۶ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6501984
T T
۰ نفر
راه آهن برقی تبریز- آذرشهر تیرماه سال جاری افتتاح می شود ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/02/06 اقتصاد.حمل و نقل.ریلی تهران- مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان گفت: راه آهن برقی تبریز - آذرشهر تیرماه سال جاری به مرحله بهره برداری می رسد.
میرحسن موسوی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: پروژه برقی کردن راه آهن47 کیلومتری تبریز- آذرشهر که هم اکنون با همکاری روسیه در حال اجراست، 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی با بیان اینکه تمامی مراحل آماده سازی شبکه اعم از فوندانسیون ها، لوله های مربوطه و نصب قطعات به اتمام رسیده،اظهار داشت: از هفته آینده نصب سیم های قطارآغاز می شود که با اقدام مفاد قرارداد فیمابین ایران و روسیه به پایان خواهد رسید .
موسوی ادامه داد: با بروزبرخی مسائل فنی ازجمله برقی شدن خطوط داخلی ایستگاه زارعی و نصب سیم برگشتی در طول مسیر که طرح و نقشه های آن مورد تایید قرار گرفته، مقرر شد هزینه این عملیات از محل افزایش 25 درصد قرارداد اصلی تامین شود مدیرکل راه آهن آذربایجان با بیان اینکه این اداره کل با 146 کیلومتر خطوط اصلی برقی در محور تبریز- جلفا و 20 کیلومتر خطوط فرعی برقی به عنوان نخستین و تنها خط آهن برقی کشور محسوب می شود، افزود:این اداره کل با داشتن پست های فشار قوی 132 کیلوولت در ایستگاه های تبریز، مرند و جلفا ، تجهیزات حفاظتی و کنترلی مربوطه و منطبق با استانداردهای موجود و نیز وجود خطوط شبکه بالاسری امکان تردد قطارهای برقی را فراهم نموده است.
**جابجایی بیش از سه میلیون مسافر موسوی درباره عملکرد راه آهن منطقه آذربایجان درسال گذشته نیز گفت: درمجموع یک میلیون و 830 هزار و 53 نفر مسافر از طریق این اداره کل جابجا شد که این میزان رشد 10 درصدی نسبت به سال قبل را نشان می دهد.
وی ادامه داد : همچنین در سال گذشته راه آهن آذربایجان سه میلیون و 338 هزار و 541 مسافر را جابجا کرد که در مقایسه با سال 88 رشد شش درصدی داشته است .
مدیرکل راه آهن آذربایجان تعداد مسافر جابجا شده در ایام نوروز امسال را 192 هزار و 986 نفر ذکر کرد و افزود : این رقم نیزحاکی از رشد 11 درصدی نسبت به سال قبل است.
وی با اشاره به رشد بارگیری 33 درصدی درسال 1389 نسبت به یک سال قبل از آن گفت: درسال گذشته تناژ بار وارده از ترکیه 20 درصد و تناژ بارگیری از ایستگاه تبریز 153 درصد رشد داشت، ضمن اینکه بیش از شش هزارتن نمک از سلماس به کشور ترکیه بارگیری شد.
موسوی همچنین گفت:در سال گذشته شاهد افزایش 14 درصدی تخلیه بار نسبت به سال قبل از آن بودیم.
وی تخلیه 172 هزارتن کلینگر سیمان در ایستگاه صوفیان ، 30 هزارتن فولاد وارداتی از ترکیه در شهرک سلیمی را از اقدامات راه آهن آذربایجان عنوان کرد و افزود: در سال گذشته تخلیه بار از گمرک جلفا نسبت به سال 88 ،68 درصد رشد داشت .
مدیرکل راه آهن آذربایجان با اشاره به رشد107 درصدی بارگیری صادره درسال 89 نسبت به سال قبل از آن گفت: میزان بارگیری محمولات ایستگاه ها به مقاصد خارج ناحیه، 147 هزار تن کانتینر باربه مقصد بندرعباس، 29 هزارتن خودرو به مقصد لشگری ، بارگیری 50 هزارتن انواع محموله ازایستگاه عجبشیر، 46 هزارتن محموله دیگر ازترکیه به مقاصد خارج ناحیه و صادرات 40 هزار تن کالا از مبادی داخل کشور به ترکیه بوده است.
**رشد 51 درصدی ترانزیت بار مدیرکل راه آهن آذربایجان درادامه از رشد51 درصدی ترانزیت بار در سال 1389 خبر داد .
وی با اشاره به حمل 117هزار و 425 تن بار ترانزیتی نسبت به سال قبل گفت :سال گذشته ترانزیت بار از ترکیه به مقصد جلفا 51 درصد و به مقصد کشورهای آسیای میانه و پاکستان 127 درصد رشد یافت.
موسوی ادامه داد: درسال گذشته ترانزیت 17 هزارتن بار به کشورهای سی.آی.
اس و حمل شش هزارتن کانتینر بار کمک های مردمی از ترکیه به پاکستان انجام شد.
وی در پایان از افزایش 43 درصدی تن کیلومتر خالص و افزایش 40 درصدی تن کیلومتر ناخالص در سال گذشته نسبت به سال قبل خبر داد.
اقتصام 1601**2021** شماره 012 ساعت 08:52 تمام
۰ نفر