار كودكان خود صبحانه را میل كنید. یك صبحانه كامل در كنار اعضاء خانواده می تواند شامل نان، شیر، پنیر، گردو و ... باشد. بهتر است از خوردن كره، خامه و سرشیر تا حد امكان پرهیز كرده و برای تنوع از تخم مرغ، خیار، گوجه فرنگی، میوه و آب میوه طبیعی استفاده كنید.

وی اضافه كرد: بهتر است از مصرف سبزی خام و سالاد در طول سفر در مكان های عمومی خودداری نمایید. و حتما میوه ها را قبل از مصرف كاملا شستشو دهید همچنین بهتر است از چنگال و قاشق و وسایل شخصی خود برای صرف غذا در طول سفرهای نوروزی استفاده كنید.

نقیایی ضمن تاكید بر توجه به بهداشت فردی در طول سفرهای نوروزی تصریح كرد: در مورد آب آشامیدنی در صورت امكان از آب معدنی استفاده كنید و در غیر این صورت به بهداشت پارچ و لیوان ها توجه نمائید.

نقیایی افزود: بعد از هر بار مصرف تنقلات شیرین و چسبناك، مسواك زدن را به خصوص در مورد كودكان فراموش نكنید. زیاده روی در مصرف باعث اختلال در كنترل بیماری افراد مبتلا به قند خون بالا و چربی خون بالا می شود.

وی اضافه كرد: تا حد امكان از فروشگاه های معتبر عرضه كننده مواد غذایی با كیفیت مرغوب و تازه خریدكنید . توصیه می شود خشكبار از نوع كم نمك را انتخاب نمائید.

وی گفت: در سفرهای نوروزی بهتر است برنامه غذایی مانند سایر روزها تنظیم و تغذیه متعادل در پیش گرفته شود در ایام نوروز بهتر است حجم مواد غذایی را در هر وعده های اصلی كاهش دهید و شام را بسیار مختصر میل كنید.ك/1

7546/1968

سرخط اخبار استان‌ها