۱۲ اسفند ۱۳۸۹،‏ ۰:۰۱
کد خبر: 7203705
۰ نفر
استاندار گیلان : راه آهن رشت -ساری از پر ترددترین و اقتصادی ترین راههای کشور می شود ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/12/12 اقتصاد.راه و ترابری.راه آهن رشت - ساری رشت - استاندار گیلان گفت : خط راه آهن رشت به ساری و مشهد از پر ترددترین و اقتصادی ترین راههای آهن کشور می شود که از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار است .
به گزارش خبرنگار ایرنا روح اله قهرمانی چابک روز پنجشنبه در جلسه بررسی وضعیت احداث این مسیر ریلی با حضور یک هیات فنی از کشور چین افزود : راه آهن رشت - ساری زیباترین و یکی از مهم ترین راه آهن های کشور خواهد بود چون تراکم جمعیت در این مسیر بسیار بالا است .
وی اظهار داشت : اجرای این پروژه از نظر منابع طبیعی، زیست محیطی و تملک اراضی هیچ مشکلی ندارد و استانداری گیلان از اختیارات لازم برای اجرای این پروژه از سوی رییس جمهور برخوردار است .
وی تاکید کرد : مسیر یابی براساس کار کارشناسی و فنی باید صورت بگیرد ولی چون رییس جمهور تاکید دارند که این راه آهن از زیباترین راه آهن های ممکن باشد ، بنابراین پیشنهاد می شود در برخی جاها مسیر راه آهن از داخل دریا ، ساحل و دامنه کوه عبور کند تا مسافران از تماشای طبیعت زیبا لذت ببرند .
وی خاطر نشان کرد : پروژه راه آهن رشت به قزوین و رشت به آستارا در حال اجرا است و پروتکلی نیز با کشورهای روسیه و جمهوری آذربایجان برای اتصال این راه آهن به راه آهن روسیه و اروپا منعقد شده است .
مدیرکل حوزه راه آهن شمال کشور نیز در این نشست گفت : پروژه راه آهن رشت به ساری بسیار مورد تاکید مسوولان کشور و استانداران استانهای گیلان و مازندران است که تکمیل کننده بخشی از حمل و نقل ریلی کشور است .
مهندس صادق وجدی اضافه کرد : با ساخت راه آهن رشت به ساری راه آهن قزوین به رشت و آستارا تکمیل می شود .
وی ادامه داد : از طرف دیگر در برنامه وزارت راه و ترابری بخشی هایی از این مسیر در نوار شمال کشور از جمله رشت به آستارا ، بهسازی مسیر ساری - گرگان و مسیر گرگان - بجنورد و مشهد وجود دارد که به تصویب رسیده و دارای ردیف اعتباری در سال جاری است .
وی ادامه داد : البته مطالعات مهندسی مسیر گرگان - بجنورد با چهار شرکت مشاور داخلی در حال تکمیل است که با اتمام آن عملیات احداث آن آغاز می شود .
وی خاطر نشان کرد : استانهای گیلان و مازندران از نظر جذب توریست و حمل بار از جمله استانهای مهم کشور هستند که آمارها نشان می دهد در طول سال تعداد مسافرین و گردشگران این استانها چند برابر جمعیت آنها است که این مساله در توسعه منطقه خیلی مهم است .
معاون مدیر شرکت عمران ستیک چین نیز در این نشست با اشاره به ارتباطات دو استان گیلان و یونان چین و پیشنیه تاریخی جاده ابریشم و نقش آن در توسعه اقتصادی و سیاسی دو کشور گفت : کشور چین جزء بزرگترین کشورهای دنیا در زمینه احداث راه آهن است و در 10 سال اخیر راه آهن در کشور چین در حال توسعه و پیشرفت چشمگیری بوده است .
حه نان افزود : چین از نظر ساخت راه آهن در تمام زمینه ها از کشورهای اروپایی و آمریکایی پیشرفته تر است بطوری که از تکنولوژی و سرعت ساخت و دانش لازم برخوردار است .
وی اظهارداشت : دو شرکت سی .ار .سی سی و سیتک کنسرسیون ساخت راه آهن ایران را تشکیل می دهند که کارهای طراحی و اجرا را به عهده می گیرند .
وی ادامه داد : مسیر رشت - ساری غنی ترین و زیباترین طبیعت و محیط جذاب را دارد و اگر قرار است آن را بسازیم با کمترین میزان تخریب محیط زیست انجام می شود تا آرامش و آسایش زندگی مردم منطقه بهم نخورد .
وی تاکید کرد : خط این مسیر از نظر انتخاب مسیر ، محیط زیست ، تملک زمین و خاکریزی بسیار طولانی است که در هزینه احداث تاثیر گذار است .
هیات چینی مرکب از 14 نفر به سرپرستی حه نان امروز پنجشنبه به منظور بازدید از مسیر اجرای راه آهن رشت - ساری ، راه آهن رشت به آستارا ، منطقه ویژه انزلی و بندر انزلی وارد استان گیلان شدند .
این هیات روز گذشته در استان مازندران از طول مسیر اجرای خط راه آهن ساری به رشت بازدید کردند .
راه آهن رشت به ساری قرار است در مسیری به طول 365 کیلومتر ساخته شود که 265 کیلومتر آن در استان مازندران است . ک/2 /604 /605/506 شماره 121 ساعت 12:52 تمام