۸ تیر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7425310
T T
۰ نفر
رییس دادگستری فارس:شهید بهشتی پایه گذار نظام قضایی و اقتصادی کشور بود ......................................................................
شیراز،خبرگزاری جمهوری اسلامی 8/4/87 داخلی.اجتماعی.قضایی رییس کل دادگستری استان فارس با گرامیداشت هفته قوه قضاییه گفت: شهید بهشتی معمار و پایه گذار اصلی نظام قضایی و اقتصادی کشور بود.
به گزارش ایرنا، احمد سیاوش پور شنبه در همایش تعاون در اندیشه های اقتصادی شهید بهشتی در جمع مدیران فارس افزود:اولین شخصیتی که نظام قضایی را به صورت ساختاری، مدیریتی و با اصلاح قوانین پایه گذاری کرد شهید بهشتی بود و ایشان در واقع معمار و پایه گذار نظام قضایی و اقتصادی کشور بود.
وی افزود: در اوایل انقلاب که دشمنان سعی داشتند دیدگاههای شهید بهشتی را به سمت سوسیالیسم و یا لیبرالیسم جهت دهی نمایند ایشان مسیر ترقی و پیشرفت نظام اسلامی را در پایه های اصل 44 و در حوزه اقتصادی پایه ریزی کرد.
سیاوش پور گفت:در آن زمان که دیدگاههای حضرت امام خمینی (ره ) به شکل تئوری و نوشتاری در کتب نمود می یافت و هنوز به صورت عملی شکوفا نشده بود شهید بهشتی تفکری را که نه به سمت سرمایه داری محض بود و نه تفکری که به سمت سوسیالیستی باشد را پایه ریزی کرد و این کار ساده ای در آن روز نبود.
رییس کل دادگستری فارس گفت:وجودشهیدبهشتی وامثال این شهید عزیزمی تواند برای پیشرفت کشور مفید باشد و بر اساس تفکرات ایشان می شد سند چشم انداز توسعه را از 20 سال به پنج سال ختم کرد.
سیاوش پور افزود: شهید بهشتی اعتقاد داشت که اقتصاد نوپایی جامعه اسلامی نباید به سمت دولت گرایی و سرمایه داری محض حرکت کند بلکه باید در جهت اقتصاد به شیوه تعاون هم در حوزه تولید و هم در حوزه توزیع حرکت نماید و وی با بهره بانکی موافق نبود.
وی اضافه کرد: اما برعکس امروزه می بینیم در بخش های تولیدی ما بسیاری از جوانان به سمت بنگاههای زودبازده رفته به امید حمایت دولت تا سر حد مقصد و به دلیل قادر نبودن در بازپرداخت اقساط بانک ها با شکست مواجه شده اند.
وی گفت:مسوولین می بایست به برنامه ریزی و تدبیر هم درحوزه سرمایه گذاری هم تقویت پایه تعاونی و روند سیاست بانک ها تغییر نگرش دهند.
مدیرکل تعاون فارس نیز گفت: شهید بهشتی نه تنها در مسایل سیاسی بلکه در بعداقتصادی دیدگاه های عظیمی داشت که در این بعد هم بسیار مظلوم واقع شده است.
محمدحسین گلریز خاتمی افزود: اندیشه های بهشتی در ابلاغ سیاستهای اصل 44 و در زمان تدوین قانون اساسی برای گنجاندن اقتصاد در بخش تعاون نمونه ای از تلاش های وی است.
وی گفت: نگرش، مطالعات و دیدگاههای شهید بهشتی نسبت به بخش تعاون موجب پیشرفت وجمع شدن سرمایه های کوچک برای تشکیل شرکت های بزرگ و کنار گذاشتن رقابت و پایه ریزی دولتی بود.
گلریزخاتمی افزود: تا پایان سند توسعه که می بایست حداقل 25 درصد اقتصاد در بخش تعاون از نظر تعداد افراد و سرمایه جهت گسترش بخش تعاون صرف شود بنابراین با برنامه ریزی های انجام شده ما نباید به سهام عدالت ویژه اقشار محروم بسنده کنیم.
مسوول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس نیز گفت: شهید بهشتی اندیشه های بزرگ ونویی داردکه این اندیشه ها چه قبل از شهادت و چه بعد ازشهادت ایشان برای جوامع اسلامی قابل استفاده است وباید به آن بپردازند.
حجت الاسلام محمد رضایی افزود: در بحث اقتصاد، ربا، مالکیت، بانکداری و بیمه که امروز هر کدام به شکلی مطرح است باید از اندیشه های شهید بهشتی استفاده شود.ک/2 7365/677/675 شماره 423 ساعت 19:31 تمام
۰ نفر