تهران- سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور برخي از حمايت هاي دولت هاي نهم و دهم از متروي تهران در بخش هاي پرداخت اعتبارات دولتي براي توسعه خطوط، صدور مجوز استفاده از منابع مالي خارجي و فاينانس و يارانه بليت مترو را تشريح كرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت كشور، در بخش پرداخت اعتبارات عمرانی دولت، در زمان دولت های نهم و دهم 10.7 برابر دولت های قبل به متروی تهران كمك شده كه مشتمل بر پرداخت یك هزار و 171 میلیارد تومان بابت توسعه خطوط متروی تهران و تجهیز ناوگان و كمك به ترخیص 49 دستگاه واگن مترو از گمرك و تامین 12 واگن و چهار لكوموتیو جدید در دولت دهم برای خط پنج متروی پایتخت بوده است.



** افزایش هشت برابری یارانه بلیت متروی تهران در دولت دهم نسبت به دولت هشتم

بر اساس این گزارش، یارانه بلیت پرداختی به شركت متروی تهران فقط در دولت دهم نسبت به دولت هشتم حدودا هشت برابر شده است.

در دولت هشتم 17.6 میلیارد تومان یارانه بلیت پرداخت شده در حالی كه در دولت دهم تاكنون 137 میلیارد تومان یارانه بلیت پرداخت شده و فقط در سال جاری تاكنون 78.7 میلیارد تومان یارانه بلیت به حساب شركت قطار شهری تهران واریز شده است.

همچنین صدور مجوزات قانونی جهت بهره گیری شركت متروی تهران از محل منابع خارجی (فاینانس) بالغ بر سه هزار و 800 میلیون دلار تصویب كه 986 میلیون دلار آن با تضمین و تعهد وزارت كشور به بانك مركزی در بهمن ماه سال جاری برای خط چهار متروی تهران نهایی شده است كه 50 درصد آن را هم دولت پرداخت خواهد كرد.

برای بهره گیری مابقی خطوط متروی تهران از اعتبارات فاینانس نیز تمامی مجوزهای قانونی دولتی لازم صادر شده و منتظر اقدامات بعدی شهرداری تهران در خصوص ارائه قرارداد تجاری و انتخاب و معرفی بانك عامل به بانك مركزی است.

در بخش صدور مجوز بهره گیری از منابع مالی خارجی و فاینانس برای تسریع در توسعه متروی پایتخت، مجوز داده شده در زمان دولت دهم نسبت به دولت های قبلی 2.5 برابر شده است.

با دستور ویژه رییس جمهوری و مساعدت وزارتخانه های امور اقتصاد و دارایی، كشور و بانك های داخلی در جهت تسریع و تسهیل تحقق تعیین كنسرسیوم بانك عامل برای فاینانس های شهرداری تهران حدود 800 میلیارد تومان بدهی معوقه شهرداری تهران به بانك های عامل طی مدت پنج سال استمهال شد.

بر اساس آن شهرداری تهران متعهد شد 25 درصد از كل مبلغ را طی دوره فوق به صورت نقدی و مابقی را تهاتر نماید كه قسط اول آن را هم در دو ماه قبل پرداخت كرد.

در مقابل سه بانك تجارت، ملی و سپه بعد از حصول اطمینان از خوش حسابی شهرداری تهران مجددا با تشكیل كنسرسیوم جدید، عاملیت بانكی خط چهار متروی تهران را پذیرفتند.

به علاوه به منظور تسریع در توسعه خطوط متروی تهران، مجوز انتشار اوراق مشاركت به مبلغ هزار میلیارد تومان برای متروی تهران توسط دولت صادر شده است.



** 4600 میلیارد تومان كمك نقدی دولت

همچنین مبلغ چهار هزار و 600 میلیارد تومان نیز به صورت نقدی طی دولت نهم و دهم به شهرداری تهران كمك شده كه این جدای از منابع فاینانس بوده و از محل بودجه های عمومی كشور است و مقایسه آن با مبلغ تجمیع شده حاصل از بودجه عمرانی عمومی و مبالغ فاینانس پرداخی دولت های قبل صحیح نیست.

در این اطلاعیه با تشریح اعداد و ارقام فوق تاكید شده است كه اعداد و ارقام مندرج در گزارش ارائه شده از سوی رییس جمهوری در مجلس شورای اسلامی صحیح و مستند به سوابق و مدارك كافی است.

علاوه بركمك های فوق، شهرداری تهران مستقیما توسط خزانه مبلغ 2 هزار و 38 میلیارد تومان فقط از سال 87 تاكنون بابت مالیات بر ارزش افزوده دریافت كرد كه بالغ بر یك چهارم كمك پرداختی به حدود یك هزار و 200 شهرداری كشور است.

سهم سال جاری آن تاكنون 837 میلیارد تومان بوده است و از این محل هم می توانست نسبت به تامین كسری و نیازمندی های سفارشات تجهیزاتی مربوط به دوره های تصدی مدیران دولتی و شهری دولتهای هشتم و ماقبل و افزایش ظرفیت ناوگان قطار شهری بهره برداری نموده است و با موافقت شورای اسلامی شهر تهران به شركت متروی تهران كمك كند.

سیام**9129

سرخط اخبار سیاست