برای اصلاح رفتار کارکنان مالیاتی، به قانون نیاز داریم # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 27/05/80 معاون درآمدهای مالیاتی وزارت اموراقتصادی ودارایی روز شنبه در تهران گفت: برای اصلاح رفتار کارکنان مالیاتی و کاهش نارضایتی های مودیان، باید نظام فعلی اصلاح شود و برای این کار به قانون نیاز داریم. "علی اکبر عرب مازار"، در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی با تایید برخوردهای توهین آمیز و ناشایست برخی کارکنان مالیاتی کشور با مودیان گفت: به طور قطع حوزه های مالیاتی بدون اشتباه نیستند. معاون درآمدهای مالیاتی وزات امور اقتصادی و دارایی با اعلام این مطلب که نظام فعلی مالیاتی ایراداتی دارد، افزود: این نظام یک شبه اصلاح نخواهد شد. عرب مازار با اشاره به طرح پیشنهادی این وزارتخانه برای اصلاح ساختار سیستم مالیاتی کشور گفت: ما مشکل آیین نامه داریم و برای مقابله با این قبیل برخوردها، باید تشکیلات جدید مورد نظر را سازمان مدیریت و برنامه ریزی تایید کند. وی اظهار داشت: قانون، وظایف معاونت درآمدهای مالیاتی را مشخص کرده است، اما برای بهینه سازی نظام اجرایی و تشویق مودیان به خوداظهاری، باید ساختار کنونی را تغییر دهیم. به گفته عرب مازار، تنها راه برای اصلاح و جلب رضایت مودیان از دستگاه مالیاتی کشور و کاهش برخوردهای غیراداری کارکنان مالیاتی، تغییرسازماندهی نیروی انسانی در قالب تعاریف جدید است. وی در خصوص موج نارضایتی از رفتار کارکنان مالیاتی که در رسانه های جمعی نیز انعکاس داشته است، گفت: به طور قطع مشکلاتی هست و رضایت مردم مطلق نیست، اما آماررسمی منتشره نشانگر رضایت نسبی مودیان از ساختار فعلی است.
عرب مازار بدون اشاره به منبع تهیه این آمارها، گفت: اصلاحات در معاونت درآمدهای مالیاتی آغاز شده است و قابل توقف نیست، اما مردم نباید انتظار داشته باشند که یک شبه، رفتار و اخلاق اداری کارکنان مالیاتی تغییر کند. معاون درآمدهای مالیاتی با اشاره به برخی اقدامات صورت گرفته در جهت کاهش نارضایتی مودیان قول داد، تا در صورت دریافت شکایتی از کارکنان مالیاتی، به شدت با مامور یا ماموران خاطی برخورد شود. وی از تشکیل واحد مشاوران رسمی مالیاتی در جهت ارایه خدمات مطلوبتر و جلوگیری از تضییع حقوق مودیان، یاد و اظهار امیدواری کرد: با اخذ مجوزهای قانونی برای فعالیت این واحد، به میزان قابل توجهی از نارضایتی عمومی از دستگاه مالیاتی کشور کاسته شود. معاون درآمدهای مالیاتی وزارت امور اقتصادی و دارایی مهمترین دلیل نارضایتی مودیان از نحوه برخورد و رفتار کارکنان مالیاتی را، عدم آشنایی آنان با حقوق و تکالیفشان عنوان کرد. عرب مازار گفت: در صورت آشنایی مودیان به حقوق و تکالیفشان و نیز حوزه اختیارات و قوانین و ضوابط داخلی دستگاه مالیاتی، به میزان چشمگیری تخلفات و اعتراضات از دستگاه مالیاتی کشور، کاهش خواهد یافت. اجرای آیین نامه جدید دادرسی مالیاتی که چندی پیش به تصویب رسید و قرار است، اواخر شهریور ماه در تهران اجرا شود، در احقاق حقوق مودیان و مقابله با سوء استفاده برخی کارکنان مالیاتی کشور، نقش موثری خواهد داشت. الف.ش - 848 - 22 - 13 - 1

سرخط اخبار اقتصاد