سفیرقزاقستان برتوسعه مناسبات اقتصادی با ایران تاکید کرد
#
ساری ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 05/02/84
داخلی.اقتصادی.
ثابت تایرف "Tairov sabit" سفیر قزاقستان دربازدید از بندرامیرآباد
بهشهر دراستان مازندران برتوسعه مناسبات اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران
تاکید کرد.
سفیرقزاقستان روز دوشنبه درگفت و گوی اختصاصی با ایرنا درمحل بندر
امیرآباد مهمترین هدف کشورش را ترانزیت کالا از طریق ایران اعلام کرد.
وی گفت : قزاقستان راه دسترسی به اقیانس هارا ندارد و برای ما یکی
ازمهمترین راهها ، ترانزیت از طریق ایران به خلیج فارس ودریاهای ازاد
است.
وی با ذکر این که ترانزیت کالا از دو راه خشکی و دریا انجام می شود
، اضافه کرد : مسیر خشکی ترانزیت ما قزاقستان ، ازبکستان ، ترکمنستان و
سرخس است که از طریق مشهد به خلیج فارس متصل می شود.
وی ادامه داد : این کار هم اکنون از طریق بافق خیلی سریع انجام می
شود.
وی راه دوم ترانزیت را دریای خزر اعلام کرد و گفت : درحال حاضر 50
درصد کشتی هایی که کالای قزاقستان را حمل می کنند از طریق بندر امیرآباد
ترانزیت می شود.
ثابت تایرف با مهم خواندن موقعیت بندر امیرآباد برای کشورش و
اینکه این بندر یکی از بنادر مهم دریای خزر است ، گفت : توسعه این بندر
واتصالش به راه آهن به ما کمک می کند که محمولات خود را به عراق درخلیج
فارس و پاکستان وهند حمل کنیم.
وی افزود : توسعه همه جانبه بندرامیراباد و برنامه هایی نظیر تخلیه
کالا از کشتی به واگن و ساخت انبارهای وسیع برای ما مهم است.
وی با اشاره به اینکه قزاقستان سالانه 13 تا15 میلیون تن گندم تولید می
کند ، اظهارداشت : قزاقستان 5 تا 7 میلیون تن از این تولید را به
کشورهای دیگر صادر می کند. که مسیر حمل ان می تواند از طریق ترانزیت از
ایران صورت گیرد .
وی گفت : درسال گذشته یک میلیون تن گندم به ایران صادرکردیم و با
توجه به اینکه ایران در تولید این محصول خودکفا شده ما مساله ترانزیت
به کشورهای شرق را دنبال می کنیم.
سفیر قزاقستان با اشاره به وجود بازارهای مناسب برای صادرات گندم به
کشورهای عربی و افغانستان ، پاکستان و عراق گفت : ما در صددیم محصول
خود را به این کشورها بفروشیم.
وی افزود : ما الان هم محصول خود را به این کشورها می فروشیم اما راه
بندر "موگا" در دریای بالتیک طولانی است ، ولی از طریق ایران راه خیلی
کوتاهی خواهیم داشت.
وی اضافه کرد : برای همین موضوع قزاقستان خیلی تمایل دارد ایران بنادر
خود را توسعه دهد.
وی با اشاره به عضویت قزاقستان در کریدورشمال جنوب گفت : بنادر انزلی و
امیرآباد برای ما خیلی مهم است و برای ایران هم ترانزیت کالا بسیار با
اهمیت می باشد.
وی ارزش مبادلات تجاری ایران و قزاقستان را سالانه بیش از700 میلیون
دلار اعلام کرد و گفت : از این مقدار 13 میلیون دلار صادرات ایران به
قزاقستان است .
وی در مورد رژیم حقوقی دریای خزر گفت : با کشورهای حاشیه دریای خزر در
حال مذاکره هستیم و امیدواریم کنوانسیونی دراین خصوص تهیه شود.
وی دریای خزر را مروارید دنیا توصیف کرد و برحفظ آن از سوی کشورهای
حاشیه ای تاکید کرد.
سفیر قزاقستان در مورد انتقال منابع نفت و گاز دریای خزر ، گفت : کشور
ما راههای مختلفی را برای انتقال نفت خود درحال بررسی دارد.
وی گفت : قزاقستان همه این راهها را بررسی می کند و با توجه به داشتن
ذخایر فراوان نفت ، با صرفه ترین راه را برای انتقال نفت خود انتخاب می
کنیم.
وی در ادامه گفت : هم اکنون قزاقستان طرح بزرک احداث راه آهن با
نام شاهراه بین المللی حمل و نقل را دربرنامه دارد.
وی با ذکر این نکته که عرض راه آهن ما بیشتر از راه اهن اروپا است ،
گفت : قزاقستان طرحی دارد که عرض راه آهن خود را با اروپا هماهنک کند و
این طرح از کشور چین شروع می شود و از طریق قزاقستان از ایران و ترکیه
می گذرد.
وی طول این خط آهن را سه هزار کیلومتر اعلام کرد و گفت : 90 کیلومترآن
باید درایران ساخته شود( گرگان به ترکمنستان ) .
وی تصریح کرد : برای ساخت این خط آهن با وزارت راه و ترابری جمهوری
اسلامی ایران هماهنگی های لازم به عمل امده است .
وی از این مسیر به عنوان مسیری اقتصادی و سریع یاد کرد و ان را راه
ابریشم جدید نامید.
608/ 402