۱۲ اسفند ۱۳۸۹،‏ ۰:۰۱
کد خبر: 7203624
۰ نفر
رستوران های بین راهی ، غذای گرم یا تهدید سلامت ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/12/12 اجتماعی.گردشگری.رستوران بین راهی شیراز- مسافران خسته و خواب آلود از ماشین پیاده شدند و برای درامان ماندن از سرما به سرعت داخل رستوران رفتند و خود را درمیان صندلی های زهوار درفته و میزهایی که از پس مانده مسافران قبلی کثیف بود، جای دادند.
برخی از آنها بسته غذایی را که با خود همراه داشتند، بازکردند و خوردند و بعضی منتطر گارسون رستوران ماندند تا سفارش غذا بدهند.
گارسون با روپوشی که به نظر می رسید روزی سفید بوده اما از چربی و زردی پوست پلنگی شده با دستمالی سیاه که جای چربی ها را روی میز باقی می گذاشت، میز جلو مسافران را پاک کرد.
چند مسافر دل به دریا زدند و غذایی سفارش دادند ، چند مسافر دیگر با دیدن این وضع از رستوران خارج شدندواز دکه کناری، کیک و آبمیوه خریدند تا بلکه سلامت خود را به خطر نیندازند.
اما در میان این جمع شکست خورده، راننده و همکارانش را نمی دیدی، پس آنها برای غذا خوردن کجا رفتند؟ اتاقک پشت آشپزخانه ، شاهد ماجراست. راننده و دستیارانش مشغول غذا خوردن بودند و آن طرف یکی از پادوهای رستوران در حال آماده کردن بساط بود.
یکی از مسافران بوشهری که در مسیر ایزدخواست به آباده در این رستوران توقف کرده اند گفت: رانندگان توجهی به بهداشت، کیفیت و وضعیت رستوران های بین راهی ندارند و هر کدام مشتری رستوران خاصی هستند.
نیما بزرگی افزود: چندین بار است که مسافر این اتوبوس بوده ام و هربار در اینجا توقف داشته است ، به همین دلیل ترجیح می دهم غذا نخورم و به مقصد برسم.
اغلب رستورانهای بین راهی از وضعیت مکانی مناسبی برخوردار نیستند اما با این وصف ، بهای غذاهاشان کمتر از رستورانهای درجه یک شیراز نیست.
برخی از این رستورانها به حدی عقب افتاده هستند گویی گذر زمان نیز به صاحبانش چیزی یاد نداده است ، بوی مشمئزکننده چربی های مانده بر در و دیوار هر تازه واردی را از خوردن غذا بیزار می کند.
یکی از این رستورانها که در مسیر آباده اصفهان است ، مسافرانش وقتی از سرویس بهداشتی آن استفاده می کنند به راحتی افرادی را که مشغول سیخ گرفتن کباب هستند می بینند .
برای هر کسی که این صحنه ها را مشاهده می کند این سوال پیش می آید که مگر مامورانی که به اصطلاح برای نظارت بهداشتی به این مکانها می آیند این موارد را نمی بینند.
در هر حال نظارت کنندگان یا با این موارد بطور معمول مواجه می شوند و دیگر برایشان عادی شده و یا به نفع رستوران دارها و برای اینکه این افراد نیز در این چرخه لقمه نانی بدست آورند چشم پوشی می کنند.
در این میان می توان نمونه های اندکی از رستورانهای بین راهی را دید که بیشتر نکات بهداشتی را رعایت می کنند و جلب مشتری و سلامت غذایشان در چرخه کار و کسب برایشان اهمیت دارد.
چندی پیش با خانم دکتر ربابه شیخ الاسلام که در وادی تغذیه و سلامت صاحبنظر است در مورد سفر و رستوران های بین راهی صحبتی داشتم، وی بر اجتناب از غذاهای این رستورانها تاکید فراوانی داشت .
او گفت: من در زمان سفرهای خانوادگی ترجیح می دهم یخدان جمع و جوری که در آن سبزی های تازه و میوه نگهداری می کنم همراه داشته باشم و با غذاهای حاضری و سبزی، غذای سالم تری مصرف کنم.
وی افزود: اگر مردم می دانستند در برخی رستوران های بین راهی چگونه غذا آماده می شود و بدستشان می رسد ترجیح می دادند نان خالی بخورند و غذای آنها را مصرف نکنند.
رییس جامعه واحدهای پذیرایی بین راهی فارس به ایرنا گفت: متاسفانه برخی واحدهای پذیرایی بین راهی به مسافران اجحاف می کنند و مشکلاتی را برای آنها بوجود می آورند.
حسن ده بزرگی افزود: برخی از رانندگان اتوبوسها بدلیل اینکه از برخی رستورانها خدمات ویژه دریافت می کنند ، در یک نقطه خاص توقف دارند.
وی ادامه داد: اگرچه این واحدها کمیت و کیفیت غذایی مطلوبی ندارند ، امکانات مناسبی در اختیار مسافران قرار نمی دهند ، باز هم مورد توجه رانندگان هستند.
وی اضافه کرد: در استان فارس 54 واحد پذیرایی بین راهی دارای مجوز و تحت نظارت هستند و بقیه بدون مجوز و غیر قانونی خدمات ارائه می دهند.
ده بزرگی بیان داشت: واحدهای غیر مجاز برای حفظ موقعیت خود به رانندگانی که در این واحدها توقف می کنند امکاناتی را ارائه می دهند و بهمین دلیل سرپا مانده اند.
وی بیان کرد: برای تعمیرات و تجهیزات واحدهای پذیرایی تسهیلات قابل توجهی در نظر گرفته شده و هر واحد می تواند بنا به نیاز خود تسهیلات را دریافت کند.
به گفته رییس جامعه واحدهای پذیرایی بین راهی فارس ، این واحدها در گسترهی 740 کیلومتری مستقر هستند و برای امکان پذیر نیست که هر روز برای نظارت یک نفر را به این واحدها اعزام کنیم.
وی در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ادامه داد: مسافران باید مواردی و مشکلاتی را که مشاهده می کنند از طریق شماره 09177127499به این اتحادیه اعلام کنند تا سریعا به موضوع رسیدگی شود.
کارشناس تاسیسات جانبی راه ها در سازمان حمل و نقل و پایانه های استان فارس گفت: سالانه میلیونها مسافر و صدها هزار وسیله نقلیه در شبکه راههای کشور در رفت و آمدند و نیاز به خدمات ویژه دارند.
یونس صداقت فرد افزود: برای ارائه خدمات بهینه با رویکرد علمی و کارشناسی مجتمع های خدامتی رفاهی بوجود آمد.
این مجتمع ها خدمات رفاهی مورد نیاز رانندگان و مسافران و وسایل نقلیه را بصورت متمرکز دارا هستند ومی توانند پاسخگوی نیازهای آنان باشند.
به گفته وی مجتمع های خدماتی رفاهی بمنظور جلوگیری از پراکندگی واحدهای خدماتی در طول جاده ها ، تمرکز آنها در یک مکان ، جلوگیری از آلودگی زیست محیطی احداث شده است.
وی دسترسی سریع رانندگان و مسافران به خدمات مورد نیاز و کاهش اتلاف وقت، کاهش میزان تصادفات جاده ای ، افزایش ضریب ایمنی جاده ها و امکان اعمال مدیریت متمرکز و نظارت بر عملکرد مجتمع های رفاهی را از دیگر اهداف احداث مجتمع های خدماتی عنوان کرد.
این کارشناس بیان کرد: تاکنون 78 موافقت اصولی برای ساخت مجتمع ها ی خدماتی در محورهای مواصلاتی فارس صادر شده که 15 مجتمع به بهره برداری رسیده و 29 مجتمع در حال ساخت است.
برای نظارت بر عملکرد این مجتمع ها ، نمایندگانی از بهداشت، استانداری ، میراث فرهنگی ، اوقاف ، ستاد اقامه نماز ، بصورت دوره ای از این مجتمع ها بازدید می کنند.
در این میان ، سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی که بیشترین تعهد را نسبت به سایر این ارگان ها در مورد رستوران های بین راهی دارد ، برای پاسخ به سوالات ما امروز و فردا کرد و این مسوول و آن مسوول را ترجیح داد و اطلاع ندادن را بهتر از انتقاد کردن در مورد آنها پذیرفت.ک/4 680 /675 شماره 040 ساعت 10:27 تمام