۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7949863
T T
۰ نفر

نویسنده آمریکایی:

۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7949863
نویسنده آمریکایی: غربی ها در خفا انتخابات ایران را سالم دانسته و در بیرون از تقلب می گویند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/02/28 سیاسی.انتخابات.موسوی تهران - اریک بریل نویسنده آمریکایی، در مقاله ای نوشت که برخی رهبران غربی در مذاکرات خصوصی خود به مشروعیت انتخاب احمدی نژاد اذعان کرده ولی در انظار عموم سخن دیگری می گویند که باعث بدگمانی می شود. مردم ایران به دلیل صادق دانستن احمدی نژاد وی را برگزیدند.
به گزارش ایرنا، انتخابات ایران در سال 2009 در مقاله ای به قلم اریک بریل، نوشت: سیاری از سیاستمداران غربی ادعا کرده اند که محمود احمدی نژاد انتخابات سال 2009 را با تقلب از میرحسین موسوی برد. منازعه های پس از انتخابات هم مانند نبرد میان قدرت و حقیقت طراحی و اجرا شد. با این حال، هیچکس دلیلی موثق و قابل استناد برای چنین ادعایی ارایه نکرده است.
در اینجا موضوع تایید صلاحیت نامزدهای دیگر نیست. سوال مورد بحث ما، این است که آیا احمدی نژاد این انتخابات را منصفانه و با حقانیت برده است ؟ این نتیجه رسمی انتخابات است: محمود احمدی نژاد - 491.525.24 رای - 6.62 درصد میرحسین موسوی - 464.258.13 رای - 8.33 درصد محسن رضایی - 150.656 رای - 7.1 درصد مهدی کروبی - 183.330 رای - 8.0 درصد آرای معتبر: 288.770.38 رای ؟ 9.98 درصد آرای سفید و باطل شده: 005.421 رای ؟ 1.1 درصد کل آرا: 293.191.39 رای ؟ 100 درصد آیا آمار ارایه شده صحیح است ؟ این آمار بوسیله وزارت کشور صادر شده که توسط رسانه های غربی همواره مورد اتهام بوده است. نکته شایان توجه این است که این ارقام با ارقام شمارش شده توسط 45692 مرکز رای گیری در کشور برابری می کند. ناظران میرحسین موسوی در بیش از 40 هزار شعبه اخذ رای حاضر بودند، بر شمارش آرا نظارت کردند و نتیجه شمارش ها را تایید نمودند.
هیچیک از این ناظران تایید خود را پس نگرفته اند و هیچیک هم اعلام نکرده اند که نتیجه تایید شده توسط آنها با آنچه توسط وزارت کشور درباره شعبه زیر نظارت آنها اعلام شده مطابقت نداشته است.
البته این موارد به تنهایی دلیل بر سلامت انتخابات نیست ؟ چراکه ناظران موسوی در چند هزار صندوق حاضر نبودند. بعلاوه، این نامزد معترض اتهام های دیگری را هم وارد کرده است. با این همه، یافتن پاسخ برای این پرسش که آیا احمدی نژاده برنده واقعی انتخابات بوده است، بسیار آسان است. توضیحاتی که در پی آورده شده، بسیار روشن و بی پرده است و باید هر فرد شکاک، اما باانصافی را قانع کند.
بررسی اعتراض های موسوی در پایان روز انتخابات، سه نامزد مخالف در مجموع 646 شکایت را تنظیم و تقدیم شورای نگهبان کردند. این شورا، خیلی زود اعلام کرد که همه آنها را بررسی کرده ؟ هرچند تقریبا همه شکایت ها به تخلف های محلی مربوط می شد که در نتیجه کلی انتخابات تاثیر چندانی نداشت. بعلاوه، ده درصد از صندوق ها هشت روز پس از انتخابات در حضور صدها ناظر مخالف بازشماری شد و از این شمارش مجدد فیلم برداری هم صورت گرفت. نتیجه این بازشماری با نتایج اولیه ناهمخوانی زیادی نداشت و رضایی، نامزدی که ناظر وی شاهد شمارش مجدد بود، سه روز پس از آن شکایت خود را پس گرفت.
موسوی این فرایند را نادیده گرفت و نوک پیکان حملات خود را به سوی آنچه که وی برنامه ریزی از پیش انجام شده نتایج انتخابات می دانست نشانه گیری کرد و خواستار ابطال انتخابات شد. بیشتر اتهام های موسوی، مانند نقش نهادهای در سایه و سو استفاده از قدرت آنقدر کلی بود که نمی شد براساس آنها تحقیق و تفحص انجام شود. این نامزد معترض بجای آنکه جزییات اتهام های خود را منتشر کند، از هوادارانش خواست تا در خیابان ها به تظاهرات بپردازند. در ادامه تعدادی از شکایت های مطرح شده مورد بررسی قرار گرفته است.
اعتراض: در برخی از مناطق تعداد رای ها بیشتر از تعداد واجدان شرایط رای دادن در آن منطقه بود. گزارش های اولیه حاکی از این بود که تعداد آرا در 2 استان از سی استان کشور اندکی بالاتر از تعداد واجدان شرایط در استان برای رای دادن بوده است. این ادعایی بود که موسوی از آن به عنوان مدرک تقلب یاد می کرد. موارد مشابهی پیش از این در انتخاباتی که تعداد رای دهندگان بسیار بالا بوده مانند انتخابات سال 1997 که در آن محمد خاتمی انتخاب شد، رخ داه بود.
به نظر می رسد تعداد اندکی از ناظران غربی از این موضوع آگاه هستند که رای دهندگان در ایران پیش از انتخابات ثبت نام نمی کنند. در انتخابات ریاست جمهوری در کشور ایران هر فرد 18 سال و بالاتر می تواند در هر کدام از حوزه های رای گیری حتی در حوزه های خارج از کشور رای خود را به صندوق بیندازد. صدها هزار ایرانی مقیم خارج از کشور و یا در مسافرت برون مرزی در انتخابات سال 2009 )که اکثریت آنها به نفع موسوی رای دادند) در بیش از 95 کشور دنیا در حوزه های رای گیری حاضر شدند.
از آنجائیکه هیچ گونه دفتر ثبت اسامی رای دهندگان وجود ندارد، اندازه گیری تعداد شرکت کنندگان عمدتا به تعداد افراد واجد شرایط برای رای دادن در منطقه مورد نظر بستگی دارد. هر چقدر میزان دقت و درستی شمارش تعداد افراد واجد شرایط در هر منطقه کم باشد به همان نسبت میزان آرای افزوده یا اضافی بیشتر خواهد بود. برخی از آمارهای مستقل ارائه شده در مورد تعداد رای دهندگان در انتخابات سال 2009 مربوط به سرشماری سال 2006 بود. برخی دیگر از آمارهای از داده های مربوط به افراد ساکن در مناطق بدست امده بود که توسط یک خبرگزاری مستقل ایرانی تهیه شده بودند. وزارت کشور اعلام کرد که محاسبات مربوط به تعداد شرکت کنندگان در این اتخابات را بر اساس گواهی تولد افراد انجام شده است. این در حالی است که برخی دیگر از آزانس های دولتی از داده های مربوط به انتخابات ریاست جمهوری سال 2005 استفاده کردند. ولی آقای موسوی منبع محاسبات آماری خود را در مورد تعداد رای دهندگان در انتخابات افشا نکرد. شورای نگهبان اعلام کرد که تمام این محاسبات به نوعی دارای نواقصی هستند و تنها یک راه برای تخمین تعداد رای دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری درست است: اینکه آیا در سراسر کشور تعداد آراء ماخوذه فراتر از تعداد واجدان شرایط رای دادن بوده است ؟ اگرچه تعداد رای دهندگان بالاترین تعداد(معادل %85) بوده ولی به هر حال این عدد کمتر از %100 بوده و از سوی دیگر بسیار کمتر از %95 تعداد رای دهنده در رفراندوم سال 1979 بود که برای تصویب برقراری حکومت جمهوری اسلامی برگزار شد.
اندازه گیری تعداد رای دهندگان به وسعت منطقه مورد نظر نیز بستگی دارد.
مورد مربوط به آراء افزوده یا بیش از حد اغلب در موارد مشاهده می شود که تعداد رای دهندگان در مناطق کوچک مد نظر قرار گیرد. بطور مثال سیل دانشجویان، سربازان، مسافران و شاغلان در رفت و آمد، تاثیر زیادی روی اعداد به دست آمده در رابطه با تعداد رای دهندگان در شهرها خواهد داشت تا در استان ها. اگرچه موسسه بازرگانی آمریکا بعدها به این نتیجه رسید که هیچ نوع مورد آرای بیش از اندازه در سطح استانی دیده نشده، با این حال وزارت کشور اعلام کرد که در 48 شهر کوچک تعداد آرای ماخوذه از %100 بیشتر بوده است. در برخی از مناطق نسبت آرای مازاد بسیار بالا بوده است. بطور مثال وزارت کشور در مورد شمیرانات، از حومه های مرفه نشین شمال تهران ( منطقه ای با بیشترین حامیان موسوی در کل ایران )، اعلام کرد که تعداد آرا 13 برابر بیشتر از تعداد واجدان شرایط بوده است، رقمی که در انتخابات سال 2005 تنها 8 برابر بود.
بطور خلاصه اخذ تعداد آرای بیش از واجدان شرایط، از مدت ها پیش در ایران معمول بوده است. این مقوله از آن جهت که تعداد رای دهندگان بسیار بالا بود در مقیاسی ویسع تر از گذشته در انتخابات سال 2009 دیده شد. با این حال نمی توان گفت این امر نشانه رخ دادن تقلب در انتخابات است. البته با وجود آرای خارج از اندازه نمی توان امکان وجود تقلب را نیز بطور کامل رد کرد.
در ایران پر کردن صندوق های اخذ رای و یا رای دادن در بیش از یک مکان به آسانی هم نمی تواند صورت گیرد. مسئولیت حصول اطمینان از برگزاری انتخاباتی درست بر عهده شورای نگبان گذاشته شده است. این نهاد بر فعالیت های مربوط به انتخابات که توسط وزارت کشور انجام می شود، نظارت می کند.
در عین حال هر کاندیدا می تواند در هر حوزه رای گیری ناظری اعزام کند ( آقای موسوی 40676 ناظر داشت ) تا بر برگزاری انتخابات عادلانه و درست نظارت داشته باشد.
هر کدام از رای دهندگان باید در روز انتخابات با خود کارت شناسایی به نام شناسنامه همراه داشته باشند. شناسانامه حاوی عکس رای دهنده ، اثر انگشت وی و یک شماره شناسایی مخصوص است. نام و شماره شناسنامه فرد وارد کامپیوتر شده و بصورت دستی نیز در حوزه های رای گیری ثبت می شوند. این اعداد همچنین در ته برگ کاغذ مخصوص رای درج می شوند. پیش از انداختن رای، رای دهنده باید با جوهر رنگ بنفش، اثر انگشت خود را بر روی ته برگ کاغذ رای وارد کند. این ته برگ از قسمت مخصوص نوشتن رای جدا شده و در صندوق مخصوصی انداخته می شود. زمانیکه این دو قسمت برگه رای دهی از هم جدا شدند امکان فهمیدن آراء افراد امکان پذیر نیست. برای جلوگیری از انداختن بیش از یک رای در صندوق ها مهر خاصی نیز روی شناسنامه افراد زده می شود. هر انتخابات مهر مخصوصی دارد بدین صورت مسئولان رای گیری می توانند به راحتی آن را شناسایی کرده و مانع از انداختن رای بیش از یک بار شوند.
تمام این فرایندها در حوزه های رای گیری زیر نظر مستقیم ناظران کاندیداها صورت می گیرد. همچنین ناظران دیگری شامل نمایندگانی از شورای نگهبان، وزارت کشور، دادگستری و نیروی انتظامی بر انتخابات نظارت دارند. از آنجائیکه بسیاری از حوزه های رای گیری در مدارس تشکیل می شود، معلمان مدارس نیز بر روند انجام انتخابات نظارت می کنند. بطور معمول در هر حوزه رای گیری 14 نفر ناظر یا بیشتر بر فعالیت های روز انتخابات نظارت دارند.
این افراد خالی بودن صندوق های ته برگ و برگه رای و همچنین مهر و موم شدن آنها را پیش از آغاز رای گیری تایید می کنند. این ناظران بر تمام مراحل کار رای گیری شامل: بررسی مدارک رای دهندگان ، دریافت برگه رای و زدن اثر شماره 096 ساعت 12:59 تمام
۰ نفر