۲۲ اسفند ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 8000744
T T
۰ نفر
مروری بر حاشیه های آیین سالروز تاسیس گروه 14 مارس لبنان ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/12/22 سیاسی.خارجی.گروه 14 مارس.لبنان بیروت - کاهش جمعیت شرکت کنندگان نسبت به سالهای گذشته ،عدم حضور همپیمانان سابق 14 مارس ازجمله جنبلاط و المصری، حضور گروههای رقص وپایکوبی، تغییر قیافه دادن ناگهانی سعد حریری و تصاویر بزرگ ازپادشاه عربستان و حمله حریری به بری وجنبلاط ازجمله حواشی مراسم ششمین سالگردجریان 14 مارس بود.
به گزارش ایرنا از بیروت، گروه 14 مارس در تجمع امسال خود با وجود اینکه در بسیج طایفه ای و مذهبی و افزایش شدت بحران در داخل لبنان موفق عمل کرد ولی در حفظ میزان حمایت مردمی سال گذشته خود به خاطر عدول از اهداف گذشته و تمسک آن بر شعار واحد (اسقاط سلاح مقاومت ) شکست خورد.
** شعار اسقاط سلاح مقاومت باعث شد حزبجماعت اسلامی و حزب سوسیالیست ترقی خواه دروزی لبنان حضور در مراسم امروز گروه 14 مارس لبنان را تحریم کنند.
طوریکه مردم شهرهای شمالی لبنان به خصوص طرابلس که از زبان علما و مشایخ اهل سنت خود از حمایت و تایید سلاح مقاومت و عدم انکار دستاورهای مقاومت در مبارزه با رژیم صهیونیستی حرف می زدنند نیز از حضور در این مراسم خودداری کنند.
** مراسم ششمین سالروز تاسیس گروه 14 مارس که با حضور سایر سران احزاب مختلف آن بدون حضور ولید جنبلاط و حامیان وی در میان چند هزار لبنانی در میدان شهدا کنار قبر رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان همراه با تدابیر شدید امنیتی توسط ارتش و پلیس لبنان برای جلوگیری از احتمال اعمال خشونت و آشوب برگزار شد.
**دست اندرکاران این مراسم که با حضور اندک مردم روبه رو شده بودند، این مراسم را به بهانه ورود گروههایی از شمال به خصوص کسروان با دو ساعت تاخیر شروع کردند تا جمعیت بیشتری جمع شود؟ در این مدت با سوء استفاده از فرصت بدست آمده با سردادن شعارهایی علیه مقاومت به شارژ کردن حاضرین پرداختند.
** برگزارکنندگان این مراسم برای سزپوش گذاشتن به عدم حضور حزب سوسیالیست ترقی خواه دروزی لبنان سعی کردند با بیان سلام و تحیت به گروه فرضی دروزی جبل از این امر بگذرند و به حاضرین بفهمانند که این حزب در مراسم امروز شرکت کرده است.
** تصاویر بزرگی از پادشاه عربستان به همراه پارچه نوشته هایی که در میدان مراسم برافراشته شده بود به شکل خاصی بر روی کلمه لا تمرکز داشتند.
درعین حال احزاب مختلف این گروه در قسمت های مختلف میدان شهدا پراکنده بودند؟ گروه مسیحی به خصوص حزب نیروهای لبنانی به ریاست سمیر جعجع در قسمت شرقی و انصار المستقبل به ریاست سعد حریری در قسمت غربی و جنوبی متمرکز شده بودند؟ مرکز میدان از نیروهای مختلف بوده است.
** در این مراسم محیط تجمع مردمی و اطراف آن وضعیت خاصی داشت و هر فردی در فضای خاص خود بدور از فضای مراسم مشغول کاری بود که جالب ترین آن صحنه رقص و دبکه ها(رقص خاص لبنانیها) ،کوبیدن تبل ها و بوق ها و سردادن سرودها بود که حتی بیش از سخنان حریری طرفدار داشت.
** تعداد زیادی از خانواده ها که بخش وسیعی از میدان شهدا را به خود اختصاص داده بودند مشغول کشیدن قلیان و روشن کردن زغال و درست کردن غذا شدند.
همچنین نوجوانانی هم مشغول شلوغ کاری خاص خود خود بودند؟ برخی بالای تیرآهن و گلدسته ها و سکوهای بلندگو رفته و برخی دیگر با هم کشتی می گرفتند و تذکرات مسوولان نیز فایده ای برای آرام کردن آنها نداشت.
حتی برخی از جوانان هم با درآوردن پیراهن های خود با سردادن شعارهای طایفه ای مشغول بودند و از سر دادن برخی شعارهای تحریک آمیز نیز پرهیز نکردند.
** این مراسم فرصت بسیار خوبی برای فروشندگان کیک، ساندویچ، قهوه و آب میوه ها بود؟ این افراد بساط خود را از روز گذشته آماده کرده بودند.
** با شروع این مراسم شخصیت های سیاسی چون سمیر جعجع رییس حزب نیروهای لبنان، امین جمیل رییس حزب کتائب، بطرس حرب وزیر کار و چند نماینده مجلس نیز وارد شدند.
سرانجام سعد حریری رییس حزب المستقبل و نخست وزیر دولت انتقالی بر اهداف گروه 14 مارس بر پایبندی به دادگاه حریری و شناسایی عاملان ترور وی تاکید کرد که سعد حریری ابتدای سخنرانی خود کت و کروات خود را به شکل عجیبی از تن درآورد و آستین های خود را بالا زد که این حرکت وی باعث تعجب حضار شد.
** گروه 14 مارس با اجاره کردن ماشین های مختلف مردم را از جنوب و روستاهای مختلف بقاع به این مراسم انتقال داد و برخی ها گفتند که حزب المستقبل به هر شخص برای حضور در این مراسم علاوه بر بن های مخصوص بنزین ، مبالغی تا 100 دلار هم پرداخت کرده است.
**برخلاف ادعاهای شبکه های تلویزیونی وابسته به این گروه که تعداد حضور مردم را به صدها هزار نفر اعلام کرده بودند، عبدو سعد رییس مرکز پژوهش ها و اصلاحات بیروت تعداد شرکت کنندگان را 30 هزار نفر اعلام کرد.
**سعد حریری در سخنان خود با کنایه حملات تندی را به ولید جنبلاط و نبیه بری کرد. او در عین حال تلاش زیادی کرد تا علی الامین از چهره های مطبوعاتی شیعی را برای سخنرانی علیه حزب الله به این مراسم بکشد اما علی رغم اعلام قبلی،موفق به این اقدام نشد.
**پایگاه خبری شبکه المستقبل ساعاتی بعد از این برنامه توسط جوانان ضاحیه جنوبی هک شد و جملاتی از سید حسن نصرالله بر روی آن قرار گرفت.
** به رغم اینکه پرچم های لبنان میان شرکت کنندگان رایگان توزیع شد اما تعداد پرچم های آبی حزب المستقبل و سفید حزب نیروهای لبنانی بیشتر از پرچم های قرمز رنگ ملی لبنان است. البته پرچم عربستان سعودی هم در میان جمعیت قابل مشاهده بود.
خاورم **2047**1030**2021** شماره 245 ساعت 19:54 تمام
۰ نفر