۱۲ آبان ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7469217
T T
۰ نفر

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی خوزستان :

۱۲ آبان ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7469217
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی خوزستان : 50 هزار اصله نهال تجاری خرما به خوزستان اختصاص یافت ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/08/12 اقتصاد.داخلی .اقتصادی. کشاورزی ..خرما.
اهواز - مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: به منظور توسعه نخیلات 50 هزار اصله انواع نهال تجاری برای غرس در این استان اختصاص یافته است.
امر اله ممبینی یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این تعداد نهال خرما که از ارقام مختلف تجاری می باشند به روش کشت بافت جایگزین نهال های مسن و غیر مثمر که نگهداری آنها برای نخلداران اقتصادی نیست می شود.
وی با تاکید بر اصلاح نخیلات این استان در راستای بهبود کیفیت ،افزایش تولید و در آمد نخلداران و همچنین توسعه نخیلات آنها افزود : در این راستا طرح کشت وسیع بافت ( ریز ازدیادی ) چند سالی است که در استانهای نخل خیز کشور از جمله خوزستان شروع شده که با اجرای آن گونه های تجاری خرما با محصول کیفی خوب جایگزین گونه های غیر اقتصادی و کم ثمر می شود.
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی خوزستان همچنین اظهار داشت : به دلیل شوری آب مورد استفاده برای آبیاری نخیلات و همچنین پدیده گرد و خاک که در سال زراعی گذشته در خوزستان تشدید شده پیش بینی افزایش 20 درصدی عملکرد نخیلات امسال محقق نشده و تولید امسال نیز برابر با سال زراعی قبل 150 هزار تن خواهد بود.
وی تشدید آفات را از دیگر تبعات ناشی از خشکسالی و پدیده گرد و خاک که به نخل های خرمای این استان خسارت وارده ذکر کرد و گفت : بر اثر این عوامل آفت کنه در نخیلات این استان تشدید شده است.
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی خوزستان تولید خرمای این استان را سالانه 150 هزار تن عنوان کرد و اظهار داشت : این مقدار محصول خرما از سطح 42 هزار هکتار باغ برداشت می شود.
وی ارقام خرمای خوزستان را برحی ، کبکاب ، گنتار ، خضراوی ،و زاهدی به شکل خارک ، رطب و خرما که مصرف داخلی دارد و نیز دو رقم زاهدی و استعمران که صادراتی می باشند معرفی کرد و افزود : تاکنون 60 هزار تن محصول خرما توسط 50 کارگاه بسته بندی به صورت توافقی از نخلداران خریداری شده است. ک / 3 648/640 شماره 157 ساعت 12:37 تمام
۰ نفر