۸ شهریور ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7967132
T T
۰ نفر

صباره میوه ای مدیترانه ای با فواید مفید

۸ شهریور ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7967132
صباره میوه ای مدیترانه ای با فواید مفید ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/06/08 اجتماعی.خارجی.سوریه.صباره دمشق - این روزها کنار گذر خیابان ها، میادین و بزرگراه های سوریه مملو از دست فروش های فصلی است که با استقرار یخچال در کنار دکه های خود و چراغانی آن اقدام به فروش میوه ای به نام صباره می کنند.
این میوه مفید در کشورهای مدیترانه ای مانند سوریه و لبنان به وفور یافت می شود و مردم سوریه از آن به عنوان یک میوه منطقه ای استفاده می کنند و اگر فصل این میوه مانند امسال با ماه رمضان همزمان باشد ، مصرف آن به ویژه بعد از افطار بخش اصلی مواد غذایی این ماه است.
صباره علاوه بر مصرف به عنوان میوه از سوی مردم سوریه و لبنان ، دارای کاربردی های درمانی است و پزشکان مصرف آن را به بیماران گوارشی و کبدی توصیه کرده و استفاده از آن باعث تقویت دستگاه گوارش و معده می شود و مصرف آن نیز قبل از وعده های غذایی اصلی است.
فرید محمد حوش (55 ساله ) صاحب یکی از مزارع صباره در اطراف دمشق در خصوص صباره به خبرنگار ایرنا در سوریه گفت: این میوه تابستانی ابتدا به رنگ سبز ، پس از مدتی به رنگ زرد و در نهایت به رنگ سرخ درآمده و در این زمان قابل استفاده است .
وی ادامه داد : این درخت از ماه آوریل (اردبیهشت ) میوه می دهد اما چیدن آن از نیمه ژوئیه (تیر) آغاز می شود که تا اواخر ماه اوت یا اوایل سپتامبر (مرداد و شهریور) ادامه دارد.
این کشاورز سوری با اشاره به این که درخت صباره صحرایی است و در هر آب و هوایی رشد نمی کند و درسال نیاز به یک یا دو بار آبیاری دارد، گفت : برخی درختان این میوه در سوریه تا صد سال عمر دارند و هر درخت صباره تا حدود 80 کیلوگرم در سال محصول می دهد.
حوش با بیان این که علاوه بر خود میوه برگ درخت صباره نیز دارای فواید درمانی است، افزود : در برگ پهن صباره شیره ای وجود دارد که از آن برای رفع کمردرد استفاده می شود.
پوست کندن صباره نیز به خاطر وجود خارهای ریز بسیار در اطراف آن که به راحتی وارد پوست انسان می شود ، دارای روش خاصی و فروشندگان آن با استفاده از دستکش اقدام به کندن پوست صباره کرده به صورت پوست کنده آن را می فروشند.
از میوه صباره علاوه بر موارد بالا برای تهیه بستنی، کمپوت و مربا نیز استفاده می شود و امروزه در سوریه ده ها کارگاه و کارخانه کوچک مشغول تهیه کمپوت و مربا از صباره هستند.
این میوه دارای 14 درصد قند، 1 درصد پروتئین، مقادیری املاح معدنی، ویتامین ج، آ و سی، کلسیم، منگنز و پتاسیم است و سهم بسزایی در جلوگیری از پیری زودرس، کاهش کلسترول، مقابله با سلول های سرطانی و التهاب مفاصل دارد.
خاورم1373**1095**6/2312/1436 شماره 120 ساعت 17:15 تمام
۰ نفر