راه آهن اصفهان - شیراز، دالان توسعه مناطق مرکزی و جنوبی ایران # شیراز ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 29/11/85 داخلی.اقتصادی.راه آهن. پایان هفته گذشته، آغاز ریل گذاری در حوزه استان فارس ازجمله خبرهایی بود که موجبات خوشحالی مردم این استان و همچنین استان های جنوبی کشور را فراهم کرد. ریل راه آهن اصفهان - شیراز وارد استان فارس شد و مراسم این ریل گذاری نیز با حضور وزیر راه و جمعی ازمسوولان کشوری و استانی برگزار شد. مسیر ورود ریل راه آهن ازمنطقه ایزدخواست استان فارس واقع در شمالی ترین نقطه شهرستان آباده درنزدیکی مرز استان اصفهان قراردارد که با آغاز عملیات اجرایی ایستگاههای آباده و اقلید، پیش بینی می شود تا پایان سال آینده ریل این راه آهن به این ایستگاهها برسد و امکان جابجایی مسافر از طریق قطار به سایر نقاط کشور میسر شود. راه آهن اصفهان - شیراز نه تنها امکان استفاده از حمل و نقل ریلی برای استان فارس را فراهم می کند بلکه با برنامه ریزی هایی که صورت گرفته با اتصال به بوشهر و آب های جنوب، مناطق مرکزی و جنوبی کشور را از این طریق به یکدیگر متصل می کند. سید محمدرضا رضازاده استاندارفارس با بیان اینکه تفاهم نامه آغاز اجرای عملیات راه آهن شیراز - بوشهر - عسلویه با 40 میلیارد تومان اعتبار در سال آینده بین وزرای نفت و راه به امضا رسیده، گفت: این اتفاق نوید بخش تحولی عظیم دربخش حمل و نقل ریلی کشور و اتصال مناطق مرکزی و جنوبی کشور است که خلاء موجود بین مثلث بین خوزستان، بندرامام (ره ) و بندرعباس راکه فاقد حمل و نقل ریلی است، به نوعی پر می کند. وی خط آهن اصفهان- شیراز راازجهات دیگری نیز برای استان فارس حائز اهمیت برشمرد و گفت: با ورود راه آهن به استان فارس، بی شک صنایع و وضعیت گردشگری این استان در کنار سایر بخش ها متحول خواهد شد. گرچه مراسم رسمی ورود ریل راه آهن به فارس هفته گذشته برگزار شد اما به گفته صمد رجا معاون امور عمرانی استانداری فارس، پنج کیلومتر از داخل خاک استان فارس هم اکنون ریل گذاری شده است و پیمانکاران این پروژه در تمام قطعات بسیار فعال در حال انجام فعالیت هستند و اواخر سال آینده به ایستگاههای آباده و اقلید خواهد رسید. راه آهن اصفهان- شیرازبه طول تقریبی 506 کیلومتر از ایستگاه دیزچه اصفهان منشعب شده و به ایستگاه بزین در شیراز خاتمه می یابد که 25 ایستگاه دارد و عملیات اجرایی آن در هفت قطعه آغاز شده و فعال است. هم اکنون پیشرفت فیزیکی تونلهای مسیر، خاک برداری و خاک ریزی پروژه 70درصد و پیشرفت فیزیکی ابنیه، بالای 50 درصد پیشرفت داشته و محقق شده است. درخصوص تاریخچه طرح راه آهن اصفهان شیراز باید گفت که مطالعات اولیه این طرح در سال 73 آغاز شد و طراحی مرحله تکمیلی آن نیز به همراه جزئیات کامل در سال 75 به پایان رسید. به گفته معاون امور عمرانی استانداری فارس، راه آهن اصفهان - شیراز هفت قطعه دارد که دو قطعه شیراز- تخت جمشید و اصفهان - شهرضا برای آغازبه طول 120 کیلومتر طی سال های 81 تا 83 در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد. صمد رجا اضافه کرد: عملیات اجرایی این پروژه در ابتدا دارای ضعف هایی در حجم عملیات و میزان کار انجام شده بود که با نوعنگاه متفاوت و جدید دولت نهم به این پروژه، شاهد تحولاتی عظیم در آن هستیم. به گفته وی، آغاز عملیات اجرایی پنج قطعه میانی در این مرحله در دولت نهم به صورت یکجا با سپرده شدن به بهترین پیمانکاران کشور صورت گرفت که با حجم اعتباری مناسب در دو سه سال اخیر حجم عملیات به نقاط بسیار مطلوبی رسیده است. مدیر کل راه و ترابری استان فارس نیز دراین خصوص گفت:باورودریل به فارس، شبکه حمل و نقلی استان فارس کامل می شود زیراشبکه هوایی و زمینی وجود داشت و با ورود ریل، این چرخه تکمیل می شود. سیدجلیل حجازی در گفت و گو با ایرنا افزود: راه آهن از آرزوهای دیرینه مردم فارس است و ضرورت و اهمیت آن برای همگان روشن است. به گفته وی، بر اساس برنامه ریزی و قول هایی که داده شده راه آهن تا پایان سال 87 به شیراز می رسد و مورد بهره برداری قرار می گیرد که از جهات گوناگون دارای ارزش و اهمیت است. مشکلات اعتباری همواره از عمده ترین مسایلی است که حتی مسوولان کشوری در خصوص این پروژه از آن یادمی کنند اما با این حال، بنا به گفته وزیر راه و ترابری، با قرار گرفتن این طرح در ردیف طرحهای اول و اولویت دار کشور در بخش حمل و نقل ریلی، ردیف های اعتباری مختلفی برای آن در نظر گرفته شده است تا بدون مشکل و در فاصله زمانی مقرر به اتمام برسد. محمد رحمتی اظهارداشت:استفاده از فایناس و فروش اوراق مشارکت از جمله ردیف هایی است که به کمک اعتبارات ریالی این پروژه می آید تا پایان سال 87 به شیراز برسد. به گفته استاندار فارس، همچنین بحث استفاده از صندوق ذخیره ارزی برای کمک اعتباری به این پروژه نیز مطرح شده است که انتظار می رود چشم انداز خوبی را برای آن ترسیم نماید. بنا به گفته معاون امور عمرانی استانداری فارس، بیشترین و بالاترین رقم اعتبارات اختصاص یافته به قطار بین شهری و ریلی کشور با عنایت دولت نهم برای پروژه راه آهن اصفهان - شیراز در نظر گرفته شده است. وی افزود: میزان اعتبار اجرای پروژه راه آهن اصفهان - شیراز در سال جاری افزون بر43 میلیارد تومان است واین میزان اعتبار در سال جاری باعنایت دولت نهم نسبت به سال قبل بیش از دو برابر افزایش یافته است. رجا گفت: دستیابی به این حجم اعتبارات برای پروژه راه آهن اصفهان - شیراز با هماهنگی و پیگیری های استاندار، نمایندگان مردم فارس در مجلس شورای اسلامی و نماینده ولی فقیه در این استان محقق شده است. وی اظهار داشت: هم اکنون پروژه راه آهن اصفهان - شیراز با عنایت چشمگیر دولت نهم در بهترین شرایط اجرایی از بدو آغاز عملیات قرار دارد. به گفته رجا،ازابتدای آغازپروژه راه آهن اصفهان - شیرازتاکنون 90 میلیارد تومان هزینه شده است که 43 میلیارد تومان آن که رقم قابل ملاحظه ای است به سال جاری اختصاص دارد. وی اعتبار این پروژه را در سال گذشته 18 میلیارد تومان عنوان کرد. معاون امور عمرانی استاندار فارس گفت: در لایحه بودجه سال آینده اعتبار این پروژه 60 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که در کنار آن از محل فاینانس و فروش اوراق مشارکت نیز برای عملیات اجرایی پروژه،اعتبار مناسبی تخصیص خواهد یافت. وی پیش بینی اعتبارات فاینانس برای این پروژه را در سال آینده، علاوه بر اعتبارات ریالی بیش از 270 میلیارد تومان عنوان کرد. به گفته رجا، بنا به دستور و پیگیری استاندارفارس، مبلغ 30میلیارد تومان نیز قرار است ازمحل تسهیلات بنگاههای زودبازده به پیمانکاران پروژه راه آهن اصفهان - شیراز پرداخت شود که تاثیر بسزایی در اجرای مطلوب آن دارد. به گفته حسین تهرانی معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاههای کشور، کل اعتبار پروژه راه آهن اصفهان - شیراز 470 میلیارد تومان بوده است که به دلیل طولانی شدن اجرای آن در انتهای کار به 550 میلیارد تومان برآورد می شود. وی با بیان اینکه امسال 43 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه اختصاص یافته، گفت: با این حال بیشتر از دو برابر این اعتبار کار عمرانی صورت گرفته است. به گفته تهرانی قطعات اول و دوم این راه آهن هر کدام به ترتیب 99 درصد و 92 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و بقیه قطعات نیز از پیشرفت فیزیکی مناسبی که عمدتا حدود 50 درصد و بالاتر هستند، برخوردار هستند. وی بابیان اینکه 120 کیلومتر از این راه آهن در سال جاری ریل گذاری شده است گفت:درصورت تامین منابع مالی تاپایان سال 87 ریل گذاری به شیراز خواهد رسید. تهرانی از همت و پیگیری های شبانه روزی استاندار و مدیریت استان فارس برای این پروژه تشکر کرد و گفت: برخی مواقع ما مسوولان استان فارس را به دلیل حضور مکرر در وزارت راه و پیگیری، از همکاران خود می پنداریم. با رسیدن ریل های قطار به شیراز نه تنها آرزوی چندین ساله مردم استان فارس تحقق می یابد، بلکه زمینه توسعه بخش های مختلف فارس از جمله صنعت و گردشگری که سالهاست در انتظار ریل های قطار نشسته اند نیز محقق می شود. 7382/515/675

سرخط اخبار اقتصاد