۲۷ اسفند ۱۳۸۴،‏ ۰:۰۱
کد خبر: 7810170
۰ نفر
حمل و نقل عمومی در تهران / نگاهی به مسافرت های درون شهری (3) # تهران بزرک ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 27/12/84 داخلی.اجتماعی.اتوبوسرانی. * گازسوزکردن اتوبوس ها طرح بهینه سازی سامانه حمل ونقل عمومی به عنوان یکی از هفت محور برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران اعلام و گازسوز کردن خودروها بخشی از محورسوم این برنامه عنوان شده است. این برنامه شامل هفت محور است که در سال 1378 توسط هیات وزیران تدوین شد که در چارچوب دستورالعمل های آن، وزارت صنایع، سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری تهران به انجام اصلاحاتی به منظورکاهش آلودگی هوای تهران ملزم شدند.
دراین مصوبه سهم اصلی در کاهش آلودگی هوای پایتخت به عهده خودروها اعم از نو و فرسوده گذاشته شد. اعمال استانداردهای زیست محیطی جهانی در تولید خودروها، یکی از عوامل زیست محیطی واقتصادی درصنایع خودروسازی است که در این میان باید موردتوجه تولیدکنندگان و مسوولان کشور قرار می گرفت. از سوی دیگر بررسی های فنی و کارشناسی نشان می دهد گاز طبیعی سوز کردن خودروها از میزان CO، HC، NO و PM10 می کاهد، اما اعمال این راهکار باید به همراه ارتقای کیفی وسایط نقلیه صورت پذیرد. طرح گازسوزکردن اتوبوس های شرکت واحد دراولویت برنامه های کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا قرار گرفت و اکنون پس از گذشت هفت سال از آغازاجرای این طرح نزدیک به یک هزارو 500 دستگاه ازشش هزاراتوبوس شرکت واحدتهران گازسوز شده اند که 25 درصد از اتوبوس های تهران را شامل می شود. براساس اعلام کارشناسان،اتوبوس های شرکت واحد سه دهم از مجموع خودروهای تهران راشامل می شوند وسهم آلودگی آنها سه درصدازکل منابع متغیرآلاینده های تهران است. در اولویت قرار گرفتن یک طرح و یا برنامه درکمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا، نشانگر درجه بالای اهمیت طرح در بهبود وضعیت آلودگی هوای تهران است، ولی آمارها نشان می دهد که گازسوز کردن اتوبوس ها تنها راه حل کاهش آلودگی هوا نیست و تاثیر چندانی در پایین آمدن میزان آلودگی ندارد. اما همین یک هزارو 500 دستگاه نیزهنوزنتوانسته واردناوگان اتوبوسرانی شود زیرا ساز و کارهای لازم برای استفاده از این اتوبوس ها فراهم نشده است.
مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه معتقد است: استفاده از سیستم گازسوز، فن آوری جدیدی است که هنوز از شرایط لازم و کافی در کشور ما برخوردار نیست. "محمد احمدی بافنده" به خبرنگارایرناافزود: هنوز نتوانسته ایم از ظرفیت یک هزار و 500 دستگاه اتوبوس درتهران استفاده کنیم چون ابزارمخصوص، نیروی فنی و سیستم های احیای هوشمند وجود ندارد. وی اظهارداشت: متاسفانه کارخانه های تولیدی هنوز پشتیبانی لازم را به لحاظ فنی نمی توانند از این دستگاه ها انجام دهند. وی یکی دیگرازمشکلات این اتوبوس ها راافت فشارگاز درسرما درایستگاه های سوخت گیری عنوان کرد و گفت: شرایط ما برای سوخت گیری بسیار محدود است و زمان را به شدت طولانی می کند. به گفته وی، در فصل تابستان و هوای مساعد زمان سوخت گیری پنج دقیقه اما در زمستان و با افت فشار گاز 5/1 ساعت طول می کشد. احمدی بافنده افزود: بامشکلات اتوبوسرانی تهران ماباید بتوانیم ناوگان گازسوز خود را به موقع از لحظ سوخت گیری تامین کنیم اما متاسفانه تاکنون این امر محقق نشده است. مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه خاطرنشان کرد: اعتقاد و تجربه در این زمینه نشان از آن دارد که در زمان کوتاهی نباید سیستم را به تک سوخت تبدیل کنیم. وی گفت: تمامی اتوبوس ها باید تا سال 1385 گازسوز شده و همه اتوبوس های دیزلی از سیستم خارج شود که این کار منطقی و معقولانه نیست. وی بااشاره به اینکه تک سوخته کردن و محدود شدن، مشکلاتی برای شهر دارد، افزود: این مساله باید دریک بستر زمانی طولانی ترانجام شود تا سیستم گازسوز به لحاظ فنی و فن آوری بومی و پشتیبانی های لازم ایجاد شود. احمدی بافنده اظهارداشت: باید وابستگی به صنایع خارج در اتوبوس های گازسوز کم شود. به گفته وی، شرکت ملی گاز ایران باید بتواند به لحاظ تامین گاز با فشار 200 باک پشتیبانی های لازم برای سوخت گیری را ایجاد کند. * مسابقات فوتبال ودردسرهای اتوبوسرانی بحث فوتبال همیشه در تهران داغ، داغ است، تیم های پرطرفدار تهرانی یکی پس از دیگری به میدان مسابقه می روند و تنها چیزی که این وسط از بین می رود، اتوبوس ها و مینی بوس هاست. در این میان فرقی نمی کند که تیم های داربی یا تیم ملی فوتبال برنده از مسابقه خارج شوند یا بازنده، در هر دوصورت اتوبوس ها، مقصراصلی برد و باخت این مسابقات می شوند. درهرمسابقه ای، تنها خوشحالی وغم تماشاگران برصندلی وشیشه های اتوبوس ها خالی می شود و خیابان های تهران باشیشه های خردشده اتوبوس ها سنگفرش می شود. دراین آشفته بازار، ناوگان اتوبوسرانی هم تاوان برد و باخت مربی را پس می دهد و هم تاوان اشتباهات داوری را. در طول دو سال گذشته و در زمان مدیر عاملی "محمود صرافین" و در پایان مسابقه دو تیم تهرانی، او اعلام کرد که از این پس برای مسابقات فوتبال هیچ اتوبوسی اعزام نخواهد کرد. بیان این مساله جرات و جسارتی خاص می خواست تاتنبیه درستی برای تماشاگر نماها باشد، اما هیچگاه این اتفاق نیفتاد و باز هم اعزام اتوبوس ها انجام شد و هیچ چیزی جز ایجاد خسارت برای این ناوگان بدنبال نداشت. باز هم فشار مسوولان اجرایی برای اعزام اتوبوس ها نشان از آن داشت که مدیران شهری و اجرایی با یکدیگر توافق و همکاری لازم در این خصوص ندارند. حال باید دید این رویه تا کی ادامه خواهد داشت و تا چه روزی فردای هر مسابقه ای بیشتراتوبوس هادرتعمیرگاه ها بمانند و باز هم دراین بین، شهروندان هستند که در راه مانده و می مانند. آری، شهروندان تهرانی هستند که یا دیر بر سر کار حاضر می شوند و یا در بین درهای اتوبوس له می شوند، آیا این بار هم مقصر اصلی نبود اتوبوس است ؟ همچنین متاسفانه در پایان هر یک از مسابقات جنجالی فوتبال شاهد هستیم که رانندگان خدوم شرکت واحد نیز جزو مقصران اصلی مسابقات محسوب شده و آماج "بد و بیراه" شهروندان قرار می گیرند. آزار و اذیت روحی رانندگان یکی از مشکلات حل نشده اتوبوسرانانی است که در بیشتر مواقع به مسابقات اعزام می شوند. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نیز در این خصوص گفت: در اختیارقراردادن اتوبوس برای مسابقات ورزشی جهت تماشاگران، وظیفه شرکت واحد است. محمد احمدی بافنده افزود: برای آنچه که پس از مسابقات اتفاق می افتد باید فکری کرد. وی به ایجاد یک بستر فرهنگی برای تماشاگران اشاره کرد و اظهار داشت: تماشاگران باید بدانند که از بین بردن اموال عمومی تنها خسارت به جیب و وقت خودشان است. به گفته وی، متاسفانه تخریب اموال شرکت واحد بعد از مسابقات حساس به یک روند عادی تبدیل شده و این مساله ای تاسف بار است. وی تصریح کرد: عدم اتخاذ تصمیمی قاطع ازسوی مسوولان ذیربط موجب گستاخ تر شدن تماشاگرنماها و تشدید لطمه به اموال عمومی شهر شده است. وی اظهارداشت: تداوم این روند از جانب تماشاگرنماها که علاوه بر تخریب بیت المال، تهدیدی جدی برای جان و مال شهروندان به حساب می آید، امنیت جانی رانندگان زحمتکش این شرکت را نیز به خطر انداخته است. وی تاکیدکرد: دربازی چندروزگذشته بین دو تیم تهرانی (استقلال ـ پیروزی ) میزان خسارت وارده به اتوبوس های شرکت واحد، 200 میلیون ریال برآوردشده است.
احمدی بافنده تصریح کرد: خسارت دیدن 134 دستگاه اتوبوس شرکت واحد در این بازی، بسیاری از شهروندان را فردای مسابقه درتردد بامشکل مواجه کرد. به گفته وی، حدود 600 میلیون ریال درسال گذشته به اتوبوس های شرکت واحد خسارت وارد شد. مدیر عامل شرکت واحداتوبوسرانی تهران وحومه، خواستار رسیدگی به وضعیت مسابقات فوتبال از سوی مسوولان ذیربط شد. ادامه دارد ... تهرام/ک/2808/588/ 1064