۲۱ اسفند ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 7579192
T T
۰ نفر
نگاهی به برخی شیوه های تبلیغاتی کاندیداهای آذربایجان غربی .........................................................
ارومیه، خبرگزاری جمهوری اسلامی 21/12/86 داخلی.سیاسی.انتخابات.هشتم.تبلیغات.
تنوع اقلام تبلیغی، استفاده از ظرفیتهای ابزار الکترونیکی و وسایل ارتباطی جدید، ویژگی تبلیغات هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در آذربایجان غربی است.
کاندیداهای انتخابات مجلس هشتم در این استان، در کنار بهره گیری از روش های مدرن، شیوه های تبلیغاتی و اقناع مخاطبین خود را نیز تغییر داده اند.
در انتخابات دوره های گذشته، اگر تبلیغ صرفا از طریق سخنرانی و چسباندن پوسترهای تبلیغاتی انجام می گرفت، استفاده از ابزار متنوع رنگ، جلوه های بصری، گرافیک، عکس کاندیداها با نمای نزدیک، شعار کوتاه و مخاطب پسند از ویژگی های تبلیغات چاپی این دوره از انتخابات در آذربایجان غربی است.
توزیع سنتی کارت ویزیت، عکس و پوسترهای معرفی که در دوره های قبل انتخابات شیوه مسلط تبلیغ کاندیداهای این استان بود در این دوره با مدرن شدن تبلیغات چهره دیگری یافته است.
برخی کاندیداهای آذربایجان غربی، با استفاده گسترده از امکانات پیامک تلفن همراه، ضمن معرفی خود، برنامه ها، مکانهای سخنرانی و حضور خود را در ایام تبلیغات به اطلاع شهروندان می رسانند.
انجام نظرسنجی از طریق تلفن همراه در برنامه عملی برخی کاندیداهای این استان در این دوره وجود دارد و در بعضی مواقع کاندیدایی در این پیامکها خود را جزو نفرات منتخب معرفی می کند.
راه اندازی سایتهای اینترنتی و اعلام برنامه ها از دیگر نمودهای بهره گیری از ظرفیتهای تبلیغات مدرن است که در این دوره از انتخابات به وسیله نامزدهای انتخاباتی مورد استفاده قرار می گیرد.
آذربایجان غربی در زمینه استفاده از امکانات الکترونیک برای تبلیغات انتخاباتی شاید یکی از مناطق پیشرو باشد و این اقدام از مدتها قبل از بحث انتخابات شروع شده و امروز نیز ادامه دارد.
اغلب کاندیداهای این استان ضمن اینکه خودشان اقدام به راه اندازی سایت اینترنتی و انتشار آدرس سایتها در کارتهای ویزیت خود کرده اند از طریق دیگر سایتها نیز مبادرت به انتشار مصاحبه، مقاله و طرح تبلیغی نموده اند.
محدودیت استفاده از پوسترهای تبلیغاتی و الصاق آنها در معابر عمومی بر اساس قانون جدید انتخابات سبب شده در اغلب شهرهای آذربایجان غربی اقلام چاپی تبلیغات به سمت بروشور و کارت ویزیت سوق یابد.
در اقلام تبلیغاتی داوطلبان عضویت مجلس این استان نمودهایی از شعارهای عامه پسند و توده گرا وجود دارد.
اعلام سوابق مدیریتی و اجرایی، فعالیتهای سیاسی و مبارزاتی، تحصیلات، رئوس برنامه ها و کد انتخاباتی در کنار عکس های رنگی در اغلب کارت ویزیتها و بروشورهای نامزدهای انتخاباتی آذربایجان غربی دیده می شود.
نگاهی به شعارهای تبلیغاتی نشان می دهد که کاندیداهای این دوره از انتخابات سعی در ایجاد فضای جدید تبلیغی و بنیان گذاشتن نوع دیگری از جذب و جلب مخاطب داشته اند.
پشت دریا شهری است، چرا بر روی گنج احساس گرسنگی کنیم، وطن از نگاه من پاره تن من، هم عهد با مردم در تداوم راه، نفی شعار و نفی تبعیض، مثبت ـ اندیشی، توسعه متوازن و جامعه پیشرو از جمله شعارهای انتخاباتی تعدادی از کاندیداهای ارومیه را تشکیل می دهند.
همچنین شعارهایی چون خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد، اقتدار، عدالت و رفاه، مجلس آیینه باور مردم، مردم همواره با شعورند، اندیشه جهانی و توسعه استانی، فریادی صادقانه از دیار بی کسی ها و مهر خوبان در اقلام تبلیغاتی کاندیداهای ارومیه دیده می شود.
تعدادی از کاندیداهای ارومیه اقدام به انتشار شعارهایی به زبان ترکی در بروشورهای تبلیغاتی خود کرده اند.
یاشاسین آذربایجان (زنده باد آذربایجان )، ائل یاندیران شامی- سوندورمک اولماز (شمعی که مردم بیفروزند - نمی توان خاموش کرد)، آی ائل لر سسیمه سس وئرین (ای مردم به ندایم پاسخ دهید)، هیمت ائله گل میدانا - بیرلیک تک چاره میزدیر (همت کن به میدان آی - وحدت تنها چاره ماست ) از جمله برخی شعارهای منتشر شده به زبان ترکی در این دوره از انتخابات هستند.
عکس با استفاده از لباس محلی (کردی و آذری ) نیز در یکی دو مورد در کارتهای تبلیغاتی برخی از کاندیداهای ارومیه دیده می شود.
بسیاری از کاندیداهای آذربایجان غربی در کارت های ویزت تبلیغی خود اقدام به انتشار تقویم سال 87 نیز کرده اند.
در معدود مواردی نیز چاپ عکس ستارخان سردار مشروطیت و سرداران شهید باکری در کنار عکس کاندیداهای ارومیه دیده می شود.
در اقدامی تبلیغی، تعدادی از کاندیداهای آذربایجان غربی طی روزهای اخیر مبادرت به انتشار برنامه های و معرفی خود از طریق مطبوعات محلی نیز کرده اند.
در مواردی نیز حمایت گروه ها و تشکل ها از برخی کاندیداها در ارومیه وجود دارد.
در آذربایجان غربی 270 نفر داوطلب عضویت در مجلس هشتم بودند که از این تعداد صلاحیت 121 نفر در مرحله نهایی تایید شده است.
از بین تایید صلاحیت شدگان نیز تاکنون هشت نفر انصراف خود را اعلام کرده اند.
در آذربایجان غربی یک میلیون و 864 هزار و 653 نفر واجد شرایط شرکت در هشتمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند.ک/4 581/583/587 شماره 159 ساعت 11:49 تمام
۰ نفر