۳۱ فروردین ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6501668
T T
۰ نفر
رییس جمهوری تاجیکستان بر اهمیت مبادلات بازرگانی با ایران تاکید کرد ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/01/31 سیاسی.تاجیکستان.پارلمان دوشنبه ـ رییس جمهوری تاجیکستان با تاکید بر اهمیت مبادلات بازرگانی با ایران گفت: با ساخت پل روی رودخانه مرزی تاجیکستان و افغانستان، حجم مبادلات تجاری میان دوشنبه و تهران بیش از پیش افزایش یافت.
به گزارش خبرنگار ایرنا، امامعلی رحمان این مطلب را روز چهارشنبه در جمع نمایندگان مجلس و برخی از مقامات این کشور و نیز سفرا بیان کرد.
پل دریای پنج که با هزینه 37 میلیون دلار و ظرف مدت دو سال ساخته شده علاوه بر گسترش همکاریها میان افغانستان و تاجیکستان، پلی است که آسیای میانه را به جنوب آسیا پیوند می دهد.
تا قبل از احداث این پل تجارت میان افغانستان و تاجیکستان تنها از طریق قایق آن هم چند ماه در سال با ظرفیت حمل 50 کامیون در روز صورت می گرفت، اما با افتتاح این پل ظرفیت تجارت افغانستان با تاجیکستان و آسیای مرکزی به هزار کامیون در روز افزایش یافته است.
بهره برداری از این پل اهمیت ارتباطات میان افغانستان و آسیای میانه به عنوان حلقه اتصال منطقه ای در میان همسایگان نظیر پاکستان و ایران را افزایش داده است.
رحمان، افزود: در پی برنامه ریزی ها و سرمایه گذاری صورت گرفته وضعیت اقتصادی کشور نسبت به سال های قبل بیش از پیش بهبود یافته است.
حجم مبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان در سال گذشته میلادی بالغ بر 210 میلیون دلار شد.
وی با اشاره به همکاریهای جمهوری اسلامی ایران در احداث بیمارستان ابن سینا در شهر دوشنبه ؟ افزود: با افتتاح این مرکز درمانی نه تنها سطح خدمات پزشکی در تاجیکستان نسبت به دیگر کشورهای آسیای مرکزی افزایش یافته بلکه این مرکز به محلی برای کسب تجربه جوانان کشور تبدیل شده است.
بیمارستان ابن سینا شهر دوشنبه که دارای جدیدترین دستگاه های تخصصی برای تشخیص و آزمایش، معالجه، جراحی و مراقبت های ویژه برای بیماران قلبی است با سرمایه گذاری بیش از 10 میلیون دلاری بخش خصوصی کشورهای مختلف از جمله ایران در طول مدت 18 ماه احداث شده است.
رحمان همچنین با اشاره به تلاش دولت تاجیکستان برای افزایش تعداد مراکز درمانی و بهداشتی در این کشور، افزود: با توسعه و گسترش مراکز درمانی نه تنها هزینه های درمان در کشور کاهش خواهد یافت بلکه از خروج حجم زیادی ارز از کشور جلوگیری خواهد شد.
آساق **ه.ص 1577**1558** شماره 082 ساعت 16:39 تمام
۰ نفر