برخی رانندگان قزوینی: علائم راهنمایی و رانندگی در شهر کافی نیست
#
قزوین ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 08/05/84
داخلی.اجتماعی.راهنمایی.رانندگی.
علائم راهنمایی و رانندگی، خط کشی ها، ساختار هندسی معابر و خیابانها،
رعایت اصول شهرسازی، فرهنک صحیح رانندگی و عبور و مرور، توقفگاه، ایستگاه
و آموزش های همگانی برای رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، همگی در هدایت
و انضباط عبور و مرور شهری تاثیر مستقیم دارد.
افزایش جمعیت و ورود ده ها هزار دستگاه خودرو به خیابان ها، ضرورت ایجاد
زیرساخت ها و ظرفیت های فنی را دو چندان کرده است، به طوری که با فقدان یا
ضعف درهر یک از این بخش ها نمی توان انتظار داشت قوانین راهنمایی و رانندگی
به نحو مطلوب اجرا شود.
برخی رانندگان خودروهای شهری قزوین کمبود علائم راهنمایی و رانندگی،
غیر استاندارد بودن سرعت گیرها و خط کشی های کارشناسی نشده را یکی از علل
نقض قوانین و در نتیجه وارد آمدن خسارت جانی و مالی می دانند.
یک راننده دراین زمینه گفت: استاندارد نبودن سرعت گیرها و نصب نکردن
علائم هشداردهنده موجب می شود خودروها با سرعت از روی سرعت گیر عبور کرده
و به خودروهای دیگر خسارت وارد کنند.
ابوالفضل محمدی افزود: علائم راهنمایی و رانندگی باید با نظر کارشناسان
طوری نصب شود که راننده موقعیت خود را بخوبی بشناسد.
یک راننده دیگر گفت: رنک خط کشی خیابان های شهر ازبین رفته و تابلوهای
راهنمایی و رانندگی نیز در شهر کمتر به چشم می خورد.
منصور حسن زاده افزود: راننده هنگامی می تواند به اصول و مقررات راهنمایی
و رانندگی پایبند باشد که شهر دارای توقفگاه و ایستگاه مناسب برای ناوگان
حمل ونقل درون شهری، تابلوهای هشداردهنده ، خط کشی، دوربرگردان در مکان های
مناسب، پل های زیرگذر و روگذر و علائم راهنمایی و رانندگی باشد.
وی اضافه کرد: مناطق تجاری و خیابان های اصلی شهر فاقد توقفگاه خودرو
است و حتی در روزهای شلوغ بسیاری از عابران به خاطر عرض کم پیاده روها، از
خیابان ها تردد می کنند.
یک شهروند دیگر نیز گفت: فرهنک ترافیکی، آگاهی کم از مقررات و آیین
نامه های راهنمایی و رانندگی، ساختار خیابان ها و افزایش رو به رشد تعداد
خوروهای شهری موجب بروز این مشکلات شده است.
وی افزود: برای نمونه، سرعت گیرها در خیابان های قزوین درمحل های نامناسب
کار گذاشته شده است که عدم مکان یابی درست برای نصب آنها سبب وقوع تصادف و
ترافیک می شود.
مسوول واحد ترافیک شهرداری قزوین نیز در این باره گفت: وظیفه واحد
ترافیک شهرداری قزوین خط کشی خیابان ها، احداث و بازسازی سرعت گیرها، تجهیز
و نگهداری چراغهای راهنمایی، ساخت و نصب علائم و تابلوهای هشداردهنده ،
احداث دوربرگردان، چهارراه و پل زیرگذر و رو گذر عابر پیاده است.
عبدالحسین صالحی با اشاره به اینکه واحد ترافیک فقط مجری است، افزود:
قرار است سرعت گیرهایی به شکل رمپ 3 متری و استاندارد به جای سرعت گیرهای
کنونی احداث شود.
وی درخصوص کافی نبودن علایم راهنمایی و رانندگی در خیابان های شهر گفت:
در این زمینه واحد ترافیک براساس بودجه کارهایش را اولویت بندی می کند.
صالحی خاطرنشان کرد: از اوایل سال جاری، کارگران رنک آمیزی و خط کشی
خیابان ها را آغاز کرده اند و تاکنون حدود 150 کیلومتر از خیابان های شهر خط
کشی شده است و البته در برخی جاها به خاطر حفاری های شرکت آب و فاضلاب، خط
کشی تا اتمام کار امکان پذیر نیست.
مسوول کمیته فنی واحد ترافیک شهر قزوین نیز گفت: با توجه به جایگاه
شهر قزوین به عنوان شاهراه مواصلاتی به دلیل کمبود بودجه اقدامات لازم و
کافی در این ارتباط انجام نشده است و رسیدن به حد مطلوب همکاری تمام
سازمان ها و ارگان ها را می طلبد.
شیما زرآبادی افزود: این کمیته با مشکلاتی همچون عدم هماهنگی، توزیع
ناعادلانه خدمات، همکاری کمرنک راهنمایی و رانندگی، نبود نیروهای متخصص و
کسری بودجه مواجه است.
وی اظهارداشت: شناسایی و رفع مشکلات نقاط حادثه خیز و تقاطع ها، ساماندهی
حمل ونقل شهری، ساماندهی ورودی ها و دور برگردان ها، بکارگیری پارک بان و
علائم راهنمایی و رانندگی با همکاری مشاوران متخصص در دست بررسی است.
زرآبادی با اشاره به ناهماهنگی بین واحد ترافیک و کمیته فنی ترافیک
شهرداری قزوین گفت: خط کشی خیابان ها و احداث سرعت گیرهای غیراستاندارد
بدون کار کارشناسی و هماهنگی با کمیته فنی ترافیک صورت گرفته است.
مسوول کمیته فنی واحد ترافیک ادامه داد: با وضعیت کنونی از رانندگان
نمی توان انتظار داشت که مقررات و قوانین را رعایت کنند بلکه باید شرایط
را با اجرای درست قانون در خیابان برای رانندگان مهیا کرد.
وی یادآور شد: درمورد طرح آموزش فرهنک ترافیکی تاکنون کار تخصصی نشده
است و نیاز به همکاری متخصصان، کارشناسان، ارگان ها، سازمان ها و رسانه ها
دارد.
معاون راهنمایی و رانندگی استان قزوین گفت: علائم راهنمایی و رانندگی
به دو دسته افقی و عمودی تقسیم می شود که علائم افقی شامل،خط کشی ها، فلش ها،
رسم اعداد و نوشته ها و علائم هشداردهنده به روی آسفالت، ایستگاه های اتوبوس
و غیره است و علایم عمودی شامل تابلوها و چراغهای راهنمایی می باشد.
سرهنک حکمت اله داوودی افزود: اجرای کامل علائم راهنمای و رانندگی افقی
و عمودی در خیابان نقش بسیار بزرگی در هدایت ترافیک و انضباط در عبور و
مرور خودروها در شهر دارد.
وی اضافه کرد: 33 هزار و 800 دستگاه خودرو در شهر قزوین شماره گذاری
شده است و روزانه 134 دستگاه نیز به این تعداد افزوده می شود.
داوودی با اشاره به اینکه زیرساخت های موجود با توجه به افزایش چشمگیر
تعداد خودروها جوابگوی نیازها نیست،گفت: دربحث حمل ونقل علاوه بر ساختارهای
فیزیکی باید به آموزش و فرهنک سازی توجه شود و این موضوع جز با ایجاد زیر
ساخت ها و افزایش آگاهی های شهروندان امکان پذیر نیست.
داوودی بااشاره به اجرای ناقص نصب علائم راهنمایی ورانندگی در خیابان های
شهر افزود: نصب تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی و خط کشی خیابان ها
بطور ناخودآگاه شهروندان را به رعایت انضباط و فرهنک ترافیکی سوق می دهد.
وی ادامه داد: یک خیابان استاندارد خیابانی است که دارای مسیر رفت و
برگشت مجزا و حداقل دو خط عبور و یک خط توقف و دارای خط کشی های افقی و
عمودی و علائم هشداردهنده نیز باشد.
معاون راهنمایی و رانندگی درخصوص نصب بی رویه و غیراستاندارد سرعت گیر
در خیابان های قزوین گفت: احداث سرعت گیرها بدون کار کارشناسی انجام شده
است که از متولیان تقاضا داریم در این مورد با راهنمایی و رانندگی همکاری
لازم را داشته باشند.
سرهنک داوودی درخصوص استفاده از جداکننده ها(رفوژ) غیراصولی در بعضی از
خیابان ها گفت: در خیابان هایی که عریض هستند بهترین جداکننده گل میخ است
که از وقوع تصادف و ترافیک و تجاوز به خطوط دیگر جلوگیری می کند.
وی افزود: نوع وکیفیت رنک خط کشی خیابان ها خوب نیست وسریع پاک می شود،
خیابان ها باید طوری خط کشی شود که راننده با دیدن علائم و نوشته ها به
هنگام عبور لحظه به لحظه در جریان موقعیت خیابان قرار گیرد و بتواند به
موقع واکنش نشان دهد.
وی خط کشی خیابان ها و ایستگاه های اتوبوس را ضروری دانست و افزود: این
خط کشی ها در واقع مسیر حرکت و توقف خودرو را مشخص می کند و در جهت نظم
بخشیدن و ترغیب راننده به رعایت نظم و انضباط دخالت مستقیم دارد.
این مسوول گفت: طرحهایی درخصوص کاهش ترافیک شهری در شورای ترافیک استان
و کمیته فنی ترافیک شهرداری بررسی شده که اجرای آنها منوط به بودجه مناسب
است.
داودی یادآورشد: مشکل ترافیک یک مشکل جمعی است و رفع آن حمایت و همکاری
همه سازمان ها، نهادها و مردم را می طلبد.
د.چ/614/684