۱۳ آذر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 7523953
T T
۰ نفر
عملیات بازپیرایی قلعه های تاریخی باغدهوک و خورمیز در مهریز یزد آغاز شد .....................................................................
یزد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 13/09/86 داخلی.فرهنگی.میراث.قلعه.
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد اعلام کرد: عملیات بازپیرایی قلعه های تاریخی " باغدهوک و خورمیز" در شهرستان مهریز آغاز شد.
به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی این سازمان، رییس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مهریز گفت: برای مرمت این آثار افزون بر 120 میلیون ریال اعتبار استانی هزینه می شود.
"علی شیبانی" افزود: 90 میلیون ریال از این میزان برای مرمت قلعه خورمیز و 30 میلیون ریال نیز صرف بازپیرایی قلعه باغدهوک خواهد شد.
وی اضافه کرد: این عملیات شامل دیوارچینی بخش های تخریب شده ، پوشش سقف- های فرو ریخته خشتی ، مرمت دیوارهای فرسوده و اندود آنها، اجرای تاق های ضربی و فیل پوش و مرمت تیرکش های موجود است.
قلعه باستانی خورمیز به فرمان " هرمز بن انوشیروان ساسانی " و بر روی تپه ای سنگی و مشرف به روستای خورمیز بنا شده است.
این قلعه تاریخی که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده دارای سر در دو طبقه ، شش برج دیده بانی در اطراف و زیرساخت سنگی است.
قلعه تاریخی باغدهوک نیز در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و دارای یک بخش مسکونی با اتاق های متعدد ، چهار برج دیده بانی و سر در ورودی مرتفع است.
عملیات مرمت و بازپیرایی این آثار تاریخی تا پایان امسال ادامه خواهد داشت.
روستاهای خورمیز و باغ دهوک با دو هزار نفر در بخش مرکزی و دارای دو هزار و 500 نفر جمعیت است.
شهرستان 50 هزار نفری مهریز 600 اثر تاریخی و فرهنگی دارد که تاکنون 42 مورد آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. ک/1 7536/ 1027/546 شماره 071 ساعت 10:38 تمام
۰ نفر