بی.آر.تی ، میهمان ناخوانده بزرگراه چمران
..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/05/04
اجتماعی.شهری.ترافیک.بی آر تی
تهران -بزرگراه چمران که بعداز راه اندازی تونل توحید تا حدودی از معضل
ترافیک رها و در بیشتر اوقات شبانه روز رفت و آمد خودروها در آن روان شده
بود، چند روزی است که پذیرای میهمانی ناخوانده شده است.
به گزارش ایرنا، یکشنبه شب اولین هفته مردادماه 89، ساعت از 23 گذشته است
، ترافیک سنگین رانندگان و سرنشینان خودروها را کلافه کرده و همه انگشت
اتهام را به سوی این میهمان ناخوانده، نشانه رفته اند و آن را سرزنش می
کنند.
این میهمان ناخوانده،کسی نیست،جزبی.آر.تی،سیستمی که بانگاهی خوشبینانه یک
تجربه نه چندان موفق را در برخی معابر تهران از جمله در بزرگراه بسیج (
افسریه ) پشت سر گذاشته است.
BRT مخفف system rapid bus , سیستم اتوبوس های پرسرعت ، سال های زیادی
است که در کشورهای مختلف و باروش های متفاوتی برای افزایش کیفیت و سرعت
خدمات اتوبوس ها به شهروندان مورداستفاده قرار می گیرد اما آیاد باید
انتظار داشت این طرح در تهران هم جوابگوی باشد.
بزرگراه چمران یکی از محورهای اصلی و کلیدی شمال به جنوب پایتخت مدتی بود
از زیر بار ترافیک سنگین در بیشتر ساعات شبانه روز رهاشده بود امابا
اقدامات ناگهانی که برای نصب تجهیزات راه اندازی بی آر تی در حال انجام
است، شاهد بازگشت ترافیک به این بزرگراه حتی در ساعات پایانی و بامداد هر
شب و روز هستیم.
به نظر می رسد، قبل از فراهم شدن زیرساخت های لازم ،اجرای نابهنگام طرح بی
آر تی در بزرگراه های تهران نه تنها امکان رانندگی خوب و توام با آرامش
را به شهروندان تهرانی نداده، بلکه آنها را بیشتر کلافه و خسته کرده است.
بزرگراه چمران در حالی برای اجرای طرح بی آر تی ساماندهی و آماده سازی می
شود که طرح یکطرفه کردن قسمت اعظم خیابان ولی عصر(عج ) هم مشکلاتی را برای
شهروندان ایجاد کرده است.
هدف این گزارش نقد بی آرتی که قطعا یک راهکار تجربه شده و موفق در برخی
از کشورها به دلیل زمینه سازی ها و ایجاد زیرساخت ها بوده است، نمی باشد
بلکه تذکری است به مسئولان شهری که تنها یک جانبه به طرحها نگاه نکنند و
نقاط ضعف و قوت آنها را با توجه به همه شرایط و امکانات بسنجند و نظر همه
شهروندان و نه بخشی از شهروندان را لحاظ کنند.
شاید اجرای این طرحها برای بخشی از شهروندان راهگشا باشد اما نمی توان
به این بهانه حقوق دیگر شهروندان را نادیده گرفت.
در شرایطی که عمده گذرکنندگان از بزرگراه چمران ، مسیر محوری شمال به
جنوب پایتخت، ساکنان مناطق شمالی شهر برای دسترسی به واحدهای شغلی شان در
مرکز شهر هستند و عمدتا از وسیله نقلیه شخصی استفاده می کنند، حکایت از
اقبال کم شهروندان به اتوبوس دارد.
در بخش های شمالی بزرگراه چمران ، چند هتل بین المللی که پذیرای میهمانان
خارجی قرار دارد و این مسیر اصلی تردد آنان است.
آیا این راهکار مناسبی برای قانع کردن این دست شهروندان و گذرکنندگان به
استفاده از وسایل نقلیه عمومی و تقویت فرهنگ ترافیک است ؟ آیا مسدود کردن
یک باند از بزرگراه چمران برای گذر اتوبوس راهکاری مناسب است ؟
در هرصورت به نظر می رسد تا اینجای کار ، نمی توان به طرح بی آر تی در
بزرگراه های تهران نمره قبولی داد.
شبک
شماره 003 ساعت 02:25 تمام