۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۸، ۰:۰۱
کد خبر: 7357115
T T
۰ نفر
هزاره سوم، دهکده جهانی و ضرورت توجه به ارتباطات بومی # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/02/26 فرهنگی.هزاره سوم.دهکده جهانی فردا روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی است و به همین بهانه در یادداشتی به سیر تحول ارتباطات و روابط عمومی و ورود آن به دهکده جهانی می پردازیم از سالهای دهه هفتاد میلادی که موضوع دهکده جهانی با رونمایی تلویزیون های جهانی، جنبه علمی و ملموس تری نسبت به تئوری های قبلی، پیدا نمود و از زمانی که بسیاری از رفتارها و وقایع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه جهانی در شعاع موضوع رسانه ای گروهی شکل گرفت، دنیای هسته ای، دنیای T, I دنیای فن آوری نانو و ... جای خود را به استیلای مفهومی داد، که به عصر - ارتباطات < معروف شد. عصر ارتباطات نامی است که به حق روی زمانه ای گذاشته شده که محور تمامی علوم، فن آوری، سیاست و اجتماع ارتباطات است و حوزه سیطره رسانه ها، بالاتر از همه قوای سیاسی و نظامی و تکنولوژیک، خودنمایی می کند. از این رو، اهمیت نظریه های ارتباطی در دوره حاضر بیش از فلسفه پردازی های دوران کهن و نظریات اقتصادی و سیاسی دوران نو تلقی شده است و به همین دلیل روابط عمومی ها به عنوان بازوی ارتباطی -نهادها< از مهمترین بخش های اثرگذار به شمار می روند. روابط عمومی های کشور ما، در کنار نقاط درخشان و نکات قابل ستایش، ایرادات و مشکلات گوناگونی را در حوزه ساخت و محتوا، متحمل می شوند. اما به نظر می رسد مهمترین مشکل این بخش بسیار مهم در روزگار ما، فقدان برنامه عملی مبتنی بر کارآمدی ها و اقتضائات بومی برای تحقق آرمان هاست. این فقدان واقعی، باعث ناهمگونی بین تجارب و تئوری های روابط عمومی شده است به نحوی که فرآیند عملیاتی اطلاع رسانی و تبلیغات حضوری و مجازی دورتر از حد انتظار و میزان اقتصاد، به نظر می آید. به نظر می رسد که موارد آتی، برخی از مشخصات ارتباطات بومی و به تبع آن روابط عمومی بومی که نیاز صاحب نظران و دست اندرکاران این موضوع در کشور ـ آنهم حسب اقتضاء هزاره سوم ـ است ، باشد: الف. توجه به ویژگی های بومی و فرهنگی مخاطبین در طراحی شیوه های کارآمد تبلیغاتی. ب. بهره گیری از ادبیات فرهنگی بومی و ملی برای ساختارسازی پیام براساس ذهنیت های تاریخی، فرهنگی و روان شناختی دیداری . ج. بهره گیری از سابقه ایرانی ـ اسلامی تبلیغات برای طراحی سامانه انسانی ـ تکنولوژیک رفتار و برگشت فرآیند انتقاد، پیشنهاد و سایر نیازهای روابط عمومی در حوزه ارتباط انسانی. تعریف وظایف جدید فرهنگی باید براساس دیدگاه های بومی (ایرانی ـ اسلامی ) و برحسب نیازهای روزگار قابل توجه باشد. دربحث پیش بینی فرآیند مستمر ارتباطات انسانی برای هم گامی با ضرورتی به نام نظام مشارکت کارکنان ، فهم دو موضوع و پژوهش برای دست یافتن به آن اهمیت زیادی دارد: اول آنکه گنجینه معارف کهن کشور ما که میراث دار هزاران سال سابقه تمدنی است به خوبی واکاوی شود و موارد مرتبط همانند درهای دست نیافتنی، استخراج گردد. دومین موضوع، مطالعه تطبیقی برای پیدا کردن راه و جایی مناسب برای جاگیری در افق رسانه ای نوین است که این جاگیری بدون استفاده از الگوی نوین تکنولوژیک و بدون توجه به سرعت لحظه ای تغییرات ارتباط دیجیتالی و نوآوری های عرصه تبلیغات، امکان پذیر نخواهد شد . و ما نیز باید با این نگاه آنچنان حرکت کنیم که -رسانه < روابط عمومی، برآیندی از نیازهای بومی و پاسخی آمیخته با میراث فرهنگی ـ ارتباطی کهن و ظرفیت های تکنولوژیک هزاره سوم شود. از : رضا رسولی //9132
۰ نفر