۲۷ اسفند ۱۳۸۶،‏ ۰:۰۱
کد خبر: 7582859
۰ نفر
نفس "عابر بانکها" در گیلان به شماره افتاده است ..............................................
رشت، خبرگزاری جمهوری اسلامی 27/12/86 داخلی.اقتصادی.بانک.
با توجه به فرا رسیدن ایام پایانی سال، افزایش تقاضا برای خرید کالا و دریافت اسکناس، بیشتر دستگاه های خودپرداز پول در استان گیلان جوابگوی نیاز مشتریان بانک ها نیست.
به گزارش ایرنا، این روزها بانکی نیست که در مقابل و درون آن صف طویلی از مردم دیده نشود.
در همین حال می توان افراد زیادی دید که کارت به دست از این بانک به بانک دیگر مراجعه کرده و به دنبال دستگاه خودپردازی پول هستند.
ازدحام زیاد جمعیت دربانکها نیز باعث شده تا تقاضا برای استفاده از این عابر بانکها بیشتر شود.
هم اکنون اکثر شهروندان در زمان مراجعه به بیشتر دستگاههای خودپرداز، با پیام های مختلفی از جمله "ارتباط با بانک موردنظر میسر نیست"، "این دستگاه موقتا کار نمی کند"، "این دستگاه قادر به پاسخگویی نیست"، "به علت نقص فنی قطع می باشد" و " اسکناس موجود نیست" مواجه شده و کلافه و سرگردان برای یافتن عابربانکی دیگر به راه خود ادامه دهند.
برخی نیز خوشحال از یافتن دستگاهی که بتواند پول آنان را پرداخت کند، بعد از دقایقی انتظار، پیام "موجودی حساب کافی نیست" را بر روی صفحه خودپرداز مشاهده کرده و بی نتیجه و بدون دریافت پول به دنبال دستگاه دیگری می گردند.
از سوی دیگر اکثر بانکهای استان هم روزانه با حجم زیادی از مراجعه کنندگان مواجه می شوند که علاوه بر نیاز به خدمات بانکی در زمینه های مختلف، برای دریافت حقوق و پاداش آخر سال مراجعه کرده اند به همین دلیل برخی از بانکها حتی در ساعات ابتدایی فعالیتشان با کمبود نقدینگی مواجه می شوند.
خانمی که چند ساعتی در نوبت بانک معطل شده بود، با ابراز نارضایتی از وضعیت موجود، می گفت: درحالی که من برای دریافت حقوقم ساعتها منتظر مانده ام، اما بانک پول نقد برای تحویل ندارد.
یکی از کارمندان بانک هم علت کندی کار را کمبود پول و حتی چک بانکی اعلام کرد و گفت: گرچه چرخش دایم پول و کار رساندن پول به بانکها به طور مرتب ادامه دارد اما بالا بودن حجم تقاضاها و نیاز به نقدینگی بالا گاهی باعث کندی کار می شود.
مدیربانک ملی گیلان و رییس کمیسیون هماهنگی بانکهای استان روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به در پیش بودن ایام پایانی سال، تقاضا برای دریافت و برداشت پول از بانک ها تاحد قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.
"حسین دشتی" افزود: بالا بودن میزان عملیات بانکی در بانکهای استان و مراجعه دایم شهروندان هم باعث شده است تا نقدینگی موجود در دستگاه های خودپرداز در کوتاه ترین زمان به اتمام برسد.
وی با بیان اینکه تمامی امکانات و نیروها را برای ارایه خدمات بهتر به مشتریان به کار گرفته ایم، گفت: با تمهیدات و تلاش های خوبی که در زمینه تامین نقدینگی و پول مشتریان صورت گرفته و افزایش تزریق پول به استان، مردم نگرانی از بابت تامین پول نداشته باشند.
"دشتی" افزود: چون امسال بخشی از پرداختهای جاری از نیمه دوم اسفندماه شروع شد، این حجم کاری زیاد باعث شد تا روزانه چندین بار به برخی از شعب بانکهای استان تزریق پول انجام شود.
وی خاطر نشان کرد: 50 دستگاه خودپرداز از طریق شعب این بانک در سطح استان فعال است که با برنامه ریزی های انجام شده، به طور شبانه روزی برای ارایه خدمات به مردم فعال خواهند بود.
مدیر بانک ملی گیلان در ادامه گفت وگو با ایرنا گفت: شهروندان می توانند در صورت بروز هرگونه مشکل، مراتب را با شماره تلفنهای ستاد ویژه این کار در هر بانک اطلاع دهند.
"دشتی" اظهار داشت: همچنین 23 شعبه بانک ملی در گیلان در ایام 29 اسفند، سوم، چهارم و 12فروردین ماه برای ارایه خدمات به مردم دایر است.
وی از شهروندان دارای کارت عابربانک خواست تا باتوجه به نصب دستگاه های کارت خوان (POS) در اکثر مراکز خرید و فروشگاه ها، مراکز اقامتی و تفریحی، از امکانات این دستگاه ها برای پرداخت پول استفاده کنند تا علاوه بر جلوگیری از حمل فیزیکی پول، از افزایش تقاضا برای برداشت پول کاسته شود.
"دشتی" همچنین از شهروندان خواست کارت های عابر بانک خود فقط برای برداشت پول های ضروری و جزیی استفاده کنند.
مسوول روابط عمومی بانک سپه گیلان نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: عامل روانی بین مشتریان و ذخیره سازی وجه نقد، مهمترین علت کمبود نقدینگی در پایان سال است.
"علی کاظمی" افزود: علاوه بر آن بالا بودن حجم وسیع عملیات بانکی، افزایش مراجعه مشتریان به بانکها و یا اشکال در سیستم مخابراتی باعث شده است تا مشکلاتی در پرداخت پول توسط دستگاه های خودپرداز به وجود آید.
وی گفت: علاوه براینکه پول ذخیره شده در دستگاه های خودپرداز به سرعت به اتمام می رسد، حجم وسیعی از عملیات بانکی در شبانه روز گاهی سبب اختلال در این دستگاه ها می شود.
"کاظمی" بااشاره به فعالیت 26 دستگاه خودپرداز بانک سپه در استان گیلان، افزود: بیشترین اختلال در فعالیت این دستگاه ها،مربوط به زمان قراردادن پول در دستگاه ها است.
وی خاطر نشان کرد: 53 شعبه بانک سپه و یک واحد ارزی در گیلان وجود دارد که برای ارایه خدمات بانکی و تامین نقدینگی در ایام نوروز، باجه های نوروزی بانک سپه در استان دایر بوده و مشتریان نگرانی از بابت تامین وجه نقد نداشته باشند. ک/4 7289/1552/508 شماره 281 ساعت 16:04 تمام