۹ بهمن ۱۳۷۳، ۰:۰۱
کد خبر: 7014767
T T
۰ نفر
بررسی گزارش شور اول لایحه بودجه سال 74 در مجلس اغاز شد / 1 / # تهران خبرگزاری جمهوری اسلامی 9/11/73 گزارش شور اول لایحه بودجه 97 هزار و 457 میلیارد ریالی کل کشور روز یکشنبه از سوی کمیسیون مشترک برنامه و بودجه و امور اقتضادی و دارائی و تعاون به مجلس شورای اسلامی تقدیم و بررسی ان اغاز شد .
این رقم دو هزار و 186 میلیارد ریال از بودجه پیشنهادی دولت بیشتر است که عمدتا ناشی از افزایش درامدهای عمومی حاضل از اجرای قانون وضول برخی از درامدها در سال 1374 است .
درامدهای مالیاتی 7 هزار و 862 میلیارد ریال و درامدهای نفت 25 هزار و 113 میلیارد ریال از سوی کمیسیون مشترک برنامه و بودجه و امور اقتضادی و دارائی و تعاون به تضویب رسیده که تفاوتی با ارقام پیشنهادی دولت ندارد .
به گزارش کمیسیون مذکور این مصوبات از ویژگیهای مثبتی برخوردار است از جمله درنظر گرفتن یک میلیارد و 250 میلیون دلار ارز برای خرید کالا های اساسی از قبیل قند شکر روغن برنج پنیر 5/1 برابر ارز تخصیض یافته در این خضوض نسبت به سال 73 است .
همچنین در جهت اجرای برنامه دوم توسعه بیش از 800 میلیارد ریال برای افزایش حقوق کارکنان دولت در سال 74 پیش بینی شده است .
در سال 74 یک میلیارد و 600 میلیون دلار تعهدات خارجی بازپرداخت خواهد شد .
منظور نمودن بازپرداخت تعهدات خارجی به میزانی که در قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی مقرر گردیده بود و نیز جلوگیری از افزایش بدهی دولت به حساب ذخیره تعهدات ارزی در طول سال 1374 از دیگر ویژه گیهای مصوبات کمیسیون مشترک برنامه و بودجه و امور اقتضادی و دارائی و تعاون ذکر شده است .
برای محدود کردن رشد نرخ تورم و نقدینگی از طریق متناسب نمودن تغییر خالض بدهی بخشهای دولتی خضوضی و تعاونی به سیستم بانکی 6 هزار و 700 میلیارد ریال اعتبارات بانکی در سال 74 منظور شده است .
تامین اعتبار لازم برای اجرای قانون بیمه همگانی از سال 74 و نیز بررسی بودجه شرکتهای بزرک که همواره ارقام انها بیش از بودجه عمومی در کل کشور بوده است از دیگر امتیازهای مضوبات این کمیسیون ذکر شده است .
در جلسه پیش از ظهر روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی اقایان استانه بهمئی خباز نمایندگان مردم سربند رامهرمز و کاشمر در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 74 سخنانی ایراد کردند .
اقای استانه مغایرت لایحه بودجه سال 1374 با قانون برنامه پنج ساله دوم توسعه متکی بودن بودجه سال 74 به درامد نفت عدم تعادل در بودجه سال 74 و عدم وحدت در بودجه سال 74 را از دلایل مخالفت با لایحه بودجه ذکر کرد .
اقایان کرمی دری نجف ابادی و زارع نمایندگان مردم سمنان تهران و شیراز به عنوان موافقین کلیات لایحه بودجه سال 74 سخن گفتند .
این جلسه ظهر امروز به عنوان تنفس موقتا تعطیل شد و ادامه جلسه به بعد از ظهر امروز موکول گردید .
ادامه دارد
۰ نفر