۴ فروردین ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7900489
T T
۰ نفر

حقوق بشر از نوع آمریکایی ؟

۴ فروردین ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7900489
حقوق بشر از نوع آمریکایی ؟ 24سال زندان تنها مجازات کشتار شهروندان بیگناه افغان ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/01/04 سیاسی.نظامی.سرباز آمریکایی.محاکمه کابل- دادگاه آمریکایی یک سرباز این کشور که به صورت عمدی چند شهروند غیرنظامی و بیگناه افغانستان کشته است را تنها به 24سال زندان محکوم کرد.
به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از رسانه های افغان، این سرباز سال گذشته سه غیرنظامی را در جنوب افغانستان کشته بود که به این اقدام خود اعتراف کرده است.
نام این سرباز جیرمی مارلوک اعلام شده است.
مجازات این سرباز آمریکایی درحالی انجام می شود که تنها طی چهار هفته گذشته 74غیرنظامی افغان در سه شهرستان استان کنر افغانستان به دست نیروهای آمریکایی کشته شدند.
مردم و نهادهای مختلف افغانستان خواستار محاکمه عاملان این کشتار و خروج فوری نیروهای خارجی از کشورشان شدند.
از ابتدای سال جاری میلادی شمار تلفات غیرنظامیان افغان بیش از 400تن اعلام شده است.
سال 2010 میلادی نیز دو هزار و 800 افغان غیرنظامی در نتیجه جنگ افغانستان کشته شدند که از سوی سازمان های مدافع حقوق بشر مرگبارترین سال از این نظر نام گرفت.
افزایش کشتار غیرنظامیان افغان توسط نیروهای آمریکایی خشم مردم و دولت افغانستان را به دنبال داشته به طوری که حامدکرزی رییس جمهوری این کشور عذرخواهی مقام های آمریکا را کافی ندانست و گفت که عملیات های ناتو باید متوقف شود.
سخنگوی دولت افغانستان هفته گذشته واگذاری مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان را عامل مهمی در کاهش تلفات غیرنظامیان برشمرد و گفت: نیروهای ارتش و پلیس افغانستان از همین خاک و مردم هستند و مردم بیگناه را نمی کشند.
کرزی روز دوم سال جدید به صورت رسمی انتقال مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان از تیرماه امسال در هفت استان و شهر کشورش را اعلام کرد.
اینک حدود 150هزار سرباز خارجی در افغانستان مستقرند که یکصدهزار تن آنان آمریکایی هستند.
آساق **569** شماره 124 ساعت 23:46 تمام
۰ نفر