۱۳ تیر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6205692
T T
۰ نفر
استانداری فارس:برخی ازمدیران این استان،بجای انجام وظایف خود،برای دیگران تصمیم می گیرند ......................................................................
شیراز ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 13/4/86 داخلی.اجتماعی.مناسبت ها.
روابط عمومی استانداری فارس اعلام کرد: شاید یکی از دلائل عقب ماندگی های فارس همین باشد که مسوولان مختلف بجای اینکه هریک در حیطه اختیارات خود تلاش کنند و وظایف خویش را به نحو احسن انجام دهند تا در مقابل خداوند و مردم، حق مسوولیت خویش را ادا کرده باشند توقع دارند بجای دیگران تصمیم بگیرند.
به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، این روابط عمومی،درخصوص سخنان روز سه شنبه نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی توضیحاتی ارائه کرده است.
در اطلاعیه استانداری فارس آمده است: برادر گرامی حجت الاسلام و المسلمین محمدهادی ربانی شیرازی نماینده محترم مردم شیراز و رییس مجمع نمایندگان فارس در مصاحبه ای خبری، مطالبی را در ارتباط با استانداری فارس و مدیران استان عنوان نموده اند که چه بسا اگر قبل از اظهارنظرهادر رسانه ها مستقیما مسائل مورد نظرخویش را به استانداری اعلام می نمودند،اطلاعات کافی در اختیار ایشان قرارگرفته،هم بسیاری ازابهامات مرتفع می گردید وهم بی سبب نگرانی هایی در مردم متدین و فهیم فارس ایجاد نمی شد،چرا که مردم انتظاردارند دستگاههای اجرایی و نمایندگان محترم خصوصا در این دوره که بحمدالله گفتمان اصولگرایی بر کشور حاکم است با عنایت به توصیه های مقام معظم رهبری بجای صرف نیرو در تعارض و اصطکاک تمام انرژی خود را صرف خدمتگزاری به مردم بنمایند.
این گزارش می افزاید:بااین همه باتوجه به انعکاس مصاحبه ایشان دررسانه ها، توجه ایشان و مردم عزیز فارس را به توضیحاتی جلب می نماییم.
1 - باوجودی که استان فارس بدلیل وسعت وتعدد حوزه های انتخابیه نمایندگان بیشتری نسبت دیگر استانهای کشور در مجلس شورای اسلامی دارد و بطور طبیعی وجود دیدگاهها و سلائق گوناگون می تواند موجب بروز اختلاف نظر باشد، لیکن با درایت و احساس مسئولیت نمایندگان محترم و همکاری و همراهی مدیران اجرایی، هیچگونه چالش جدی ت کنون میان استانداری و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی وجود ندارد بلکه با روحیه همکاری موجود، طی 20 ماه گذشته نمایندگان محترم به اتفاق استاندار ودیگر مدیران دستگاههای اجرایی دردهها جلسه مختلف با معاونان رییس جمهوری،وزرا، معاونان وزراو دیگرمسوولان ارشد مملکت مسایل استان را به طور مشترک و به اتفاق پیگیری کرده اند.
گرچه حجت الاسلام والمسلمین ربانی شیرازی متاسفانه درمقایسه بادیگر نمایندگان محترم کمترین حضور در این جلسات ( دو یا سه جلسه ) را داشته اند.
به علاوه نمایندگان قدرشناس استان در مقاطع مختلف نظر مثبت خویش را درباره تلاش ها و فعالیت های مدیریت استان ابراز نموده اند.
2- یکی ازمحورهای مورد توجه مدیریت استان درطول مدت مسوولیت،انعکاس تصویری واقعی از شاخص های توسعه در استان بیان محرومیت ها و عقب ماندگی های استان و پاک کردن ذهنیت برخوردار بودن استان در تصور مسوولان ارشد مملکت بوده است.
منجمله به اتفاق نمایندگان محترم طی مذاکراتی با جناب آقای دکتر داودی معاون اول رییس جمهوری از ایشان درخواست شد دستور بررسی و مقایسه شاخص های توسعه استان بامیانگین کشور را بدهند و پس از جلسات متعدد رسیدگی در ریاست جمهوری، نتایج رسیدگی ها که نظرات مدیریت و نمایندگان استان رادر پایین بودن شاخص های استان از میانگین کشوری در غالب موارد مورد تایید می نمود، مجددا در جلسه ای با حضور آقای دکتر داودی جمع بندی گردید(متاسفانه در این جلسات نیز جناب آقای ربانی حضور نداشتند).
درنتیجه این پیگیری ها معاون اول رییس جمهوری دستور مطرح شدن شمول استان فارس در مصوبه 36112 مورخ 15/9/83 هیات دولت برای مناطق کمتر توسعه یافته را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور دادند و این موضوع در جلسه استانی دولت مورد توجه قرار گرفت و در بند 3 تصویب نامه شماره 18909 سفر ریاست جمهوری کارگروهی به مسوولیت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مکلف گردیدند فهرست پیشنهادی مناطق استان را به منظور اعمال مشوقهای تصویبنامه 36112 مورخ 15/9/83 و سایر معافیت های مالیاتی تهیه نمایند.
3- گرچه تشکیل دفتر جذب، تشویق و سرمایه گذاری ابتدا به ساکن از سوی جناب آقای ربانی پیشنهاد نشده است لیکن به عنوان یک نیاز مورد تاکید ایشان هم بوده است، علیهذا این دفتر در محل باغ مهرجوان راه اندازی شده و فعالیت خویش را آغاز نموده است ونمایندگان دستگاههای اجرایی نیز به این دفتر معرفی گردیده اند که ظاهرا حجت الاسلام والمسلمین ربانی از این موضوع بی اطلاع بوده اند و خوب بود قبل از مصاحبه در این باره سوال می فرمودند، ستاد تشویق و حمایت از سرمایه گذاری نیز براساس مصوبه سال 83 دولت با حضورمدیران ذیربط کماکان در استانداری تشکیل می گردد.
4- سپرده های بانکی مردم در استان فارس به دلیل سابقه فعالیت های بازرگانی خصوصا باکشورهای جنوبی خلیج فارس ارقام قابل توجهی است و یکی از دغدغه های مدیریت و هم چنین نمایندگان محترم استان استفاده از سپرده های بانکی مردم استان برای توسعه استان می باشد.
لیکن عقب ماندگی صنعتی استان،عدم وجود صنایع زیربنایی و مادرکه می توانست موجب رشد صنایع دیگری در کنار خویش باشد، باعث گردیده است که درگذشته عملا طرحهای چشمگیری به سیستم بانکی ارایه نشود و تسهیلات واگذار شده عمدتا در بخش کشاورزی و بازرگانی باشد که دوره بازگشت کوتاه مدت دارد و تناسب معنی داری میان مانده حساب ها و تسهیلات واگذار شده تعریف نمی کند.
ضمن اینکه سپرده های بانکی مردم در بانک ها به مثابه بودجه دولتی دستگاههای اجرایی نمی باشد که استانداران یا شورای برنامه ریزی و توسعه استان ها بتوانند در شیوه واگذاری آنها مستقیما اعمال نظر کنند.
علیهذا موضوع الزام سیستم بانکی به واگذاری بخش عمده سپرده های استان در قالب تسهیلات به متقاضیان داخل استان مورد پیگیری جدی بوده است و منجر به اتخاذ تصمیم هیات وزیران در سفر به استان فارس طی بند ب تصویبنامه 19418 به شرح زیر گردیده است: " وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است از طریق بانکهای عامل حداقل 80 درصداز منابع سپرده های مردمی در بانک های استان را در سطح استان در قالب تسهیلات پرداخت نماید".
یقینا چنانچه حجت الاسلام و المسلمین ربانی مصوبات سفر ریاست جمهوری را مرور می نمودند، هم اذعان می کردند که گزارش لازم به رییس جمهوری و هیات دولت داده شده و هم اینکه گزارش های ارایه شده مورد توجه قرار گرفته و منجر به اتخاذ تصمیم گردیده است.
بااین همه عملی شدن این تصمیم دولت محترم خودمنوط به وجودو ارایه طرحهای مناسب متقاضیان بخش خصوصی به سیستم بانکی است وگرنه نمی توان از سیستم بانکی انتظار داشت سپرده های مردم را که باید در قبال آن سود نیز پرداخت نماید بدون ارایه طرحهای قابل قبول در بانک های استان بلوکه نمایند و صد البته سیستم بانکی هم بایداز یکطرف اختیارات سرپرستی های خود در استان ها را افزایش دهد و از سوی دیگر در رسیدگی و پذیرش طرحها با وسعت نظر برخورد نموده، مسیر بررسی را کوتاه و روان سازد.
5 - در آخرین آمار منتشر شده مرکز آمار ایران مربوط به زمستان 85 نرخ بیکاری استان فارس 6/13 درصد اعلام شده در حالی که برای همان مقطع زمانی در 9 استان دیگر کشور این نرخ بعضا با فاصله زیاد بالاتر از رقم استان فارس اعلام شده است.
میانگین نرخ بیکاری کشور نیز 1/12 درصد اعلام شده است. بنابراین گرچه نرخ بیکاری در استان فارس عدد مناسبی نیست و از میانگین کشور بالاتر است، لیکن با فرمایش جناب آقای ربانی مبنی بر اینکه فارس رتبه دوم بیکاری را دارد، مطابقت نمی کند.
از سوی دیگر واگذاری تسهیلات بنگاههای زودبازده در استان فارس تاکنون به رقم 6 هزار و 300 میلیارد ریال بالغ شده است و توزیع این مبلغ قابل توجه در زمانی حدود 189 ماه میان متقاضیان طرحهای مختلف در سطح استان به هیچ وجه با تسهیلات حمایتی سالهای گذشته قابل مقایسه نمی باشد و حکایت از توجه ویژه دولت به توزیع تسهیلات بانکی در حجم بالاتر و میان گروه وسیع تری از مردم می کند.
طبیعتا این طرحها پس از طی دوران سازندگی و شروع بهره برداری وارد گردونه فعالیت های اقتصادی و ایجاد اشتغال می شوند که تاکنون تعداد قابل توجهی از آنان نیز به این چرخه ورود پیدا کرده اند.
اطلاعات این طرحها باتوجه به نرم افزار طراحی شده در استان فارس که هم اکنون در تمام کشور مورد استفاده قرار می گیرد با جزئیات قابل بررسی است که چه خوب بود جناب آقای ربانی کمی برای بررسی تلاش های صورت گرفته به منظور نظم بخشیدن به این حرکت بزرک وقت می گذاشتند.
6- براساس مصوبه شورای عالی اداری انتصاب مدیران کل توسط وزرا، وزارتخانه ها صورت می گیرد، لیکن وزرای محترم ملزم به هماهنگی بااستانداران هستند و ضوابط موجود ایشان را ملزم به هماهنگی با مقام دیگری نکرده است و همانگونه که جناب آقای ربانی خود واقف هستند،به منظور حفظ جایگاه نظارتی مجلس محترم شورای اسلامی تعیین مدیران دستگاهها از اختیارات قوه مجریه است و گله از اینکه چرا مسوولان اجرایی به وظایف خویشض در چارچوب اختیارات تعریف شده عمل می کنند گله بجایی یست.
برای انتصاب مدیران بدلیل وجود روحیه تعامل و تفاهم با نمایندگان محترم استان همفکری شده است.
البته هیچ دلیلی هم وجود ندارد که اگر عملکرد مدیری ضعیف و نامناسب تشخیص داده شود کماکان اصرار به حفظ مسوولیت آن مدیر وجود داشته باشد لیکن رسیدگی و تصمیم در این باره نیز باید در مجرای سازمان خود صورت پذیر و نمایندگان محترم هم حق ، بلکه وظیفه دارند نقطه نظرات خود خویش را ذکر دلایل مستند و روشن به وزیر مربوطه یا استاندار منعکس فرمایند.
ما هم چون حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای ربانی افراط و تفریط را درست نمی دانیم و معتقدیم کارآمدی و خدمت صادقانه ملاک قضاوت مردم تیزهوش و تیز بین ایران .لیکن با پوزش از ایشان به جمله ایکه از قول ایشان در برخی رسانه هاآمده است که "اینکه منتقدان رامعاندوبرانداز بدانیم،میراث خسارت بار دهه اول انقلاب است "، معتقد نیستیم بلکه اعتقاد داریم آنچه تا کنون جمهوری اسلامی ایران را سرفراز و پر افتخار در میان ملتها و دولت های جهان حفظ کرده است میراث گهربار دهه اول انقلاب است که هرچه داریم از همان ایام داریم و هر چه خسارت دیدیم نتیجه فاصله گرفتن از میراث همان دوران است.
و انتظار داریم جناب آقای ربانی که فرزند شهید بزرگوار دهه اول انقلاب آیت الله مبارز ربانی شیرازی هستند و بحمدالله لباس روحانی زینت بخش وجود خودشان نیز می باشد چه در زمره اصولگرایان قرار داشته باشند و چه در گروه تازه تاسیس شده اصولگرایان مستقل ورود پیدا کرده باشند، چه در سال منتهی به برگزاری انتخابات مصاحبه کنند و چه در زمان دیگری، از افراط و تفریط خودداری فرمایند و راه اعتدال در پیش گیرند تا با همفکری و همکاری وتعامل فرصت های کوتاه خدمتگزاری به مردم صرف تلاش برای توسعه و رفع محرومیت های استان بشودو آماده ایم در هر زمان و هر مکان از نقطه نظرات ایشان بهره مند شویم و ایشان را درجریان روند انجام امور قرار دهیم.
شیوه مدیریت استان هم چنانکه طی 20 ماه گذشته در عمل نشان داده شده است که اهل ورود به مباحث اختلاف برانگیز و ایجاد نگرانی در جامعه نمی باشد به همین دلیل در مواردی که بعضا مسایلی در رسانه ها مطرح شده است تا حد امکان سوکت نموده ایم و خواهیم نمود.
لیکن معنای این سوکت همچون گذشته، در آینده نیز نبود پاسخهای مستدل و روشن نمی باشد بلکه تلاش می کنیم تا به حکم وظیفه خدمتگزاری به مردم، قدر دوران کوتاه این خدمت را بیشتر بدانیم. ک/1 7382/676/515 شماره 136 ساعت 31:15 تمام انتهای پیام E13.17-31-15
۰ نفر