نگاهی به شانزدهمین نمایشگاه مطبوعات وخبرگزاری های
#
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/08/06
اجتماعی.مطبوعات.مطبوعات 88
نمایشگاه مطبوعات شانزدهمین دروه نیز پایان یافت و شاخصه های آن به عنوان
مقایسه برای سنجش میزان رشد ونوآوری های نمایشگاه هفدهم تا یکسال
بایگانی شد، اما ارتباط دو سویه مردم و رسانه، تبادل افکار و استفاده از
امکانات بنگاه های خبری سال پر باری را نوید می دهد.
نمایشگاه شانزدهم مطبوعات و خبرگزاری ها با حضور 35 کشور خارجی با
میانگین دو نشریه، 1500 نشریه داخلی، 1800 نشریه دانشجویی و با حضور
پایگاه های اطلاع رسانی، خبرگزاری ها و مطبوعات سراسری و نشریات محلی از
28 مهر تا 4 آبان ماه سال جاری در مصلی تهران برگزار شد.
رشد 16 درصدی کشورهای حاضر در نمایشگاه و مشاهده فضای حاکم بر رسانه و
ارتباط نزدیک آنان با مدیران مسوول و دبیران و خبرنگاران طیف های مختلف
سیاسی و نشریات تخصصی ایران علاوه بر افزایش وجهه بین المللی نمایشگاه
آثار پر باری نیز به همراه داشت.
تبلیغات منفی، سیاه نمایی و انتشار اخبار مغرضانه در زمینه نبود آزادی در
ایران از سوی بنگاه های خبری بزرک جهان ، مسوولان غرفه های خارجی را به
شک انداخته و آنان پس ازبرخورد و گفت و گوی نزدیک با خبرنگاران ایرانی
دچار اختلاف فاز شده و از اینهمه اختلاف در حقیقت داخل و دروغ خارج از
ایران دچار تعجب می شدند.
35 کشور حاضر با توجه به طیف گسترده فرهنگی و عقاید، از چار گوشه جهان
حاضر بودند و می توان گفت که درنمایشگاه شانزدهم نمایندگانی از قاره های
مختلف و زبان های متفاوت زنده دنیا بصورت فعال حضور داشتند.
بازدیدکنندگان از نمایشگاه نیزهرچند در مقایسه با سال های پیش از نظر
کمی دچار افت شده اما صاحب نظران بر این باورند که در مقابل از نظر کیفی
رشدی جهشی داشته و هر سال از بازدیدکنندگان معمولی کاسته و بر متخصصان آن
افزوده می شود.
هر چند در زمینه میزان هزینه برای غرفه آرایی، تعداد افراد حاضر در غرفه،
دولتی و خصوصی بودن، مکان و میزان فضا غرفه های نمایشگاه تفاوت های
فاحشی وجود داشت، اما جو قالب آن مباحثه رو در رو و چهره به چهره مخاطبان
با مدیران مسوول و دبیران و خبرنگاران بود که با توجه به حوادث پیش آمده
پس از انتخابات اخیر، این مکان نقطه آغازین استحاله مخاصمه و مجادله در
بازار گرم مباحثه و مفاهمه است.
البته با توجه به هزینه های بسیار جزیی و قابل اغماض بی نظمی های مقطعی،
گفت و گوی مردم با مسوولان غرفه های حامی تفکرهای خاص برای هر دو طرف
نتایج سودمندی داشته که به مرور با گذشت زمان این ارتباط به تنویر افکار
عمومی و جذب مخاطبان بیشتر منجر خواهد شد.
از نکات شاخص این دوره که وزیر فرهنک و ارشاد اسلامی و معاون مطبوعاتی وی
نیز در سخنرانی های افتتاحیه، اختتامیه و مصاحبه های خبری به آن اشاره
می کردند، ایجاد کافه های مطبوعاتی، حضور1800 نشریه دانشجویی و شرکت
روابط عمومی های دستگاه های مختلف برای تبادل نظر با رسانه ها و عرضه
محصولات و معرفی خود بود.
هرچند نمایشگاه امسال از نظر زمانی در روز اول به دلیل آماده نبودن غرفه
ها با شش ساعت تاخیر افتتاح و در روز آخر نیز با چهار ساعت تعجیل پایان
یافت، اما در مجموع با توجه به اظهارات نمایندگان رسانه های حاضر بهتر از
سال قبل برگزار شد.
در این میان نیز مشکلاتی همچون قطعی اینترنت و سرویس دهی نامطلوب شبکه های
رایانه ای بیسیم به دلیل نصب آنتن های آن در نقاط نامناسب و اختصاص
ندادن پهنای باند مناسب بارز بود.
هرچند مصلی تهران با قابلیت هایی چون: مکان فرهنگی دینی، ناوگان مناسب
حمل و نقل مسافر و پاکینک خودرو، در مرکز شهر بهترین مکان برای برگزاری
نمایشگاه است اما اعتراض غرفه داران به نحوه واگذاری غرفه ها از نظر مکان
و حجم فضا قابل تامل است.
سی استان کشور نیز با تعداد نشریاتی در بازه 10 تا 100 عنوان حضور فعالی
در نمایشگاه داشتند و با چاپ بروشورهایی در زمینه تاریخچه مطبوعات خود
حرف های تازه ای می زدند، از جمله وجود قریب 100عنوان نشریه در خرسان
رضوی و راه اندازی نخستین چاپخانه ایران درشهر تبریز از نکات برجسته و
مشهود آن ها بود.
نشریات دانشجویی نیز با 1800عنوان نشریه از 21 دانشگاه کشور در عرصه
فرهنک و رسانه حاضر بودند که در ارزیابی های به عمل آمده، استقبال از
آنان در مقایسه با غول های خبری و مایه دار حاضر در خور توجه نبوده است.
صرف نظر از مسائل جانبی و فنی، نشریات دانشجویی مخاطبان خاص خود را داشته
نمی توان انتظار داشت عموم مردم از غرفه آنان بازدید کنند، اما نکته قابل
توجه و در خور تامل جمع شدن قوی ترین ها و ضعیف ترین ها در زیر یک سقف و
در مکانی به نام نمایشگاه است که می تواند سنک محکی برای عیار محصولات
باشد و موجد انگیزه رقابت و الگو برداری و اصلاح کمی و کیفی محصولات فرهنگی
شود.
از: محمد طاهری
اجتمام 1293//1348**