۲۴ مهر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7462786
T T
۰ نفر
آیین سالگرد وفات "علامه قطب راوندی" در کاشان برگزار شد .....................................................
کاشان، خبرگزاری جمهوری اسلامی 24/07/87 داخلی.اجتماعی.مفاخر.قطب راوندی.
آیین هشتصد و پنجاه و ششمین سال وفات "قطب الدین سعید بن هبت الله راوندی" معروف به علامه "قطب راوندی" سه شنبه شب در مسجد عترت شهرک قطب راوندی کاشان برگزار شد.
به گزارش ایرنا، در این آیین که امامان جماعت، جمعی از قشرهای مختلف مردم و دانشجویان کاشان حضور داشتند، در کنار معرفی این فقیه و مفسر توانای شیعه،برنامه های متنوعفرهنگی وقرانی با حضور قاریان وحافظان ممتاز شهرستان اجرا شد.
علامه قطب راوندی از علمای بزرگ و از مشاهیر، فقها و مفسران شیعه در قرن پنجم هجری قمری است.
وی از محضر امین الدین طبرسی، عمادالدین طبری، سیدابوالصمصام ذوالفقار بن محمد مروزی، سیدمرتضی و برادرش سیدمجتبی رازی وابومنصور شهریار دیلمی کسب فیض کرد.
این عالم ربانی در دوران حیات پر برکت خود به تربیت شاگردانی چون شیخ منتجب الدین رازی ،احمد بن عبدالجبار طبرسی و دیگران پرداخت.
"سیدرضی الدین علی بن طاوس" در کتاب"المحجه" خود نام "سعیدبن هبته الله" الراوندی را به میان آورده و او را مورد ستایش قرار داده و نوشته است: "قطب راوندی، کتابی را که اختلاف نظر کلامی بین شیخ مفید و سید مرتضی وجود داشت، تالیف کرده و 95 مساله را نوشته است و معتقدست اگر همه آنها را می نوشتم سال های سال به طول می انجامید.
در کتاب "کاوشی در زندگانی علامه فضل بن الحسن بن فضل طبرسی"تالیف مرحوم حجت الاسلام "حاج شیخ حسین نواب" نـوشته شده است: مرحوم" محدث قمی" از قول علامه "محدث نوری" در مورد شخصیت قطب الدین راوندی نقل کرده "فضایل و مناقب و ترویج او از مذهب به انواع تالیفات اظهر و اشهر آن است که ذکر شود، همچنین ایشان دارای طبع لطیف و ذوق سرشاری بوده است که تاریخ نگاران از ذکر بعضی از اشعار او غفلت کرده اند.
60 اثر از این عالم وارسته باقیمانده که "فقه القرآن"،"خرایج" و "منهاج البراعه" در شرح نهج البلاغه از مشهورترین آنهاست.
"تفسیرالقرآن" ، "ام المعجزات"،"منهاج الراعه فی شرح نهج البلاغه"، "کتاب النیات فی جمیع العبادات" ، "مساله اخری فی الخمس"، " شرحالایات المشکله" و "جواهرالکلام فی شرح مقدمه الکلام" و "النهایه"از جمله آثار قطب الدین راوندی است.
قطب راوندی از شاگردان مبرز علامه طبرسی صاحب "مجمع البیان"، نخستین کسی است که شرح نهج البلاغه را به رشته تحریر در آورده است.
قطب راوندی اواخر عمر خود را در شهر مقدس قم سپری کرد و در 14 شوال سال 574 هجری قمری به رحمت ایزدی پیوست و اکنون مزارش در صحن مطهر حضرت معصومه (س ) زیارتگاه مورد احترام همگان است.
منطقه کاشان دارای بیش از یک هزار مفاخر و شخصیتهای علمی، فقهی، دینی ادبی و فرهنگی است.
554/ 607 شماره 015 ساعت 08:55 تمام
۰ نفر