۱۴ اسفند ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 6917141
T T
۰ نفر

فایننشال تایمز : ژاپن مقروض ترین دولت جهان

۱۴ اسفند ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 6917141
فایننشال تایمز : ژاپن مقروض ترین دولت جهان # لندن - خبرگزاری جمهوری اسلامی 14/12/78 به نوشته یک روزنامه چاپ لندن دولت ژاپن رتبه بزرگترین دولت مقروض جهان که سالها در اختیار آمریکا بود را از آن خود کرد.
روزنامه فایننشال تایمز چاپ لندن با اشاره به این مطلب می نـویسد ، جمع ارزش اوراق قرضه صادره از سوی دولت ژاپن در پایان سال 1999 ( دی ماه ) در سطح 359 هزار میلیارد " ین " (3293 میلیارد دلار) قرار داشت.
روزنامه مزبور در شماره امروز ( شنبه ) خود می افـزاید ، این مقـدار 13 میلیارد دلار از جمع اوراق قرضه ملی صادره از سوی خزانه داری فدرال آمریکا بیشتر بوده و لذا رتبه نخست آمریکا به عنـوان پر بدهی ترین دولت جهـان را در اختیار دولت ژاپن قرار داده است.
آمار منتشره نشان می دهدارزش اوراق قرضه صادره و رایج از سوی دولت ژاپن در طول سال 1999 حدود 14 درصد افزایش داشته حال آنکه در مورد آمریکا سطح آن دو درصد تنزل یافته است.
با شکستن حباب شکوفایی اقتصادی نادری که ژاپن از دهه 60 الی 90 میلادی از آن بهره مند شده بود ، دولت ژاپن در طول دهه 90 اقـدام به صـدور ارواق قرضه ملی کرد تا اقتصاد بیمار این کشور را که اکنون چند سال است در رکودی عمیق بسر می برد، بهبود ببخشد.
به نوشته فایننشال تایمز صدور این اوراق قـرضه موجب شـده است تـا میزان استقـراض دولت ژاپن در طـول نیمـه دوم دهـه 90 به دو بـرابـر سطح قبلی آن در نیمه اول این دهه افزایش یابد.
این روزنامه می افزاید وزارت دارایی و اقتصاد ژاپن هشـدار داده است حتی چنانه کشورش موفق به حصول رشد اقتصادی سالانه 5/3 درصد شود ، طی چهـار سال آینده میزان استقراض دولت ژاپن تا سطح 450 تریلیون ین افزایش خواهد یافت.
۰ نفر