۱۸ تیر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7428750
T T
۰ نفر
موج افزایش قیمت مسکن در استان اصفهان روندی نزولی یافته است .............................................................
اصفهان ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 18/04/87 داخلی.اقتصادی.مسکن باآغاز عملیات اجرایی برخی از طرحهای ایجاد مسکن ارزان قیمت و طرح مسکن مهر دولت نهم، پس از چند ماه رکود، سیر حرکت قیمت زمین و مسکـن در استان اصفهان روندی نزولی یافته است.
در سالهای گذشته پس ازفصل بهار قیمت زمین و مسکن نسبت به سال قبل افزایش قیمت را تجربه می کرد، در حالی که در سال اخیر قیمت زمین و مسکن نسبت به اوایل سال نه تنها افزایش نیافت بلکه سیر نزولی داشت.
برخی کارشناسان و دست اندرکاران امر مسکن در اصفهان درگفت وگو با گزارشگر ایرنا ، بخش قابل توجهی از ثبات کنونی و کاهش قیمت مسکن را ناشی از آغاز عملیات برنامه های دولت در حوزه مسکن می دانند.
روند نزولی قیمت مسکن و زمین علاوه بر شهر اصفهان حتی در برخی از شهرهای مهاجرپذیر استان مانند شاهین شهر و برخی از شهرک های اطراف اصفهان مانند سپاهان شهر و بهارستان که کاهش یاثبات قیمت زمین و مسکن در آن کمتر اتفاق می افتاد، نیز کاملا مشهود است.
معاون برنامه ریزی استانداری اصفهان به ایرنا گفت: طرح مسکن مهر ازاقدامات مهم دولت نهم است که به دلیل اختصاص زمین دولتی، قیمت زمین درآن صفر شده و اجرای این طرح تحول مهمی را در بخش مسکن کشور ایجاد می کند.
"علیرضا صالح"، سهمیه استان اصفهان را از یک ونیم میلیون واحد طرح مسکن مهر110 هزار واحد عنوان کرد و افزود:تاکنون زمین مورد نیاز برای ایجاد 70 هزار واحد در اختیار تعاونی های مسکن استان قرار گرفته است.
وی، ارزش زمین واگذاری ازسوی دولت برای طرح مسکن مهر دراستان اصفهان را 300 میلیارد تومان اعلام کرد وافزود: آماده سازی زمین موردنیاز در استان به سرعت دردست اجراست و تلاش می شود تا در سال جاری علاوه بر اجرای فونداسیون، برخی واحدها تا مرحله سقف پیشرفت داشته باشد.
صالح تصریح کرد: عینی شدن اجرای طرح مسکن 99 ساله (مسکن مهر) با شکل گیری تعاونی ها و آغاز واگذاری زمین از هم اکنون برتعادل بخشی بازار زمین و مسکن اثر گذاشته است.
رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان اصفهان نیز گفت: برنامه بخش مسکن سوق دادن ساخت وسازها از تعداد محدود به مقیاسهای 10 تا20 هزار واحد، همراه با رویکرد محله سازی در مقیاس بالاست.
"جمشید نورصالحی" افزود: به همین منظور توسعه شهرهای جدید از برنامه های بخش مسکن استان است که در این راستا واگذاری زمین در شهرهای جدید استان به تعاونی های مسکن آغاز شده است.
وی اظهارداشت: از 53 شهر مشمول اجرای طرح مسکن مهر(99 ساله )استان، امور اجرایی 23 شهر دارای جمعیت زیر 12 هزار نفر توسط بنیاد مسکن و مابقی توسط سازمان مسکن و شهرسازی دنبال می شود.
وی تصریح کرد: از 71 هزار متقاضی واجد شرایط معرفی شده در طرح مسکن مهر استان بیش از 61 هزار نفر آنها تاکنون زمین دریافت کرده اند.
وی با اشاره به اینکه در اغلب شهرهای استان عملیات اجرایی واحدهای مسکن مهر شروع شده است، گفت:آماده سازی طرح در 24 شهر استان درمرحله فونداسیون آغاز شده است که بیش از 20 هزار واحد در این شهرها ایجاد می شود.
نورصالحی گفت: تاکنون 27 هزار متقاضی، از شهرداریها پروانه دریافت و کار اجرایی خود را شروع کرده اند که بیش از 12 هزار آنان برای عقد قرارداد و دریافت تسهیلات به بانکها معرفی شده اند.
نورصالحی گفت: به تمامی متقاضیان زمین که در سال 86 از طریق اداره کل تعاون معرفی شده اند، امسال زمین واگذار می شود.
وی، تعداد واحدهای مسکونی که امسال کار ساخت آنها آغاز می شود را بیش از 50 هزار واحد ذکر کرد.
یک کارشناس مسکن گفت: بخش مسکن بیشترین حجم سرمایه جامعه را متوجه خود کرده و برنامه های دولت در صورت تداوم قطعا در تعادل بخشی هرچه بیشتر به بازار مسکن و زمین اثرگذار است.
"مهران احمدی" تصریح کرد: در سالهای گذشته خودرو نیز شرایطی مانند مسکن را دارا بود اما توسعه شرکتهای خودروساز داخلی و واردات، نوعی تعادل را در این بازار ایجاد کرد که اتخاذ همین سیاست دربخش مسکن نیز می تواند اثرگذار باشد.
وی افزود: رقابتی شدن تولید مسکن مانند دیگر کالاها مورد نیاز مردم به ساماندهی این بخش کمک می کند، اما ظرفیت بخش مسکن کشور هنوز توان پاسخگویی به نیازهای موجود را ندارد.
احمدی تصریح کرد: بخش مسکن به نسبت دیگربخشهای اقتصادی از بازگشت سرمایه بالایی برخوردار است و با توجه به ظرفیت کشور می توان از سرمایه گذاران خارجی نیز برای رفع سریعتر نیاز مسکن مردم استقبال کرد.
وی اظهار داشت: در برخی از کشورها مانند چین که میزان تقاضا برای مسکن بالاست "نهضت مسکن سازی " به راه افتاد و بخش قابل توجهی از نیازهای مردم را مرتفع کردند،برنامه دولت نهم در طرح مسکن مهر نیز به نوعی یک نهضت مسکن ـ سازی است که باید ازهمه ظرفیتهای داخلی و سرمایه گذاری خارجی برای اجرای آن بهره برد.
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان معتقداست: دولت علاوه بر فعالیت درجهت اجرای طرح مسکن مهر باید برای تقویت تشکلهای انبوه سازان مسکن از این بخش فعال در ساخت مسکن نیز حمایت کند،زیرا این تشکل ها از نظر حرفه ای توان متحول کردن بازار مسکن و تعادل بخشی به آن را دارند.
"عباس حاج رسولی ها" گفت:دولت زمین موردنیاز انبوه سازی در شهرهای بزرگی مانند اصفهان را ندارد، در این جهت شهرداری ها می توانند تعامل مناسبی برای تامین زمین برای انبوه سازی در اطراف بزرگراه هاو متروها با بخش دولتی داشته باشند.
وی، ورود خیرین به عرصه ساخت مسکن های ارزان قیمت و واگذاری اقساطی این گونه مسکن ها را از دیگر ظرفیتهایی می داند که در تعادل بخشی به بازار مسکن موثر است.
رییس اتحادیه بنگاههای معاملات ملکی اصفهان نیز گفت: افزایش قیمت عوامل موردنیاز در تولید مسکن مانند مصالح از مهمترین مولفه های تعیین قیمت و افزایش یا کاهش قیمت این کالاست.
"رسول جانگیری" افزود: حذف وتعدیل برخی هزینه های جانبی ساخت مسکن، تاثیر مستقیمی در کاهش قیمت دارد که در طرح مسکن مهر با حذف قیمت زمین که از مهمترین عوامل اثرگذار بر افزایش قیمت مسکن است، کاهش قیمت مسکن دور از انتظار نیست.
وی ، ساماندهی عرضه و تقاضا و تعدیل هزینه های تولید مسکن را مهمترین عوامل اثرگذار بر کاهش قیمت مسکن دانست.
/558/543 شماره 019 ساعت 09:22 تمام
۰ نفر