۸ مرداد ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 7732138
T T
۰ نفر
برخی رانندگان قزوینی: علائم راهنمایی و رانندگی در شهر کافی نیست # قزوین ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 08/05/84 داخلی.اجتماعی.راهنمایی.رانندگی. علائم راهنمایی و رانندگی، خط کشی ها، ساختار هندسی معابر و خیابانها، رعایت اصول شهرسازی، فرهنک صحیح رانندگی و عبور و مرور، توقفگاه، ایستگاه و آموزش های همگانی برای رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، همگی در هدایت و انضباط عبور و مرور شهری تاثیر مستقیم دارد. افزایش جمعیت و ورود ده ها هزار دستگاه خودرو به خیابان ها، ضرورت ایجاد زیرساخت ها و ظرفیت های فنی را دو چندان کرده است، به طوری که با فقدان یا ضعف درهر یک از این بخش ها نمی توان انتظار داشت قوانین راهنمایی و رانندگی به نحو مطلوب اجرا شود. برخی رانندگان خودروهای شهری قزوین کمبود علائم راهنمایی و رانندگی، غیر استاندارد بودن سرعت گیرها و خط کشی های کارشناسی نشده را یکی از علل نقض قوانین و در نتیجه وارد آمدن خسارت جانی و مالی می دانند. یک راننده دراین زمینه گفت: استاندارد نبودن سرعت گیرها و نصب نکردن علائم هشداردهنده موجب می شود خودروها با سرعت از روی سرعت گیر عبور کرده و به خودروهای دیگر خسارت وارد کنند. ابوالفضل محمدی افزود: علائم راهنمایی و رانندگی باید با نظر کارشناسان طوری نصب شود که راننده موقعیت خود را بخوبی بشناسد. یک راننده دیگر گفت: رنک خط کشی خیابان های شهر ازبین رفته و تابلوهای راهنمایی و رانندگی نیز در شهر کمتر به چشم می خورد. منصور حسن زاده افزود: راننده هنگامی می تواند به اصول و مقررات راهنمایی و رانندگی پایبند باشد که شهر دارای توقفگاه و ایستگاه مناسب برای ناوگان حمل ونقل درون شهری، تابلوهای هشداردهنده ، خط کشی، دوربرگردان در مکان های مناسب، پل های زیرگذر و روگذر و علائم راهنمایی و رانندگی باشد. وی اضافه کرد: مناطق تجاری و خیابان های اصلی شهر فاقد توقفگاه خودرو است و حتی در روزهای شلوغ بسیاری از عابران به خاطر عرض کم پیاده روها، از خیابان ها تردد می کنند. یک شهروند دیگر نیز گفت: فرهنک ترافیکی، آگاهی کم از مقررات و آیین نامه های راهنمایی و رانندگی، ساختار خیابان ها و افزایش رو به رشد تعداد خوروهای شهری موجب بروز این مشکلات شده است. وی افزود: برای نمونه، سرعت گیرها در خیابان های قزوین درمحل های نامناسب کار گذاشته شده است که عدم مکان یابی درست برای نصب آنها سبب وقوع تصادف و ترافیک می شود. مسوول واحد ترافیک شهرداری قزوین نیز در این باره گفت: وظیفه واحد ترافیک شهرداری قزوین خط کشی خیابان ها، احداث و بازسازی سرعت گیرها، تجهیز و نگهداری چراغهای راهنمایی، ساخت و نصب علائم و تابلوهای هشداردهنده ، احداث دوربرگردان، چهارراه و پل زیرگذر و رو گذر عابر پیاده است. عبدالحسین صالحی با اشاره به اینکه واحد ترافیک فقط مجری است، افزود: قرار است سرعت گیرهایی به شکل رمپ 3 متری و استاندارد به جای سرعت گیرهای کنونی احداث شود. وی درخصوص کافی نبودن علایم راهنمایی و رانندگی در خیابان های شهر گفت: در این زمینه واحد ترافیک براساس بودجه کارهایش را اولویت بندی می کند. صالحی خاطرنشان کرد: از اوایل سال جاری، کارگران رنک آمیزی و خط کشی خیابان ها را آغاز کرده اند و تاکنون حدود 150 کیلومتر از خیابان های شهر خط کشی شده است و البته در برخی جاها به خاطر حفاری های شرکت آب و فاضلاب، خط کشی تا اتمام کار امکان پذیر نیست. مسوول کمیته فنی واحد ترافیک شهر قزوین نیز گفت: با توجه به جایگاه شهر قزوین به عنوان شاهراه مواصلاتی به دلیل کمبود بودجه اقدامات لازم و کافی در این ارتباط انجام نشده است و رسیدن به حد مطلوب همکاری تمام سازمان ها و ارگان ها را می طلبد. شیما زرآبادی افزود: این کمیته با مشکلاتی همچون عدم هماهنگی، توزیع ناعادلانه خدمات، همکاری کمرنک راهنمایی و رانندگی، نبود نیروهای متخصص و کسری بودجه مواجه است. وی اظهارداشت: شناسایی و رفع مشکلات نقاط حادثه خیز و تقاطع ها، ساماندهی حمل ونقل شهری، ساماندهی ورودی ها و دور برگردان ها، بکارگیری پارک بان و علائم راهنمایی و رانندگی با همکاری مشاوران متخصص در دست بررسی است. زرآبادی با اشاره به ناهماهنگی بین واحد ترافیک و کمیته فنی ترافیک شهرداری قزوین گفت: خط کشی خیابان ها و احداث سرعت گیرهای غیراستاندارد بدون کار کارشناسی و هماهنگی با کمیته فنی ترافیک صورت گرفته است. مسوول کمیته فنی واحد ترافیک ادامه داد: با وضعیت کنونی از رانندگان نمی توان انتظار داشت که مقررات و قوانین را رعایت کنند بلکه باید شرایط را با اجرای درست قانون در خیابان برای رانندگان مهیا کرد. وی یادآور شد: درمورد طرح آموزش فرهنک ترافیکی تاکنون کار تخصصی نشده است و نیاز به همکاری متخصصان، کارشناسان، ارگان ها، سازمان ها و رسانه ها دارد. معاون راهنمایی و رانندگی استان قزوین گفت: علائم راهنمایی و رانندگی به دو دسته افقی و عمودی تقسیم می شود که علائم افقی شامل،خط کشی ها، فلش ها، رسم اعداد و نوشته ها و علائم هشداردهنده به روی آسفالت، ایستگاه های اتوبوس و غیره است و علایم عمودی شامل تابلوها و چراغهای راهنمایی می باشد. سرهنک حکمت اله داوودی افزود: اجرای کامل علائم راهنمای و رانندگی افقی و عمودی در خیابان نقش بسیار بزرگی در هدایت ترافیک و انضباط در عبور و مرور خودروها در شهر دارد. وی اضافه کرد: 33 هزار و 800 دستگاه خودرو در شهر قزوین شماره گذاری شده است و روزانه 134 دستگاه نیز به این تعداد افزوده می شود. داوودی با اشاره به اینکه زیرساخت های موجود با توجه به افزایش چشمگیر تعداد خودروها جوابگوی نیازها نیست،گفت: دربحث حمل ونقل علاوه بر ساختارهای فیزیکی باید به آموزش و فرهنک سازی توجه شود و این موضوع جز با ایجاد زیر ساخت ها و افزایش آگاهی های شهروندان امکان پذیر نیست. داوودی بااشاره به اجرای ناقص نصب علائم راهنمایی ورانندگی در خیابان های شهر افزود: نصب تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی و خط کشی خیابان ها بطور ناخودآگاه شهروندان را به رعایت انضباط و فرهنک ترافیکی سوق می دهد. وی ادامه داد: یک خیابان استاندارد خیابانی است که دارای مسیر رفت و برگشت مجزا و حداقل دو خط عبور و یک خط توقف و دارای خط کشی های افقی و عمودی و علائم هشداردهنده نیز باشد. معاون راهنمایی و رانندگی درخصوص نصب بی رویه و غیراستاندارد سرعت گیر در خیابان های قزوین گفت: احداث سرعت گیرها بدون کار کارشناسی انجام شده است که از متولیان تقاضا داریم در این مورد با راهنمایی و رانندگی همکاری لازم را داشته باشند. سرهنک داوودی درخصوص استفاده از جداکننده ها(رفوژ) غیراصولی در بعضی از خیابان ها گفت: در خیابان هایی که عریض هستند بهترین جداکننده گل میخ است که از وقوع تصادف و ترافیک و تجاوز به خطوط دیگر جلوگیری می کند. وی افزود: نوع وکیفیت رنک خط کشی خیابان ها خوب نیست وسریع پاک می شود، خیابان ها باید طوری خط کشی شود که راننده با دیدن علائم و نوشته ها به هنگام عبور لحظه به لحظه در جریان موقعیت خیابان قرار گیرد و بتواند به موقع واکنش نشان دهد. وی خط کشی خیابان ها و ایستگاه های اتوبوس را ضروری دانست و افزود: این خط کشی ها در واقع مسیر حرکت و توقف خودرو را مشخص می کند و در جهت نظم بخشیدن و ترغیب راننده به رعایت نظم و انضباط دخالت مستقیم دارد. این مسوول گفت: طرحهایی درخصوص کاهش ترافیک شهری در شورای ترافیک استان و کمیته فنی ترافیک شهرداری بررسی شده که اجرای آنها منوط به بودجه مناسب است. داودی یادآورشد: مشکل ترافیک یک مشکل جمعی است و رفع آن حمایت و همکاری همه سازمان ها، نهادها و مردم را می طلبد. د.چ/614/684
۰ نفر