۳ اسفند ۱۳۹۰، ۱۳:۵۴
کد خبر: 80000436
T T
۰ نفر

زنجان - معاون امور پيشگيري بهزيستي استان زنجان گفت: يكي از راههاي مؤثر و تأثيرگذار در پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي آموزش مهارتهاي زندگي در محلات و به خصوص درمناطق محروم است.

'گل نساء آقامحمدی' روز چهارشنبه بابیان این مطلب افزود: طبق آمارهای سازمان جهانی بهداشت، انواع آسیب های روانی اجتماعی به شكل نگران كننده ای در تمامی جوامع روبه افزایش است.

وی اظهارداشت: اختلالات روانی، اعتیاد، رفتارهای ضد اجتماعی در نسل جوان روبه افزایش است كه این آسیب ها می تواند لطمات شدیدی به پیكره جامعه وارد سازد.

آقامحمدی، بااشاره به ماهیت چنین مشكلاتی دركل جهان ابراز داشت: ماهیت این مشكلات به گونه ای است كه مقابله با آن در سطح دوم و سوم پیشگیری نه تنها هزینه های قابل ملاحظه ای را از نظر نیروی انسانی و مالی بر جوامع تحمیل می كند بلكه اثربخشی و كارآمدی آن نیز محدود بوده و درنهایت فایده و اثربخشی چندانی ندارد.

وی كودكان و نوجوانان مناطق محروم را به دلیل شرایط خاص منطقه ای با مشكلات و چالش های خاص چون فقر، مواد مخدر، فشردگی جمعیت جوان و عدم امكانات فرهنگی مواجه دانست و اظهار داشت: فراگرفتن مهارتهای زندگی گامی مؤثر در جهت پیشگیری از آسیب های روانی، اجتماعی و ارتقاء سطح سلامت روانی این كودكان است.

آقامحمدی خاطرنشان كرد: برنامه های آموزشی چون مهارتهای زندگی سعی می كنند تغییرات اصلی را در طولانی مدت در زندگی شخص ایجاد كنند.

وی یكی از راههای رسیدن به رفتارهای سالم و مفید اجتماعی و پیشگیری از آسیب های روانی را اجرای برنامه های آموزشی برشمرد و تصریح كرد: توانمندسازی گروههای محلی در اداره مسائل مربوط به خود و ارتقاء سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب مفید است.

آقامحمدی تشكیل گروههای محلی برای جلوگیری از آسیب های روانی-اجتماعی كودكان و نوجوانان را در مناطق آسیب خیز جزو اهداف كلی برگزاری دوره های آموزش مهارت های زندگی عنوان كرد و یادآور شد: مهارت خودآگاهی و همدلی، برقراری ارتباط، كنترل هیجانات و استرس، مهارت حل مسئله و تصمیم گیری، تفكر انتقادی جزو آیتم های مهارتهای زندگی هستند.

596/522