۲۲ آبان ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 7764884
T T
۰ نفر
دانش آموزان گیلان: کتابهای کمک درسی جدید درکتابخانه های مدارس کم است # رشت، خبرگزاری جمهوری اسلامی 22/08/84 داخلی.اجتماعی. جمعی از دانش آموزان گیلان می گویند: کتابهای کمک درسی جدید در کتابخانه- های مدارس استان کم است. آنان روز یکشنبه در آستانه فرا رسیدن روز کتاب و کتابخوانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تجهیز کتابخانه های مدارس به کتابهای آموزشی و کمک درسی جدید را از مهمترین خواسته خود عنوان کردند. این دانش آموزان، همچنین تنوع کتاب در کتابخانه ها، ایجاد فضاهای مستقل کتابخانه ای در مدارس، در نظر گرفتن فضایی بزرگتر برای کتابخانه های مدارس و اختصاص مدت زمان بیشتر برای امانت گرفتن کتاب را از دیگر خواسته های خود بیان کردند. "فاطمه قربانی" یکی از دانش آموزان استان گیلان در این زمینه گفت: بیشتر کتابهای کمک درسی موجود در کتابخانه های مدارس، قدیمی است. وی افزود: در کتابهای درسی دانش آموزان بویژه در مقطع دبیرستان هر سال تغییراتی ایجاد می شود، اما کتابهای کمک درسی در کتابخانه های مدارس همچنان کتابهای چاپ شده در سالهای گذشته است. وی اظهار داشت: هرسال باید کتابهای جدیدی در کتابخانه های مدارس جایگزین شود تا دانش آموزان برای استفاده از کتابهای کمک درسی بامشکل روبرو نشوند.
این دانش آموز دبیرستانی خواستار افزایش مدت زمان امانت گرفتن کتاب از کتابخانه های مدارس نیز شد. "سیده گیلدا معافی" یکی دیگر از دانش آموزان گیلانی گفت: فضای کتابخانه ـ های مدارس بسیار کوچک است. وی افزود: فضای کتابخانه های مدارس باید به گونه ای باشد تا دانش آموزان بتوانند به راحتی در زنگهای تفریح و استراحت در آن به مطالعه بپردازند. وی اظهارداشت: موضوعات کتابهای کتابخانه های مدارس محدود است و کتابهای کمک درسی جدید و علمی و نیز با موضوعات مختلف کمتر به چشم می خورد. وی خواستار توجه بیشتر مسوولان آموزش و پرورش و تجهیز و تنوع موضوعات کتاب در کتابخانه های مدارس شد. "نوید علی خانی" همچنین از نبود کتابخانه مستقل در مدارس استان انتقاد کرد. وی با اشاره به قیمت بالای کتاب از جمله کتابهای کمک درسی و مقرون به ـ صرفه نبودن خرید این کتابها توسط دانش آموزان افزود: تجهیز کتابخانه های مدارس با اینگونه کتابها و امانت دادن آن به دانش آموزان در پیشرفت تحصیلی آنان کمک موثری می کند. وی خواستار توجه بیشتر به کتابخانه های مدارس و تجهیز آنها به کتابهای جدید کمک درسی، علمی و فرهنگی شد. رییس سازمان آموزش و پرورش استان گیلان در این زمینه به خبرنگار ایرنا، گفت: کتاب خوانی یکی از محورهای اساسی فعالیتهای پرورشی در مدارس است. "نعمت الله اسدی پرور" افزود: از مجموع بیش از چهار هزار واحد آموزشی در گیلان، 605 آموزشگاه دارای کتابخانه مستقل است. وی اظهار داشت: سایر آموزشگاهها نیز کتابخانه مشترک با سایر فعالیتها، مانند نمازخانه و اتاق مربی پرورشی دارند. رییس سازمان آموزش و پرورش استان گیلان خاطرنشان کرد: 112 کتابدار در آموزشگاههای دارای کتابخانه مدارس گیلان فعالیت دارند. وی مساحت کتابخانه های آموزشگاهی در دوره های ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و پیش دانشگاهی را به ترتیب سه هزار و 321، سه هزار و 165، هفت هزار و 222 و 725 مترمربع عنوان کرد. وی اضافه کرد: متاسفانه یکی از مشکلات آموزش وپرورش، نبود تعریف مشخص و استاندارد از فضاهای آموزشی از جمله کتابخانه است. وی گفت: در تاسیس مدارس جدید با توجه به تیپ آموزشگاهها و تعداد دانش ـ آموزان فضای مشخصی به عنوان کتابخانه در نظر گرفته می شود. رییس سازمان آموزش و پرورش استان گیلان تعداد کتابهای کتابخانه های مدارس گیلان را بیش از یک میلیون جلد عنوان کرد. وی تصریح کرد: با توجه به برنامه ریزی وزارت آموزش وپرورش در زمینه تجهیز کتابخانه های آموزشگاهی و اختصاص هشت جلد کتاب به ازای هردانش آموز و رسیدن به نرم کشوری، به توجه بیشتر نهادهای فرهنگی و حمایت مردم و اولیاء دانش ـ آموزی نیاز دارد. رییس سازمان آموزش و پرورش استان گیلان کتابهای آموزشی و کمک درسی را در موفقیت تحصیلی دانش آموزان موثر عنوان کرد. وی با بیان این مطلب که بسیاری از کتابهای موجود در کتابخانه های مدارس در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی و دهه 60 تهیه و اهداء شده است، افزود: بیشتر این کتابها با عناوین مذهبی است و دیگر موضوعات در آن کمتر دیده می شود. اسدی پرور یادآور شد: در سالهای اخیر توجه خاصی نیز به کتابهای علمی، آموزشی، ادبی و سایر نیازمندیهای دانش آموزان شده است. وی اظهار داشت: سازمان آموزش و پرورش گیلان ضمن بهره گیری از طرحهای ملی برای توسعه و تجهیز کتابخانه های مدارس، تلاش ویژه ای را در سطح استان برای برآوردن نیازهای مطالعاتی دانش آموزان انجام داده است. وی گفت: تاسیس کتابخانه های ویژه دختران در مناطق محروم، برگزاری نمایشگاههای دانش آموزان وجذب کمک نهادهای فرهنگی استان و برگزاری مسابقه- های کتابخوانی وفعالیتهای پژوهشی دانش آموزان ازجمله اقدامات انجام شده سازمان آموزش و پرورش در این زمینه است. بیش از 493 هزار نفر از جمعیت، دومیلیون و 400 هزار نفری استان گیلان را دانش آموزان تشکیل می دهند. 24 آبان روز کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده است. 2575/604/601
۰ نفر