۱۴ اسفند ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7516325
T T
۰ نفر
هفت اثر طبیعی ثبت شده کشور متعلق به استان یزد است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/12/14 فرهنگی.میراث.طبیعی یزد - سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد اعلام کرد: هفت اثر از 14 اثر ثبت شده میراث طبیعی کشور در این استان وجود دارد.
گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی این سازمان ، شرح هر یک از آثار یاد شده در زیر آمده است: * سرو ابرکوه سرو ابرکوه سومین ثبت ملی کشور می باشد که در قسمت جنوب غربی شهر ابرکوه واقع شده و شهرت و اهمیت تاریخی به این شهر داده است.
عمر این درخت بیش از چهار هزار سال تخمین زده شده است و دارای تنه ای با قطری در حدود 5/4 متر، شاخه هایی با قطر 85/1 متر و ارتفاع 35 متر می باشد.
* سرچشمه هرات سرچشمه هرات شهرستان خاتم یزد با قدمت حدود 10 هزار سال مربوط به اواخر دوره اول زمین شناسی کواترنر (پلیستوسن ) می باشد.
این اثر طبیعی هفتمین اثر ثبت شده ملی می باشد که به دلیل آنکه بزرگترین جریان آب سطحی دائمی استان یزد است دارای اهمیت فراوانی می باشد.
میزان آبدهی این چشمه بطور متوسط 270 لیتر در ثانیه است و محل ظهور آن در قسمت سنگلاخی دامنه کوه قدمگاه می باشد.
* کوه ارنان کوه ارنان هشتمین اثر ثبت شده در فهرست آثار طبیعی ملی است که در روستای سرو ارنان شهرستان مهریز یزد قرار دارد و مربوط به دوره پیلوکواترنر از دوران سوم زمین شناسی (مزوزوییک ) محسوب می شود.
کوه ارنان در فاصله یکصد کیلومتری جنوب شرقی یزد و در حوزه دشت گسترده بهادران یزد به صورت کوهی منفرد سر برافراشته است .
ارتفاع نوک قله از سطح دریا دو هزار و 899 متر و ارتفاع کوه نسبت به دشت اطراف1370 متر می باشد و محیط آن در حدود 25 کیلومتر است.
* سرو منگاباد از سرو منگاباد می توان به عنوان نهمین اثر ثبت شده یاد کرد که با قدمت 1400 سال و قطر 180 سانتیمتر در مهریز استان یزد قرار دارد .
این سرو در محله منگاباد مهریز واقع در 9 کیلومتری غرب شاهراه یزد - کرمان واقع است و به عنوان یکی از آثار دیدنی مهریز مورد بازدید عموم مردم قرار می گیرد.
ارتفاع این سرو 26 متر و محیط بدنه آن 5 مترمی باشد.
* چنار کرخنگان چنار کرخنگان از توابع شهرستان خاتم با شماره ثبت 10 در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسیده است .
این درخت کهنسال که 1500 سال قدمت و 350 سانتیمتر قطر دارد در کنار چند درخت چنار کهنسال دیگر در غرب روستای کرخنگان خاتم یزد واقع شده است.
ارتفاع این درخت حدود 20 متر و تنه درخت اصلی شکافته و به پنج قسمت تقسیم شده است و آثاری از سوختگی طبیعی در وسط تنه درخت دیده می شود.
مردم منطقه معتقدند که این درخت مقدس می باشد و هر صد سال یک بار خود به خود آتش می گیرد به همین دلیل مردم برای حفظ و نگهداری آن تلاش می کنند.
* چنار تنگ چنار چنار تنگ چنار ، از توابع مهریز در استان یزد، با شماره ثبت 11، قدمتی 1200 ساله ،19 متر ارتفاع ، سه متر قطر و 11 شاخه فرعی دارد.
رشد این درخت به تازگی کند شده و در قسمت درونی تنه نوعی چوب خوار یا موریانه مشهود است.
این درخت از نظر موقعیت جغرافیایی در محاصره دو کوه واقع شده و از دیر باز محل استراحت مردم در ماه های گرم سال بوده است.
مردم معتقدند که این درخت هر هزار سال یک بار آتش گرفته ودوباره احیاء می شود.
* کوهریگ مهریز کوهریگ مهریز یزد دوازدهمین اثر ثبت شده طبیعی کشور ، حاصل فرسایش و تراکم بادی و آبی در طول هزاران سال است.
این اثر طبیعی که حدود 30 متر ارتفاع دارد ، پدیده ای کم نظیر است که باد و آب ، ذرات بسیار ریز ماسه را به سمت دامنه شرقی کوهی کم ارتفاع در غرب شهر مهریز حمل کرده است و به مرور زمان تپه ای تشکیل شده است که در اصطلاح علمی کوهریگ نام دارد. ک/1 607/651/1027 شماره 317 ساعت 17:42 تمام
۰ نفر