۲۹ اسفند ۱۳۸۴،‏ ۰:۰۱
کد خبر: 7810442
۰ نفر
پای صحبت رانندگان اتوبوسهای مسافربری بین شهری (2) # مشهد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 29/12/84 داخلی.اجتماعی.خدمات.رانندگان اتوبوس. این راننده اتوبوس مغایرت فهرست بیمه ای شرکتهای مسافری با نام راننده را مشکل عمومی ذکر کرد و افزود: امروز بسیاری دیگر از رانندگان وضعیت مشابه و یا بدتر دارند که موجب پایمال شدن سالهای بسیاری از عمر کاریشان شده است. وی گفت: من راننده اگر یک روز کار نکنم خرجی خانواده، اجاره خانه و زندگی ام عقب می ماند، چرا نباید هر شرکت 10 راننده به صورت ثابت به کار گرفته و بیمه کند تا راننده ها دغدغه های مختلف نداشته باشند. محمدرضا پوستچیان هم با بیان اینکه این شغل بسیار پر مسوولیت، خطرناک و استرس زا بوده و استراحت راننده درحد بسیار پایینی است گفت: تا چند سال قبل یک راننده با 10 سال سابقه بیمه می توانست بازنشسته شود اما اکنون بدون هیچ دلیل منطقی این مدت به 13 سال افزایش یافته است. وی حداکثر دوره فعالیت مفید یک راننده را 10 سال عنوان کرد و گفت: باید بعد از این مدت بازنشسته شود حال آنکه امروز رانندگانی هستند که 30 سال کامل در این حرفه کار کرده اند. او افزود: این در حالیست که سوابق بیمه ای اکثر قریب به اتفاق رانندگان به دلیل چندین بار تغییر قوانین در این زمینه و عدم اجرای صحیح آن به ویژه زمانی که لیستهای بیمه ای از طریق شرکتها رد می شد ناقص و بسیار پایین تر از سابقه بیمه ای واقعی آنان است. خود وی 20 سال سابقه رانندگی در جاده های را دارد اما فقط 9 سال سابقه بیمه ای دارد و بقیه برایش رد نشده است. او در ادامه با اظهار اینکه راننده کمترین استراحت را دارد و زمانی هم که در طول مسیر استراحتی در جای خواب اتوبوس می کند که اصلا جای مناسبی نیست گفت: این وضعیت انواع صدمات مهره ای و عوارض ناشی از آن چون آرتروز، قوس ستون فقرات و دهها بیماری دیگر برایمان در پی دارد. وی گفت: با همه این بی توجهی ها و مشکلاتی که گریبانگیر رانندگان می باشد جایگاه اجتماعی این قشر هم بسیار نامطلوب است و فقط نکات منفی آنان دیده می شود. پوستچیان معتقد است: اگر قرار است منفی یابی و عیب یابی شود شاید ایرادهای بسیاری به این قشر وارد باشد اما چرا ریشه یابی نمی کنند. وی حریف راننده را نابسامانیها و مشکلات خانواده، کار سخت و طاقت فرسای آنها عنوان کرد و خواستار رسیدگی به این وضعیت از سوی مسوولان کشوری شد. غلامرضا دهقانی راننده ای دیگر هم با بیان اینکه یک راننده در شبانه روز باید هشت ساعت کار و 16 ساعت استراحت کند گفت: این در حالی است که به هیچ وجه این امر رعایت نمی شود. وی افزود: ما که اکثرا در مسافتهای طولانی 15، 20 ساعته رانندگی می کنیم بخش اعظم کار را به دوش می کشیم زیرا مالکان خودرو ترجیح می دهند یکی از رانندگان هر سرویس، بازنشسته سایر مشاغل و بیمه باشند تا مزد کمتری را مطالبه می کنند. او گفت: آنان رانندگان حرفه ای را بکار نمی گیرند تا حق بیمه پرداخت نکنند و عملا جان 40 مسافر را به خطر می اندازند. وی با اشاره به حساسیت این شغل و اهمیت حرفه ای بودن رانندگان جاده ای و استراحت و تامین معیشت و امنیت شغلی آنان افزود: اگر پزشک اشتباه کند جان یک نفر را به خطر می اندازد اما یک راننده در یک لحظه غفلت با جان 30، 40 نفر بازی می کند. غلامرضا مرتبی یکی دیگر از این صنف می گوید: نیمی از حوادث جاده ای امروز ناشی از آن است که بازنشسته ها با هر نرخی حاضر به کار هستند و در مقابل هم صدور بی رویه دفترچه کار موجب شده افراد جوان و بی تجربه به کار گرفته شوند. وی افزود: کارت راننده حرفه ای داریم اما از ما استفاده نمی کنند. او نبود هماهنگی سازمانها و ارگانهای ذیربط نسبت به ساماندهی و جمع آوری افرادی که صلاحیت دارا بودن جواز کار(دفترچه ) را ندارند چون بازنشستگان مشاغل دیگر، موجب بیکار ماندن رانندگان اصلی و حرفه ای دانست. مرتبی تصویب قوانینی دست وپاگیر، هزینه بردار و غیرمنطقی در ترابری و سازمان پایانه ها بدون نظرسنجی از رانندگان و بدون هماهنگی قبلی و اطلاع رسانی به آنها را از دیگر مشکلات این قشر دانست. وی افزود: هزینه های سرسام آور مانند حق بیمه تامین اجتماعی که خود راننده باید پرداخت کند، محرومیت از خدمات اصلی بیمه بیکاری رانندگان کمکی و از کار افتاده توسط تامین اجتماعی به دلیل نداشتن توانایی پرداخت حق بیمه این مشکلات را مضاعف می کند. او گفت: سربازی ما هم جزو سوابق بیمه ای محسوب نمی شود. فریدون شهنواز رییس هیات مدیره انجمن صنفی رانندگان بخش مسافری خراسان رضوی هم گفت: خانواده رانندگان باید از طریق اداره راه به عنوان سرپرست رانندگان تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. وی افزود: چگونه است که دفترچه های کاری رانندگان با مهر و امضای اداره راه و ترابری صادر می شود اما پای حق و حقوق رانندگان که می رسد کسی به داد آنان نمی رسد. او بر ضرورت بازنشستگی و از کارافتادگی پیش از موعد رانندگان بالای 60 سال تاکید کرد و گفت: توجه نکردن به این بحث می تواند لطمات زیادی در پی داشته باشد. وی ادامه داد: سوابق بیمه ای اکثر رانندگان دچار مشکل است و بسیارند رانندگانی که با 40 تا 45 سال سابقه کاری 10 سال هم سابقه بیمه ای ندارند و از سوی شرکتهای مسافری در حقشان اجحاف شده است. شهنواز افزود: از یکی دو سال قبل پیگیر مشکلات خود و پاسخ مسوولان حتی دفتر ریاست جمهوری بوده ایم. او ابراز امیدواری کرد: دکتر احمدی نژاد رییس جمهور محترم در مدت حضور خود به این بخش توجه خاصی کند. 2713/663/ 1645