۹ اسفند ۱۳۹۰، ۲۰:۲۹
کد خبر: 80011826
T T
۰ نفر

تبريز- رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي از ثبت ملي درخت چنار كهنسال ارسي جلفا خبر داد و گفت: اين چنار كهنسال نمونه زنده و قابل توجهي از يك ميراث فرهنگي طبيعي در استان محسوب مي شود.

تراب محمدی شامگاه سه شنبه افزود: این درخت چنار با یكهزار و 200 سال قدمت، از جایگاهی ویژه در میان درختان چنار كهنسال در ایران برخوردار است.

وی خاطرنشان كرد: چنار كهنسال ارسی با ارتفاع 15 متر، دارای تنه عظیمی با ارتفاع پنج متر بوده و از میان به وسعت پنج متر مربع توخالی است.

وی مكان این درخت را در شمال شرق مسجد جامع المهدی روستای ارسی و به فاصله شش متر از آن عنوان كرد و گفت: اطراف تنه درخت به ابعاد هشت در پنج متر و در كناره شرقی دیوار صحن مسجد جامع روستا، با سنگ و ملات سكوسازی شده است.

محمدی یادآور شد: اهالی جهت مهار قسمت های پوسیده از بستن سیم بكسل به دور تنه درخت و وصله های فولادی استفاده كرده اند و با توجه به وزن زیاد شاخه ها، در محل اتصال این شاخه ها به تنه اصلی ترك های بزرگی دیده می شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تاكید كرد: درختان جزو مهمترین ذخایر ژنتیكی گیاهی كشور محسوب می شوند و ارزش شناخت و حفظ این منابع از دیدگاه علمی، تاریخ طبیعی و حتی به عنوان میراثی فرهنگی قابل ارزیابی است.

وی یادآور شد: سازمان میراث فرهنگی در سال جاری اقدام به شناسایی تعدادی از درختان چنار كهنسال آذربایجان شرقی كرده كه ثبت ملی پنج درخت چنار استان در چهارمین همایش ثبت ملی آثار در جزیره قشم حاصل آن بود.

7223/587