نقطه تجاری، زمینه حضور بازرگانان دررقابتهای بین المللی را فراهم می کند
#
قشم، خبرگزاری جمهوری اسلامی 03/06/84
داخلی.اقتصادی.نقطه تجاری
نقطه تجاری یکی از جنبه های اصلی تجارت الکترونیک است که ازسوی سازمان
ملل متحد تعریف شده و می تواند زمینه حضــور بازرگانان سراسر جهان را در
رقابت های داخلی و بین المللی فراهم کند.
بااستفاده از امکانات مناطق تجاری، امکان دسترسی عموم بازرگانان به
آخرین اطلاعات مورد نیازشان افزایش می یابد که نتیجه این کار رونق تجارت و
بازرگانی را در پی خواهد داشت.
از سوی دیگر استفاده از نقاط تجاری زمینه ای بـرای کـاهش هزینه مبادلات
بازرگانی و افزایش سرعت مبادلات بازرگانی است و تسهیلات فراوانی را هم برای
تجار و بازرگانان فراهم می کند.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند کـه گستردگی عملیات تجاری و بازرگانی
دربخشهای مختلف اقتصادی به گونه ای است که نیازمند انبوهی ازاطلاعات گوناگون
در زمینه های متعدد تولید، توزیع و مصرف ، صادرات و واردات است.
آنها معتقدند که از یک سو این اطلاعات باید به راحتی در اختیار متقاضیان
قرار گیرد و از سوی دیگر شرایط ارتباط و تعامل اقتصادی و تجاری در عرصه های
بین المللی برای تجار و بازرگانان فراهم شود تا زمینه حضور و رقابت آنان
در بازارهای بین المللی آماده شود.
منطقه تجاری در یک کشور به همین منظور است و بر این اساس نقطه تجاری
بـه معنای ایجاد محیطی مناسب بـرای تسهیل عملیات بازرگانی و انجـام
فعالیت های تجاری در زیر یک سقف است.
بر اساس تعریف سازمان ملل متحد، نقطه تجاری باید دارای سه ویژگی "مرکز
اطلاعات تجاری"، "مرکز تسهیلات تجاری" و "مرکزی باشد که بتواند ارتباط خود
رااز طریق شبکه های رایانه ای به شبکه نقاط تجاری جهانی (GTPNET) برقرار
سازد".
بنابر این نقاط تجاری مراکزاطلاعات تجاری هستند که شامل اطلاعاتی در خصوص
فرصتهای تجاری و مشتریان و عـرضه کنندگان بالقوه و قوانین و مقررات تجاری
باشند.
نقاط تجاری همچنین مراکز تسهیلات تجاری هستند که در آن ارگانهای مرتبط
با تجارت و مبادلات خارجی همانند گمرک، بانکها، اتاق بازرگانی شرکتهای حمل
و نقل، بیمه و... دور هم جمع می شوند تا از این طریق خدمات مورد نیاز را
به بازرگانان و تجار عرضه کنند.
تمامی نقاط تجاری در سراسر جهان در یـک شبکه جهانی الکترونیکی (GTPNET)
بـه یکدیگر مرتبط بوده و مجهز به ابزارهای ارتباطی هستند تا از این طریق
بتـوانند بنگاههای کوچک و متوسط را در تجارت الکترونیکی به یکدیگر ارتباط
دهند.
"ارایه اطلاعات تجاری کشور شامل آمار، قوانین و مقررات تجاری"، "اطلاعات
مربوط به فعالیتهای تجاری آن کشور و سازمانها و تشکیلات مرتبط باآن از قبیل
بانکها، شرکتهای بیمه، اتاق بازرگانی و تشکلهای صادراتی از جمله خدماتی
هستند که در نقاط تجاری قابل ارایه می باشند.
"اطلاعات مربوط به شرکای تجاری بالقوه در کشور"، "اطلاعـات مــربوط به
فرصتهای تجاری" و "ارایه خدمات مشاوره ای در زمینه مبادلات بین المللی" از
دیگر خدمات قابل ارایه در نقاط تجاری هستند.
"کاهش هزینه های بازرگانی و مبادلات تجاری"، " حذف تشریفات و بوروکراسیهای
زاید اداری"، "حذف انحصار اطلاعات و شفاف شدن اطلاعات تجاری" ، "حذف تجارت
انحصاری و امکان دسترسی عموم بازرگانان به اطلاعات مورد نیاز" و "افزایش
دقت و سرعت در مبادلات اطلاعات بازرگانی" از مزایای ایجاد نقاط تجاری در هر
کشور محسوب می شوند.
فاز اول نقطه تجاری ایران در راستای اجرای تبصره 26 برنامه دوم توسعه
در سال 1376 توسط وزارت بازرگانی و در محل موسسه مطالعات و پژوهشهای
بازرگانی ایجاد گردید و در فاز دوم تجارت زیر یک سقف به اجرا درخواهد
آمد.
در این مرحله دست اندرکاران تجارت می توانند با استفاده از مــرکز تجارت
جهانی تهران با مرکز بین المللی تجاری ارتباط برقرار کنند و در فاز سوم
بازرگانان می توانند تمامی اموری را که در چرخه تجاری برای داد و ستد کالا
و خدمات لازم است از طریق رایانه ای از محل دفتر کار خود انجام دهند.
هم اکنون خدمات ارایه شده توسط شبکه نقطه تجاری ایران خدمات اطلاع رسانی
است که شامل اطلاعاتی از جمله ارتباط با " قوانین و مقـررات بازرگانـی،
بخشنامه های صادرات و واردات"،"امکان دریافت سفارش که در این بخش خریداران
می توانند سفارش خرید خود را به کارخانه تولیدکننده به صورت خودکار و از
طریق شبکه ارسال کنند" و "اخبار و آگهی های بازرگانی و اقتصادی" است.
دراین شبکه همچنین " اطلاعات فرهنگی و گردشگری"، "اطلاعات مربوط به صادر
کنندگان و واردکنندگان کشور"، "ارسال و دریافت اطلاعات فرصتهای تجاری
(ETO)" ، "امکان عرضه کاتالوک الکترونیکی محصولات توسط تولیدکنندگان شامل
کاتالوک تبلیغی محصولات، فایلهای متنی و گرافیکی و صوتی و فیلم"، "اطلاع
رسانی مربوط به اجلاسهای بین المللی" و "سایر مسایل اقتصادی ، بازرگانـی
ایران و جهان"، ارایه می شود.
آدرس پایگاه اینترنتی نقطه تجاری ایران بدین شرح است: COM.IRTP.WWW
مهندس "کیوان مشاهری فرد"مدیر راهبری نقطه تجاری ایران، گفت: هم اکنون
135 پایگاه جهانی نقطه تجاری در سراسر دنیا و در بیش از 90 کشور وجود دارد
که یکی از آن نقاط نقطه تجاری ایران است که به عنوان پایلوت نقاط تجاری در
منطقه آسیا و اقیانوسیه محسوب می شود و دارای 33 پایگاه فرعی در سراسر کشور
است.
مشاهری فرد افزود: مناطق آزاد تجاری قشم، کیش و منطقه ویژه اقتصادی
سیرجان به عنوان بازوهای اطلاعات تجارت آزاد ایران محسوب می شوند که به
مجموعه نقاط تجاری ایران افزوده شده اند.
وی یکی از مهمترین دلایل ایجاد شعب نقطه تجاری ایران در مناطق آزاد که پس
از تکمیل شعب استانهاانجام شد را "سهولت تجارت در مناطق آزاد تجاری"عنوان
کرد و گفت: نقطه تجاری قشم این امکان را به تجار می دهد که پس از ورود به این
مرکز، "اسناد"، "فرمها" ، "نحوه تجارت" و "آن چیزی کـه برای انجام تجارت
به کشورهای مقصد لازم است" را دریافت کنند.
او ، گفت: با توجه به تسهیلات بسیار از جمله معافیت گمرکی و حضور بانکها
در منطقه آزاد قشم وجود، عملیاتی چون مشاوره وارایه تسهیلات تجاری در نقطه
تجاری قشم به راحتی اتفاق خواهد افتاد.
مهندس سید"فخرالدین انوار" مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم نیز، گفت:
دسترسی به بهترین امکانات دنیا جز از طریق تجارت الکترونیکی امکان پذیر نیست.
انوار، افزود: تاسیس نقطه تجاری ایران شعبه جزیره قشم، این فــرصت را
برای تجار منطقه فراهم می کند که بهترین کالا را بامناسبترین قیمت و بهترین
شرایط وارد و علاوه بـر افزایش سود آن ، مشتریان نیز از منافع این نوع
تجارت بهره مند می شوند.
انوار، اضافه کرد: با توجه به این که جزیره قشم به عنوان یک نقطه تجاری
و ترانزیتی بسیار مهـم در کشور محسوب می شود، بـه نظر می رسد که این طـرح
بتواند نقش بسیار مهمی را در راستای تجارت و ترانزیت کالا در این منطقه و
کشور ایفا کند.
در راستای طرح راه اندازی و اتصال نقاط تجاری استانها به شبکه نقطه
تجاری ، نقطه تجاری ایران شعبه جزیره قشم نیز پنجشنبه (27 مرداد) افتتاح
شد.
جزیره قشم با وسعت یک هزار و 500 کیلومتر مربع در جنوب ایران بزرگترین
جزیره در منطقه استراتژیک خلیج فارس است.
514/ شبس/1597/682
نقطه تجاری، زمینه حضور بازرگانان دررقابتهای بین المللی را فراهم می کند
۳ شهریور ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر:
6689238