۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6591693
T T
۰ نفر
اعتبارات طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری گیلان چهار برابر شد ..............................................................
رشت، خبرگزاری جمهوری اسلامی 24/02/86 داخلی.اقتصادی.کشاورزی.
معاون استاندار و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان گفت:اعتبارات طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری گیلان چهار برابر بیشتر از سال گذشته است.
"حسین آرامی" روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 40 میلیارد ریال اعتبار در سال جاری برای تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری استان گیلان اختصاص یافته است.
وی اظهارداشت: این میزان اعتبار امسال برای ساماندهی اراضی کشاورزی شهرستانهای املش، تالش، رضوانشهر، رودسر، لنگرود و ماسال هزینه می شود.
آرامی اظهار داشت: سال گذشته 13 میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری استان اختصاص یافته بود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز گفت: کار تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری گیلان یکی از محوری ترین درخواستهای استان از رییس جمهوری بود که محقق شد.
"سیدنصیر سیدمحمدی" در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس ابلاغ مصوبه قطعی هیات دولت در گیلان، 40 درصد اعتبارات تجهیز و نوسازی اراضی شمال کشور به استان گیلان اختصاص یافت.
وی یادآور شد: سالانه 38 درصد برنج تولیدی کشور در استان گیلان تولید می شود و استان از این نظر در سطح ملی جایگاه ویژه ای دارد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اظهار داشت: کار تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری تا سال 85 در قالب اعتبارات کل کشور بود و یک ردیف داشت اما در سال 86 این پیشنهاد مصوب شد که کار تجهیز و نوسازی در استانهای شمالی ردیف اعتباری جداگانه ای داشته باشد که 40 درصد کل اعتبارات آن به گیلان اختصاص یافته است.
وی اضافه کرد: استان گیلان 238 هزار هکتار زمین شالیزاری دارد که تاکنون 43 هزار هکتار آن تجهیز و نوسازی شده است.
کارشناسان معتقدند، یکپارچه سازی، تجهیز و نوسازی زمینهای کشاورزی یکی از راهکارهای اساسی مکانیزاسیون و بهره وری بهینه از زمینهای کشاورزی استان گیلان است.
تجهیز و یکپارچه سازی اراضی شالیزاری علاوه بر افزایش میزان تولید محصولات کشاورزی موجب منظم شدن کرت ها، نهرها، زهکشی زمینها، جلوگیری از غرقابی و صرفه جویی در آب زراعی می شود.
به گفته این کارشناسان بااجرای طرح یکپارچه سازی در شالیزارهای گیلان 35 درصد مصرف آب زراعی کاهش یافته و بین 10 تا 15 درصد برمیزان تولید محصول استان افزوده می شود.
همچنین با اجرای طرح یکپارچه سازی زمین های کشاورزی هزینه های کاشت، داشت و برداشت محصول تا یک سوم کاهش می یابد.
براساس نظر کارشناسان کشاورزی استان، در کشت مکانیزه هر ماشین در یک روز حداقل یک هکتار زمین را نشاء می کند که این میزان عملکرد برابر با کار 25 کارگر زن نشاء کار در یک روز است.
کاشت مکانیزه برنج با اجرای طرح تجهیز و نوسازی در شالیزارهای استان توسعه می یابد.
برنج، مهم ترین منبع غذایی بیش از نیمی از جمعیت جهان محسوب می شود و از نگاه امنیت غذایی در سطح ملی پس از گندم به عنوان مهمترین محصول استراتژیک از آن نام برده می شود.
این محصول در تمامی نقاط جهان ازجمله ایران در بخش تولیدات کشاورزی و و تامین منابع غذایی، از جایگاه محوری برخوردار است و در سبد غذایی مردم پس از نان بیشترین میزان مصرف را به خود اختصاص داده است.
براساس آمار ارائه شده توسط سازمانهای بین المللی میزان تولید برنج در جهان سالانه به 400 میلیون تن می رسد که حدود 90 درصد این میزان در کشورهای آسیایی تولید و مصرف می شود.
در ایران حدود 600 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در 16 استان هرساله به کشت انواع برنج اختصاص می یابد که طبق آخرین آمار میزان برداشت شلتوک در این سطح، به بیش از سه میلیون تن می رسد.
در این میان استانهای مازندران، گیلان و گلستان مهمترین قطبهای تولید برنج کشور محسوب می شوند که سهم گیلان در این میان سالانه بین 650 تا 700 هزار تن برنج سفید است.
در استان گیلان حدود 180 هزار خانواده با جمعیتی حدود یک میلیون نفر به کار کشت برنج اشتغال دارند. ک/4.
605/604/690 شماره 011 ساعت 48:09 تمام انتهای پیام D24.09-48-06
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد