۲۲ دی ۱۳۸۸،‏ ۰:۰۱
کد خبر: 7374729
۰ نفر
بی تحرکی و تماشای زیاد تلویزیون، عمر را کوتاه می کند # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/10/22 علمی آموزشی.پزشکی.بی تحرکی.ورزش محققان استرالیایی می گویند تماشای زیاد تلویزیون و نشستن های طولانی مدت عمر را کوتاه می کند. به گزارش رویترز، پژوهشگران موسسه قلب و دیابت بیکر، با بررسی عادات زندگی هشت هزار و 800 فرد بزرگسال دریافتند به ازای هر یک ساعتی که صرف تماشای تلویزیون می کنند، خطر مرک زودرس بر اثر بیماری های قلبی عروقی در آنها بیشتر می شود. این پژوهش نشان داد که هر یک ساعت نشستن جلوی تلویزیون، با 11 درصد افزایش خطر مرک بر اثر تمامی عوامل، 9 درصد افزایش خطر مرک بر اثر سرطان و 18 درصد افزایش خطر مرک براثر بیماری های قلبی و عروقی را مرتبط است. نتایج این تحقیقات در نشریه جریان خون انجمن قلب آمریکا منتشر شده است. پژوهشگران دریافتند افرادی که بیش از چهار ساعت در روز تلویزیون تماشا می کنند، در مقایسه با آنهایی که کمتر از دو ساعت وقت خود را صرف این کار می کنند، 46 درصد بیشتر در معرض خطر مرک بر اثر تمامی عوامل و 80 درصد بیشتر در معرض خطر مرک براثر بیماری های قلبی و عروقی قرار دارند. محققان می گویند: ارتباط بین تماشای تلویزیون و خطر مرک ، جدای از سایر عوامل خطرساز مستقل و رایج در بروز بیماری های قلبی و عروقی شامل استعمال دخانیات، فشار خون بالا، کلسترول خون بالا، تغذیه نامناسب، چاقی شکمی و ورزش در اوقات فراغت مشاهده شده است. دیوید دانستان مجری این تحقیقات می گوید: اگرچه این پژوهش بر روی تماشای تلویزیون متمرکز شد، اما یافته ها حاکی از آن است که هرگونه بی تحرکی طولانی مدت مانند نشستن پشت یک میز و یا جلوی رایانه نیز می تواند برای سلامتی خطرناک باشد. رییس آزمایشگاه فعالیت بدنی در بخش سوخت و ساز و چاقی موسسه قلب و دیابت بیکر می گوید: بدن انسان برای تحرک و نه نشستن برای مدت طولانی مدت طرح ریزی شده است. او می گوید: اساسا برای بسیاری از افراد زندگی روزمره به نشستن بر روی صندلی خلاصه شده است. آنها از روی صندلی خودرو بلند می شوند و بر روی صندلی اداره می نشینند و بعد از آن نشستن روی صندلی در جلو تلویزیون است.
این محققان می گویند: حتی اگر کسی وزن مطلوب نیز داشته باشد، نشستن طولانی مدت بر میزان قند و چربی خون او تاثیر مخرب می گذارد. این پژوهشگران می گویند: باید علاوه بر انجام ورزش منظم، از نشستن های طولانی مدت نیز اجتناب شود و تحرک بیشتر و بیشتری به زندگی وارد شود.