۲۳ تیر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7163387
T T
۰ نفر
رییس سازمان میراث فرهنگی :زندگی عشایرایران، قابلیت ثبت جهانی دارد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/04/23 فرهنگی.گردشگری.جشنواره یاسوج -رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اعلام کرد: عشایر ایران زمین نمونه ای ناب از زندگی مبتنی برکوچ را با تمامی ویژگیهای اجتماعی، اقتصادی وفرهنگی آن به نمایش می گذارند واز این منظر از مصادیقی منحصر به فرد محسوب می شود و قابلیت ثبت جهانی به نام ایران را دارد .
به گزارش ایرنا ،حمید بقایی روز چهارشنبه در پیامی به جشنواره فرهنگ عشایر ایران زمین در یاسوج افزود: عشایر ایران زمین حافظان و حاملان واقعی ارزش ها و مواریث فرهنگی ما هستند و با توجه به تعدد ایلات و طوایف عشایری و پراکندگی آنان در گستره وسیعی از فضای جغرافیایی کشورمجموعه ای شگرف از بقایای سنن، عادات ، آداب، آیین، مناسک و ارزش های ملی،دینی ، اجتماعی و فرهنگی را به نمایش می گذارند.
در قسمتی دیگر از این پیام نوشته شده است: به رغم برخورداری از چنین ویژگی هایی ، جامعه عشایری کشور در برابر توفان مظاهر تجدد و شهر نشینی با چالشها و مشکلات بی شماری روبرو است وازاین رو برماست تا در جایگاه حافظان میراث فرهنگی ، دین خود را به این جامعه ارزشمند ادا کنیم.
بقایی افزوده است:برگزاری جشنواره فرهنگ عشایر ایران زمین در یاسوج و در خطه ای از ایران زمین که معرف زندگی عشایری است شاید انگیزه ای باشد تا جامعه و مسوولان را بیش از پیش با جایگاه و اهمیت این شیوه زندگی و این مصداق غنی میراث فرهنگی آشنا ساخته و ضرورت توجه به عشایر را بار دیگر مطرح کنیم .
وی افزود: این جشنواره در عین حال مجالی است تا جلوه های زندگی عشایری در 20 استان کشور در یک جا به نمایش گذاشته شده و عرصه ای برای تعامل ، گفت وگو و همدلی جهت رفع مشکلات زندگی عشایری فراهم گردد .
جشنواره فرهنگ عشایر کشور از 22 تا 27 تیرماه در یاسوج ادامه دارد.
دراین جشنواره، فرهنگ، سنت، آداب، غذا، نحوه ی کوچ، مراسم عروسی، گله داری و امور مربوط به تامین معیشت عشایر ایران به نمایش گذاشته می شود.
563/2757 /675 شماره 081 ساعت 13:58 تمام
۰ نفر