۱۱ مهر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7174895
T T
۰ نفر
معاون سازمان امور مالیاتی کشور:مالیات بر ارزش افزوده پولشویی را ردیابی می کند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/07/11 اقتصاد.همایش.مالیات بوشهر- معاون برنامه ریزی و فناوری اطلاعات سازمان امور مالیاتی کشور گفت: مالیات بر ارزش افزوده تنها قانونی است که می تواند پولشویی را ردیابی کند.
محمدرضا عبدی یکشنبه در همایش تبیین نقش مالیات بر ارزش افزوده در بوشهر افزود: مالیات بر ارزش افزوده موجب می شود اقتصاد زیرزمینی به حداقل برسد.
وی اظهار داشت: در جهان دو رویکرد برای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد یکی تامین درآمدهای کشور و دیگری شفاف سازی فعالیت های اقتصادی است که در ایران رویکرد دوم مد نظر است.
معاون سازمان امور مالیاتی کشور بیان کرد: در بین 146 کشور دنیا که مالیات بر ارزش افزوده وضع می شود که پایین ترین نرخ مالیاتی با سه درصد مربوط به ایران است که 5/1 درصد آن سهم شهرداری و دهیاری و 5/1 درصد آن سهم مالیات است.
عبدی با بیان اینکه نگاه کشور در این زمینه نگاه درآمدی نبوده است، افزود : در سیاست های کلی نظام، تقویت سرمایه گذاری، تولید، عدم اتکا به درآمدهای نفتی مطرح است.
وی اضافه کرد: در برنامه چهارم باید هشت درصد تولید ناخالص داخلی را مالیات می گرفتیم که این میزان به 5/7 درصد رسید. معاون سازمان امور مالیاتی کشور گفت: سال گذشته باید 30 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی کسب می کردیم و امسال نیز باید35 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی داشته باشیم.
عبدی با بیان اینکه سال گذشته 50 درصد هزینه های جاری را از درآمدهای مالیاتی تامین کردیم، ادامه داد: در موضوع مالیات بر ارزش افزوده از تولیدکننده و مصرف کننده مبلغی کسر نمی شود بلکه این مبلغ از مصرف کننده نهایی دریافت می شود.
وی گفت: سال گذشته یکهزار و 100 میلیارد تومان مالیات مشاغل دریافت شد و تا سال گذشته سه هزار و 400 میلیارد تومان مالیات بر عوارض وصول کردیم.
استاندار بوشهر نیز در این همایش گفت: مالیات بر ارزش افزوده زمینه ساز شفاف سازی مبادلات اقتصادی است و چرخش مبادلات اقتصادی و صنعتی را مشخص می کند.
محمدحسین جهانبخش افزود: استقرار نظام مالیاتی در ایران به عنوان بخش مهمی از تحولات نظام مالیاتی کشور محسوب می شود و هم اکنون در بیش از 10 کشور جهان نیز به اجرا گذاشته شده است.
وی بیان کرد: عرضه کالا و ارایه خدمات در ایران و همچنین واردات و صادرات آنها مشمول مقررات این قانون است.
استاندار بوشهر اضافه کرد: ارزش افزوده در این قانون، تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالاها و خدمات خریدداری یا تحصیل شده در یک دوره معین است.
جهانبخش با اشاره به مشکلات شهرداری ها ادامه داد: نیروی انسانی بیش از حد مجاز در شهرداری ها یک عامل شکست برای شهرداری هاست و باید با استفاده از مالیات بر ارزش افزوده به امور عمرانی و شهری رسیدگی کند. ک/2 7209/539 /675 شماره 053 ساعت 12:45 تمام
۰ نفر