۱۵ مرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7125759
T T
۰ نفر

خانه تاریخی نواب صفوی در اصفهان آتش زده شد

۱۵ مرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7125759
خانه تاریخی نواب صفوی در اصفهان آتش زده شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/05/15 ارتباطات.میراث فرهنگی.خانه های تاریخی.آتش سوزی اصفهان-پژوهشگر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از بروز آتش سوزی در خانه تاریخی نواب صفوی خبر داد.
به گزارش روز شنبه روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، مهدی فقیهی اظهار داشت:این خانه که تاکنون چندین بار مورد تعرض و تخریب از سوی برخی افراد سودجو قرار گرفته بود، به آتش کشیده و بخش هایی از آن نابود شد.
وی افزود: در 13 مهرماه سال گذشته بخشی از این خانه توسط افرادی با هویتی نامعلوم مورد تخریب قرار گرفت و فردای آن روز آوارهای بر جای مانده تخلیه شد.
وی اضافه کرد:اهالی محل دلیل این امر را متروک ماندن خانه و تجمع اراذل و اوباش در این محل و تنگی مسیر در محل ساباط خانه ی مذکور که تردد وسائل نقلیه و عابرین پیاده را دشوار کرده بود ، عنوان کردند.
فقیهی ادامه داد: چندی بعددیواره ی کاهگلی خانه که در جبهه ی غربی کوچه قرار داشت به کلی تخریب و در ورودی این قسمت از جا کنده شد که با تلاش ماموران سازمان میراث فرهنگی این قسمت از بنا مرمت و بازسازی شد.
این پژوهشگر میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: به گفته یکی از ساکنان محل چند روز پیش افرادی ناشناس وارد ساختمان شده و این خانه را به آتش کشیدند که با حضور به موقع ماموران آتش نشانی این حریق مهار شد.
وی یادآور شد: لیکن در این اتفاق در و پنجره های گره چینی بنا به کلی از میان رفت و تزئینات اطراف حیاط و دو اتاق سه دری آن در آتش سوخت با ادامه این روند در آینده ای نزدیک،شاهد ویران شدن یکی دیگر از خانه های تاریخی در شهر اصفهان خواهیم بود.
فقیهی افزود: خانه ی نواب صفوی از جمله آثار تاریخی و ارزشمندی است که در ضلع جنوبی خیابان ابن سینا و در بافت تاریخی محله ی دردشت و در ابتدای غربی کوچه ی مسجد آقانور قرار دارد و در سال 1384 به شماره ی 12124، در فهرست آثار تاریخی اصفهان به ثبت رسیده است.
510/1042 شماره 048 ساعت 13:08 تمام
۰ نفر