۱۰ آبان ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 6999131
T T
۰ نفر

احتمال کناره گیری گابن از اوپک قوت گرفت

۱۰ آبان ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 6999131
احتمال کناره گیری گابن از اوپک قوت گرفت # تهران - خبرگزاری جمهوری اسلامی - 10/8/74 پیش بینی می شود گابن تاپایان سال میلادی جاری ازسازمان کشورهای صادر کننده نفت ( اوپک ) کناره گیری کند.
یک کارشناس ارشد در وزارت نفت روز چهارشنبه ضمن اعلام این مطلب به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی / تاکید کرد: تاکنون در مورد عدم عضویت گابن در اوپک تصمیم رسمی اتخاذ نشده است . این مساله بعد از اجلاس آتی اوپک که روز 30 ابان ماه جاری در وین برگزار خواهد شد/ مشخص می شود.
گابن نسبت به تقسیم هزینه های بودجه اوپک به طور یکسان میان اعضای این سازمان معترض است و حاضر به پرداخت حق عضویت خود نیست .
میزان ذخایر نفت گابن 4/2 میلیارد بشکه براورد شده است . سهم تولید نفت این کشور دراوپک روزانه 287 هزاربشکه و هزینه عضویت ان دراین سازمان سالانه حدود دو میلیون دلار است .
وی ضعیف شدن مقطعی موضع اوپک در بازار جهانی با خروج یکی از اعضای این سازمان را/ امری طبیعی دانست و نسبت به خروج عنقریب گابن از اوپک ابراز تاسف کرد.
وی گفت : تعداد اعضای یک سازمان هر چه بیشتر باشد/ قدرت مانورآن فزونی می یابد.امادراوپک قدرت اعضابا توجه به میزان تولید و نقش انها در تامین تقاضای نفت در بازارهای دنیاست .
نامبرده افزود: اوپک تاکنون رخدادهای زیادی را تجربه کرده است و خارج شدن گابن از این سازمان باتوجه به اینکه کمترین میزان تولید نفت در میان 12 کشور عضو اوپک را دارد/ تاثیر چندانی نخواهد داشت .
از سوی دیگر هیات عامل اوپک در اجلاس اخیر خود با کاهش بودجه سال اینده این سازمان به میزان دو میلیون دلار موافقت کرد. بودجه سال 1995 اوپک بالغ بر 23 میلیون دلار است .
خبرگزاری انگلیسی رویتر در گزارشی کاهش بودجه اوپک تا سطح 21 میلیون دلاردرسال 1996میلادی رانشانه خروج گابن ازجمع سازمان کشورهای صادرکننده نفت ( اوپک ) تلقی کرد و نوشت :باتوجه به اینکه عدم پرداخت حق عضویت گابن به بروز مشکلات مالی برای اوپک منجر گردید / این سازمان مجبور شد که هزینه ها را کاهش دهد.
گابن در جلسه اخیر هیات عامل اوپک شرکت نکرد و انتظار نمی رود 22 ابان ماه جاری نماینده خود را به جلسه کمیسیون اقتصادی این سازمان روانه کند.
۰ نفر