۱۷ خرداد ۱۳۸۳، ۰:۰۱
کد خبر: 6724982
T T
۰ نفر
شهرستان جاسک هرمزگان از نقاط مستعد کشور برای توسعه کشت موز است # جاسک ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 17/3/83 داخلی.اقتصادی.کشاورزی.موز مدیر جهاد کشاورزی جاسک هرمزگان گفت: این شهرستان یکی از مناطق مستعد برای توسعه کشت موز از نوع " کاوندیش " پاکوتاه است. مهندس مسعود گرگیج یکشنبه درگفت و گو باخبرنگار ایرنا افزود: هم اینک سطح زیرکشت موز از گونه " کاوندیش " پاکوتاه در این شهرستان 35 هکتار است که در صورت تامین آب و رفع خشکسالی به یکهزار و500 هکتار افزایش می یابد.
وی میزان برداشت محصول موز رااز هرهکتار در سال 45 تن عنوان کردوافزود: به دلیل پدیده خشکسالی کم سابقه و هفت ساله،این میزان به20 تن کاهش یافت.
مدیرجهادکشاورزی جاسک اضافه کرد: به دلیل خشکسالی 10 هکتار از باغهای زیرکشت موز دراین شهرستان به کلی خشک شد طوری که از کشاورزان درخواست شده تااز کشت آن خودداری کنند. مهندس گرگیج به نقل از کارشناسان فائو اظهارداشت: موز رقم " کاوندیش " پاکوتاه بهترین گونه از نظر مقاومت و بازدهی محصول در سطح دنیا محسوب می شود که درصورت توسعه کشت آن درآمد زیادی نصیب کشاورزان می شود. وی تصریح کرد: تنها راه توسعه کشت این گونه محصول سرعت بخشیدن به احداث سدجگین در فاصله 61 کیلومتری شمال شرقی شهرستان جاسک است که با احداث آن چهار هزارو 500 هکتار زیرکشت محصولات زراعی و باغی قرار خواهد گرفت. مدیرجهاد کشاورزی جاسک ادامه داد:درخت موزبه شیوه غرقابی آبیاری می شود و نسبت به سایر محصولات، آب بیشتری نیاز دارد که تنها با احداث سدهای خاکی آب مورد نیاز آن تامین می شود. گزارش های منتشره از سوی اداره آب و خاک سازمان جهادکشاورزی هرمزگان حاکی است، پدیده خشکسالی بی سابقه هفت سال گذشته نه تنها موجب افت آب چاههای عمیق و نیمه عمیق در شهرستان جاسک شده بلکه بر شدت شوری آنها نیز افزوده که برای درخت موز ضرر دارد. مهندس گرگیج به استقبال شرکت های مختلف در زمینه کشت موز اشاره کرد و افزود: در چند سال اخیر 17 شرکت خواستار توسعه کشت موز در زمینهای زیر سد مخزنی جگین این شهرستان شده اند. مدت زمانی که درخت موز به بار می نشیند یک سال گزارش شده و نهال مورد نیازبرای استمرار و توسعه سطح زیرکشت آن با استفاده از پاجوشها انجام می شود. هر درخت موز در طول سال بین 16 تا20 پاجوش تولید می کند که پاجوشهای با ارتفاع یک متر برای تولید انتخاب و مابقی حذف می شود. 675م ا/08
۰ نفر