۲۷ اردیبهشت ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 6897852
T T
۰ نفر
وزیر نفت کویت : افزایش قیمت نفت تا یک سال دیگر ادامه می یابد # کویت - خبرگزاری جمهوری اسلامی : 27/02/78 " شیخ سعود ناصر الصباح " وزیرنفت کویت پیش بینی کرد روند افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی تا اواخر بهارسال دوهزار میلادی همچنان ادامه یابد.
وی روز دوشنـبه در یک جلسه مناظره در حاشیه کنفرانس ، به سوی افق های جدید همکاری بین ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس کـه در کویت جریان دارد ، کاهش قیمت نفت در سال های اخیر را باعث تاثیر منفی و جدی بر اقتصاد و کسری شدید بودجه کشورهای منطقه دانست .
وی تــاکید کرد که همه شرکت های نفتی به دنبال کاهش قیمت نفت هستند و در سال های اخیر هیچ کس از افزایش قیمت دفاع نکرد ، مگر اجلاس اخیر سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک ) که به صورت جدی وارد این قضیه شد.
وزیر نفت کویت همچنین بر ضرورت دستیابی کشورهای منطقه به فن آوری نفتی و بهبود نحوه استخراج نفت اشاره کرد و خاطرنشان ساخت ، مشـکلات اقتصادی ، عامل مشترکی است که ضرورت افزایش قیمت نفت رابرای کشورهای منطقه گوشزد می کند.
" محمد سریر " رییــس مرکز مطالعات انرژی و اقتصاد بین المللی در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی ایــران نیز در این نشست در زمینه تحولات قیمت نفت و تجربیات ارزشمندی که از همکاری هــای اخیر میان کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک در تقویت قیمت ها حاصل شد ، مطالبی بیان کرد.
وی پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا،افزایش سقف تولید اوپک ، تحولات فن آوری و کاهش هزینه تولید که موجب ورود تولیدکنندگان جدید به بــازار شد ، بحران اقتصادی آسیا و تصمیمات اوپک مبنی بر بالابردن سقف تولیــد را از مهم ترین عوامل سقوط قیمت نفت در سال های اخیر ذکر کرد.
وی افزود: اقدامات جمهوری اسلامی ایران در ایجاد هماهنگی میان کشورهای عضـو اوپک و تصمیم کشورهای عضو در ماه مارس مبنی بر کاهش سقف تولید که با همکاری بعضی تولیدکنندگان غیر اوپک به دو میلیون بشکه درروز رسید، تاثیر قطعی در افزایش قیمت نفت داشته است .
سـریر اظهار داشت : تا هنگامیکه این همکاری ادامه داشته باشد و ظرفیت های اضافی در کشورهای عضو اوپک که به ده میلیون بشکه در روز بالغ می گردد ، با توجه به واقعیات موجود در بازار نفت و با هماهنگی در چارچوب اوپک به بازار عرضه شود ، بدون تردید قیمت ها در سطح کنونی باقی مانده و سیر صعودی نیر خواهد داشت . وی خاطرنشان ســاخت ، مسافرت های اخیــــر رییس جمهوری اسلامی ایران به کشورهای منطقه نوید بخش تثبیت بازار نفت و بازگشت ثبات به این بازار است.
* 139 *
۰ نفر