ایرانیان تکامل زمین و زنده شدن دین تکامل یافته را تبریک می گویند # قم ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 29/12/84 داخلی.اجتماعی.اربعین.نوروز. سال جدید نیزمانند سالهای گذشته آغاز سال شمسی درگردش سال قمری بااربعین امام حسین (ع) گره خورده و بوی بهار را با عطر عشق به سالار شهیدان آغشته ساخته است. مردم بنابه رسوم نیک نوروز و با توجه به تایید و نکو داشت ائمه اطهار(ع) سفره های هفت سین را با نام یا حسین و یا عباس علیهاالسلام تزیین می کنند. و زمانی که "یامقلب القلوب والابصار" را می خوانند، قلبهای خود را به زیباترین خلق خداوند به مولای خود معطوف می دارند. مردم ایران، این قوم آریایی چه نیکو شمس و قمر را در کنار هم قرار داده و دین و ملیت خویش را آنگونه که شایسته است حفظ می کنند. اما عشق به اهل بیت (ع) و دل دادن به حسین (ع) را برهمه آداب ها ترجیح می دهند،ازاین رو است که هنگام تحویل سال وبرای داشتن سالی نکوتر وروزگاری بهتر دل را در حرم اهل بیت (ع) به پرواز در می آورند. و سالهای گذشته که جهان چشم دوخت تابداند،شمس ایرانی ارجح است یا قمرش و آنگاه دید که چه تلفیق زیبایی و این بار شمس است که از قمر وجود می گیرد ، نور می گیرد. همان حال که جوانان و نوجوانان را به هنگام تحویل سال در تکایا و مساجد دیدند همان وقت که زنجیرها می رفت و می آمد تا زنده شدن دین را بهتر از زنده شدن زمین به دنیا ثابت کند. و بازهم نوروز آمد،این اولین تجربه نیست، کارنامه ها سپید است،ملیت،رنک معنویت دارد،بدون معنویت هیچ است،هفت سینی بیش نیست از همان زمان که دعای یا مقلب القلوب زمزمه شد و وقتی که قرآن بر سر سفره ها گذاشته شد. سبزه هایی که از مدتها پیش از عدس و جو رشد یافته دردستان مردان وپسرانی که لباس سیاه اربعین به تن دارند، فروخته می شود، ماهی قرمزهای زیبا که بر دور تنک بلورین آن روبان سیاه گره خورده است و عکس شهیدی که بانام یا حسین (ع) شربت شهادت را نوشید، سفره های نوروز را آذین می بندد. امسال نوروز باستانی با رنگی مذهبی تر از گذشته برگزار می شود، مردم در تکاپوی خرید نوروز مجالس عزای چهلمین روزشهادت شهدای کربلا را فراموش نکرده اند، مراسم عزاداری در خانه ها و مساجد همچنان در روزهای پایانی سال برپا می باشد. و قم این شهر مذهبی، ام القرای جهان اسلام خود را پربارتر از دیگر نقاط کشور برای پاسداشت اربعین حسینی و آغاز سال نو شمسی آماده کرده است. در و دیوار حرم مطهر حضرت معصومه (س ) همچنان سیاه پوش است و صدای مداح اهل بیت (ع) در غم اربعین حسینی در حیاط حرم طنین انداز است و دل زایرانش را تا ملکوت همراهی می کند. اما توجه به مراسم نوروز نیز در کنار عزای امام حسین (ع) مشهود است به گفته مسوولان حرم مراسم تحویل سال مانند هر ساله با خواندن دسته جمعی دعای یا مقلب القلوب ...، نیایش و نواخته شدن صدای نقاره ها برگزار می شود. توجه به این مراسم نیکو در اماکن مذهبی حتی در ایام عزای اهل بیت (ع) شاید به دلیل احادیث متواتری است که در خصوص نوروز از سوی پیشوایان دین تاکید شده است. اهمیت اسلام به حفظ آداب و رسوم مردم دیار مختلف به ویژه اقوام با تمدن طولانی در بدو ورود اسلام از سوی پیشوایان دین به ویژه رسول اکرم (ص ) ونامه امام علی (ع) به مالک اشتر مشهود است. نوروز نیز از جمله مراسم هایی است که مورد تایید ائمه اطهار(ع) قرار گرفته و توجه به آن باعث شده تا برخی ادعیه و نمازها نیز بر این روز وارد شود. اسلام با رد مسایل خرافی چون چهارشنبه سوری ، سیزده بدر و انجام کارهای خلاف شرع،اصل نوروز را به جهت وجود موارد مثبتی چون پاکیزگی و نظافت، به جا آوردن صله رحم و دستگیری از ضعیفان پذیرفته و پسندیده می داند. مردم ایران درکنار چیدن سفره هفت سین، آدابی را برای نوروز لحاظ کرده اند که بارها اسلام برآن تاکید نموده و آن را پذیرفته است،این خود نشان ازتمدن بالای ایرانی و فطرت نیکوی این قوم دارد. تاکید برپوشیدن لباس نو، خواندن نمازها و ادعیه وارده، عیدی دادن، به عیادت بیماران و بزرگان رفتن،حضور بر مزار شهدا و مردگان در پنج شنبه پایان سال از اعمال پسندیده این ایام می باشد. امام صادق (ع) در خصوص نوروز می فرمایند: حق تعالی در این روز از ارواح به یگانگی خود پیمان گرفت، خواست تا به پیامبران و ائمه اطهار(ع) ایمان بیاورند،در این روز کشتی نوح به ساحل نشست، حضرت علی (ع)برخوارج ظفر یافت، ابراهیم (ع)بتها راشکست، بیعت با حضرت امیرالمومنین (ع) دراین روزانجام شد.
امام علی (ع) درخصوص نوروز با تایید این عید ایرانی فرموده اند که هرروز بشر گناه نکند آن روز نوروز است. عید را در اصطلاح،تقرب و بازگشت به خدا معنی کرده اند از این رو امام حسن مجتبی (ع)نیز درخصوص عید فرموده است: عید روزمسابقه است، دراعمال خیر و کسب رضای خدا، دراین مسابقه انسانهای مومنی پیروز هستند که در عید عمر خود را به بطالت نگذرانند. امروزه نیزآداب نکوی نوروز باعث شده تا این مراسم دربین ملل و فرهنگهای دیگر نیز مورد پذیرش قرار گیرد و حتی سازمان ملل برای پاسداشت آن درنوروز زنگهای این مرکز بین المللی را به صدا در آورد. روزی که از سوی خواجه عبدالرحمان خازنی، منجم مرو،به دستورملکشاه سلجوقی رسما در اول فروردین تعیین شد، و پیش از آن مطابق بود با بر تخت نشستن یزدگرد سوم، آخرین پادشاه ساسانی که دراواخر خردادماه بود و مردم این زمان را به جشن و سرور می پرداختند. در سال 1304 شمسی در ایران تقویم شمسی به عنوان تقویم رسمی پذیرفته شد و در این محاسبات شش ماه نخست را 31 روز،پنج ماه بعدی را 30 روز و اسفند را 29 روز دانستند که هرچهارسال یکبارآن را سی روز می دانند و این سال را کبیسه نامیدند. این مراسم امروز علاوه بر ایران دربخش عظیمی از دنیای اسلام ازجمله،عراق، ،ترکیه، آسیای میانه، افغانستان و پاکستان رواج دارد. (2451/550/587)