نشست هماهنگی احداث راه آهن باکو- تفلیس - قارص در باکو برگزار شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/05/12 اقتصاد.راه آهن.آذربایجان.ترکیه باکو- راههای سرعت دادن به پروژه در دست احداث خط راه آهن باکو- تفلیس - قارص روز سه شنبه با شرکت وزیران راه جمهوری آذربایجان و ترکیه و وزیر امور زیربنایی گرجستان در باکو بررسی شد.
روسای جمهوری آذربایجان و گرجستان دو هفته قبل در دیدار دوجانبه در شهر باتومی گرجستان، با تاکید بر اهمیت این پروژه مقرر کرده بودند که با تشکیل کمیته پیگیری ویژه راههای سرعت دادن به اتمام عملیات اجرایی آن بررسی شود.
در نشست ویژه این کمیته که از روز گذشته با شرکت ضیاء محمد اف وزیر راه جمهوری آذربایجان و رامیز نیکولاشویلی وزیر امور زیربنایی گرجستان در باکو شروع شده بود و امروز نیز با شرکت بینالی ییلدیرم وزیر راه ترکیه به کار خود ادامه داد، در مورد راههای سرعت دادن به اجرای این پروژه بحث و گفتگو شد.
خط راه آهن باکو- تفلیس - قارص که از آن با عنوان جاده ابریشم آهنی نیز یاد می شود، با اعتباری افزون بر 600 میلیون دلار در دست احداث است و پس از اتمام ، شهر باکو در جمهوری آذربایجان را از طریق کشور گرجستان به شهر قارص در شرق ترکیه متصل و ارتباط ریلی میان جمهوری آذربایجان و ترکیه را فراهم خواهد ساخت.
ضیاء محمداف، وزیر راه جمهوری آذربایجان در پی برگزاری نشست امروز به خبرنگاران گفت: باتوجه به اینکه بخش های مربوط به جمهوری آذربایجان در این پروژه به اتمام رسیده است، با طرف گرجی توافق شد که حجم عملیات در بخش گرجستان تا 50 درصد افزایش داده شود تا امکان بهره برداری از آن طبق برنامه و تا پایان سال 2011 و حداکثر تا 2012 آغاز گردد.
بینالی ییلدیرم، وزیر راه ترکیه نیز با اشاره به اینکه در بخش مربوط به ترکیه 34 درصد کارها انجام گرفته است، تاکید کرد که تنها مشکل موجود تونل 4 کیلومتری مسیر است که اجرای عملیات را کند کرده است.
وزیر امور زیربنایی گرجستان نیز اظهار امیدواری کرد که با توافق های انجام شده این پروژه در موعد زمان بندی شده به اتمام برسد.
در این نشست وزیران سه کشور درخصوص اقدامات لازم برای تسریع در اجرای پروژه پروتکل همکاری مشترک امضا کردند.
نشست قبلی هماهنگی احداث این راه آهن بهمن ماه سال گذشته در تفلیس برگزار شده بود.
در چشم انداز آتی این خط راه آهن اتصال آن به اروپا از طریق پروژه موسوم به مرمره در ترکیه درنظر گرفته شده است تا بتواند به عنوان خط راه آهن شرق و غرب، اروپا را به چین متصل کند.
پروژه مرمره در ترکیه شامل احداث خط راه آهن از زیر دریای مرمره در استانبول است، ودرصورت اجرا راه آهن موجود این کشور را به قاره اروپا متصل خواهد کرد.
درصورت اجرا و تکمیل این پروژه ها ترکیه، گرجستان و آذربایجان به عنوان کشورهای ترانزیت ریلی در مسیر کشورهای آسیای میانه و اروپا درآمده و ارتباط ریلی در مسیر جاده ابریشم از این طریق برقرارخواهد شد.
طبق گفته مسئولان راه آهن جمهوری آذربایجان بعد از اتمام عملیات اجرایی این طرح، در مرحله اول سالانه 5 میلیون تن و در سالهای بعد 15 میلیون تن بار از طریق این خط آهن جابجا خواهد شد و برنامه جابجایی مسافر نیز در آن پیش بینی شده است.
پیشتر گفته شده بود که قزاقستان و چین هم برای مشارکت در بهره برداری از این پروژه علاقه مند هستند و قزاقستان اعلام کرده است که بعد از راه اندازی پروژه برای حمل و نقل سالانه تا 10 میلیون تن کالا از طریق آن آمادگی دارد در اجرای طرح راه آهن باکو- تفلیس - قارص 105 کیلومتر راه آهن جدید احداث می شود که 29 کیلومتر آن در خاک گرجستان و 76 کیلومتر آن در ترکیه است.
علاوه بر این مسیر 183 کیلومتری آخالکالاکی - مارابدا - تفلیس در گرجستان بازسازی شده و ریلهای شبکه خط آهن گرجستان با سیستم ریلی اروپایی هماهنگ سازی می شود.
این خط آهن پس از تکمیل به در گرجستان به خط آهن فعال تفلیس - باکو و در ترکیه به خط راه آهن فعال آن کشور متصل خواهد شد.
بر طبق برنامه زمان بندی شده طرح در سال 2011 به بهره برداری خواهد رسید که مسئولان ذی ربط در آذربایجان در خصوص تکمیل طرح در موعد مقرر اظهار امیدواری می کنند.
به دلیل مشکلات مالی گرجستان در تامین اعتبارات این طرح جمهوری آذربایجان 200 میلیون دلار وام با بهره یک درصد و طول بازپرداخت 25 ساله برای اجرای این طرح به گرجستان اعطا کرده است.
موافقتنامه اجرای این طرح راه آهن در ماه می سال 2007 میلادی توسط روسای جمهوری آذربایجان، ترکیه و گرجستان در باکو امضا شد.
خاورم/ 1894 شماره 144 ساعت 17:22 تمام

سرخط اخبار جهان