۲۶ دی ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 7004299
T T
۰ نفر
نگرانی رییس جمهوری تاجیکستان از بی ارزش شدن پول ملی درشمال این کشور # دوشنبه-خبرگزاری جمهوری اسلامی 26/10/74 رییس جمهوری تاجیکستان بی ارزش شدن پول ملی این کشوردراستان لنین اباد واقع در شمال این جمهوری راناشی ازخیانت برخی مقامات محلی به ملت ودولت تاجیک دانست .
امام علی رحمانف روزسه شنبه گفت پول ملی ستون فقرات کشوراست و مقاماتی که برای حفظ ارزش ان تلاش نکننددشمن استقلال تاجیکستان هستند.
در استان لنین اباد بدلیل هم مرزی با جمهوری ازبکستان از روبل تاجیکی کمتر استفاده می شود و بیشتر معاملات در این منطقه با واحد پول ازبکستان / سوم / و روبل روسیه و نیز دلار آمریکاصورت می گیرد.
به همین جهت ارزش برابری روبل تاجیکستان مقابل ارزهای معتبر در منطقه لنین اباد همواره حدود 25 درصد پایین ترازنرخی است که در پایتخت اعلام می گردد.
در حال حاضر هر دلار آمریکا در شهر دوشنبه در مقابل 290 روبل تاجیکی معامله می شود در حالی که در لنین اباد این رقم حدود 370 روبل در مقابل هردلاراست.
مردم شهر خجند مرکز استان لنین اباد درشمال تاجیکستان از طریق زمین تنهادوساعت باشهرتاشکند پایتخت ازبکستان فاصله دارند.
این درحالی است که راه زمینی این منطقه به پایتخت تاجیکستان در زمستان ها کاملا بسته است و در فصول گرم سال نیز این فاصله حدود 7 ساعت است.
به همین دلیل مردم استان لنین اباد بیشتر ترجیح می دهند معاملات خود را با شهر تاشکند صورت دهندو این امر به بی ارزشی شدن پول ملی تاجیک ها دراین منطقه انجامیده است.
۰ نفر