۱۴ آبان ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6609647
T T
۰ نفر

دویچه وله: بهای نفت به مرز 100 دلار می رسد

۱۴ آبان ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6609647
دویچه وله: بهای نفت به مرز 100 دلار می رسد ...............................................
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 14/08/86 خارجی.اقتصادی.دویچه وله.نفت.
پایگاه اینترنتی دویچه وله آلمان روز دوشنبه در گزارشی پیش بینی کرد که قیمت نفت به مرز 100 دلار برسد.
به گزارش دویچه وله، در روز اول نوامبر(10 آبان ) قیمت هر بشکه نفت خام سبک شیرین در بازار نیویورک به 91 دلار و 71 سنت رسید و بدین ترتیب قیمت هر بشکه نفت دارد به مرز 100 دلار می رسد.
اگر تورم در نظر گرفته نشود و قدرت خرید دلار ثابت فرض شود ، می توان گفت چیزی نمانده که قیمت نفت به رکورد تاریخی خود پس از حدود 28 سال برسد.
آماری که اخیرا در مورد ذخایر زمستانی نفت در کشورهای موسوم به شمال منتشر شده، نشانگر آن است که میزان آنها پایین تر از آنی است که تصور می شده است و این موضوع به معنای وجود تقاضای بالا برای نفت تعبیر شده و باعث گرانی آن شده است.
عامل دیگر گرانی کاهش نرخ بهره بانکی در ایالات متحده است ، زیرا اعتقاد بر این است که کاهش بهره منجر به رونق اقتصادی شده و رونق اقتصادی باعث افزایش تقاضا برای نفت و در نتیجه بالا رفتن بهای آن می شود.
با وجود گران شدن قیمت نفت، به نظر ایران در اجلاس آتی اوپک، کشورهای عضو این اتحادیه نفتی در مورد افزایش میزان استخراج و عرضه نفت تصمیمی نخواهند گرفت.
به نظر "غلامحسین نوذری" سرپرست وزرات نفت ایران، عرضه نفت هم اکنون به اندازه کافی بالاست.
"عبدالله بن حمد العطیه"وزیر نفت قطر نیز افزایش سقف تولید کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک ) را در کاهش قیمت جهانی نفت بی تاثیر دانسته است.
بهای سبد نفت خام اوپک شامل 12 نوع نفت کشورهای عضو، امروز (دوشنبه ) با چهار سنت کاهش به 87 دلار و 57 سنت در هر بشکه رسید.اما در بورس جهانی لندن، بهای نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه دسامبر(آذر/ دی ) به 90 دلار و 59 سنت رسید که نسبت به روز قبل 87 سنت افزایش داشت.
در بورس جهانی نیویورک نیز بهای نفت خام پایه وست تگزاس اینترمدییت برای تحویل در ماه دسامبر، به 95 دلار و 93 سنت رسید که نسبت به روز قبل، دو دلار و 93 سنت افزایش داشت.
صویر** 3450 ** 1506 شماره 096 ساعت 16:07 تمام
۰ نفر