۲۹ اسفند ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 8002161
T T
۰ نفر

از لیبی تا بحرین/

۲۹ اسفند ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 8002161
از لیبی تا بحرین/ اوباما نمی توانست خاموش بنشیند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/12/29 سیاسی.لیبی.آمریکا تهران - باراک اوباما در توجیه دستورش برای آغاز حمله نظامی به لیبی که منجر به کشته شدن ده ها تن از مردم غیر نظامی شده گفته است که نمی توانسته خاموش بنشیند.
حملات هوایی و موشکی آمریکا - انگلیس و فرانسه علیه لیبی ادامه دارد و منابع مستقل از روز یکشنبه از کشته شدن ده ها تن از مردم لیبی براثر این حملات خبر می دهند.
آخرین گزارش های دریافتی حاکیست آمریکا و انگلیس طی 24ساعت اخیر بیش از 100 فروند موشک کروز به سوی خاک لیبی شلیک کرده اند و جنگنده های فرانسوی و انگلیسی نیز به بمباران مشغول هستند.
دخالت نظامی آمریکا - انگلیس و فرانسه در لیبی شرایط تازه ای را معادلات جهانی ایجاد کرده و با واکنش هایی رو به رو شده است .
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا که در برزیل بسر می برد دقایقی پس از آغاز عملیات اعلام کرد: امروز من به نیروهای مسلح ایالات متحده دستور دادم که یک عملیات نظامی محدود را در لیبی آغاز کنند.
به گزارش منابع خبری، رییس جمهور آمریکا گفت : نمی توانستم خاموش بنشینم در حالی که یک دیکتاتور ( قذافی ) مردم خود را تهدید می کرد که به آنها رحم نخواهد کرد.
او گفت، علت حمله به لیبی، فقدان گزینه دیگری برای دفاع از غیرنظامیان این کشور بود.
دولت چین به عنوان یکی از پنج عضو شورای امنیت از حمله هوایی و موشکی به لیبی ابراز تاسف کرد و سخنگوی وزارت خارجه این کشور با صدور بیانیه ای اعلام کرد پکن با کاربرد نیروی نظامی در روابط بین المللی مخالف است.
این در حالیست که مقام های آمریکایی بار دیگر واژه ائتلاف بین المللی را مستمسک قرار داده و مدعی هستند که بمباران لیبی با موافقت خواست جهانی است .
در همین حال هوگو چاوز، رییس جمهوری ونزوئلا هم با انتقاد شدید از غرب، هدف از حمله به لیبی را تسلط بر منابع نفتی این کشور اعلام کرده است.
ناظران سیاسی که از نزدیک تحولات منطقه را دنبال می کنند این سوال را می پرسند که چرا آقای اوباما به کشتار مردم بحرین کمک کرد و جنگنده های فرانسوی و انگلیسی پایگاه های ارتش آل خلیفه و نیروهای متجاوز عربستان را بمباران نکردند؟ آنان می گویند همزمان شدن چندین قیام مردمی در کشورهای منطقه از یک سو و بازیگری های متفاوت آمریکا از سوی دیگر، واشنگتن را بیش از گذشته رسوا کرده است.
برخی تحلیلگران در کشورهای عربی روز یکشنبه با ایرنا گفتند، باراک اوباما و معمر قذافی در صحنه تحولات لیبی کاملا مکمل یکدیگر عمل می کنند و هماهنگ هستند.
آنان معتقدند ، اوباما از نتیجه قیام های مردمی در تونس و مصر درس گرفته و به سادگی اجازه نخواهد داد مردم لیبی و یا بحرین سرنوشت خود را تعیین کنند.
یک دیپلمات عرب در بیروت به ایرنا گفت: در محافل دیپلماتیک گفته می شود بین اوباما و قذافی تماس های مستقیم وجود دارد.
وی افزود: قذافی ماموریت دارد قبل از خروج از حکومت شرایط را برای دخالت نظامی مستقیم نیروهای آمریکایی به لیبی فراهم کند.
وی افزود: آنچه اکنون در لیبی رخ می دهد یک نمایشنامه از قبل نوشته شده برای دستیابی به منابع انرژی مانند عراق است.
وی افزود: اما آنچه در بحرین رخ داد سرکوب مردم برای حفظ پایگاه نظامی آمریکا و تامین امنیت منابع انرژی بود.
شماره 075 ساعت 13:03 تمام
۰ نفر